سرویس: غیر تولیدی 12:05 - سه شنبه 17 تیر 1399

استفاده از ریل ملی در راه‌آهن چابهار-زاهدان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور از آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار – زاهدان با استفاده از ریل ملی که در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تولید شده، برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق؛  به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن، خیراله خادمی با اشاره به آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در این مسیر ۶۲۸ کیلومتری، با احتساب خطوط فرعی و ایستگاهی جمعاً حدود ۷۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری با استفاده از ریل ملی که در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تولید شده انجام می‌شود و امیدواریم بخش نخست این مسیر در سال آینده زیر بار برود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور افزود: اجرای این طرح ملی که با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) اجرا خواهد شد، نقش مهمی در توسعه و تکمیل کریدور جنوب – شمال و تکمیل شبکه ریلی شرق کشور دارد و کشور‌های دیگر از جمله افغانستان و آسیای میانه را به اقیانوس هند متصل می‌کند.

وی همچنین میزان پیشرفت فیزیکی زیرسازی مسیر را حدود ۶۰ درصد دانست و گفت: عملیات ریل‌گذاری، فردا از بخش شمالی طرح یعنی شهر زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقامات و مسؤولان استانی و کشوری آغاز می‌شود و در طول مسیر باید ۳۰ کیلومتر پل و تونل احداث شود.

خادمی اتصال بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی را یکی از مزایای مهم اجرای این مسیر دانست و افزود: راه‌آهن چابهار – زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر موجود در سواحل مکران و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور احداث راه‌آهن چابهار- زاهدان را با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور مهم ارزیابی و تصریح کرد: با توجه به موقعیت ممتاز بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان نقطه کانونی اتصال ۳ قاره آسیا، اروپا و آفریقا و اهمیت این بندر در ایجاد ارتباط تجاری میان هند با کشور‌های افغانستان، روسیه، قفقاز، به طور قطع بهره‌برداری از این مسیر ریلی نقش تعیین کننده‌ای در توسعه و رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت.

وی از تأمین ریل این مسیر از شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: به منظور ساخت این مسیر ریلی ۹۲ هزار تن ریل استاندار، ۷۰ میلیون مترمکعب عملیات خاک‌برداری و دو میلیون مترمکعب بتن‌ریزی انجام شده است و تا امروز بیش از  هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار (که با ارزش روز آن به ۴ هزار میلیارد تومان بالغ شده است) هزینه شده و برای تکمیل، ۴ هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار مورد نیاز است.

خادمی ابراز امیدواری کرد قطعه یک این مسیر در سال آینده به پایان برسد و گفت: در سال نخست بهره‌برداری، بیش از یک میلیون مسافر و سه میلیون تن بار از این مسیر جابجا خواهد شد که این میزان به دو میلیون مسافر و ۸ میلیون تن بار در سال ۱۴۲۰ افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.