سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:11 - چهارشنبه 07 خرداد 1393

آکادمی علوم انسانی و اجتماعی بریتانیا منتشر کرد:

زبان انگلیسی ابزار اصلی قدرت نرم انگلستان + دانلود

آکادمی علوم انسانی و اجتماعی بریتانیا، زبان انگلیسی را یکی از مهمترین دارایی‌های این کشور در عرصه قدرت نرم معرفی کرده به طوری که زبان انگلیسی به نوعی بِرَند بریتانیا شده است. هم‌اکنون زبان انگلیسی، زبان اصلی حدود ۴۲۷ میلیون نفر در سراسر جهان است و علاوه بر این، حدود ۹۵۰ میلیون نفر در جهان نیز این زبان را به عنوان زبان دوم خود استفاده می‌کنند و زبان رسمی مراودات میان اکثر کشورها نیز زبان انگلیسی است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از مشرق- آکادمی علوم انسانی و اجتماعی بریتانیا در گزارشی با عنوان «هنر مجذوب‌ کردن؛ قدرت نرم و نقش انگلستان در جهان»، با اشاره به این که طی چند سال گذشته قدرت نرم وارد ادبیات سیاسی و برنامه‌های دیپلماتیک انگلستان شده، به ارزیابی مهمترین قابلیت‌های این کشور جهت استفاده در چارچوب قدرت نرم پرداخته است.

در این گزارش، مزیت‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی انگلستان در عرصه قدرت نرم بدین ترتیب اعلام شده است: میراث فرهنگی؛ زبان؛ آموزش؛ سرمایه انسانی؛ موسسات اجتماعی؛ تجارت و نوآوری؛ ورزش. در ادامه به طور خلاصه به این موارد اشاره می‌شود.

میراث فرهنگی

بر اساس گزارش آکادمی علوم انسانی و اجتماعی بریتانیا، قابلیت‌های انگلستان درحوزه میراث فرهنگی عبارتند از: اماکن تاریخی منحصر به فرد، به طوری که ۲۵ مکان تاریخی این کشور در یونسکو ثبت شده؛ شناخته شدن انگلستان به عنون یک ابرقدرت فرهنگی با قدرت نفوذ بالا در سطح جهان؛ فرهنگ غنی؛ اماکن طبیعی زیبا که سالانه پذیرای میلیون‌ها توریست است؛ سابقه تعداد زیادی از دانشمندان و متفکران بزرگ در انگلستان؛ موسیقی باسابقه و پرطرفدار؛ در اختیار داشتن گالری‌ها، موزه‌ها و حراجی‌های بزرگ جهان؛ سینمای قدرتمند؛ و پذیرایی از مهاجران کشورهای مشترک المنافع و اروپایی.

زبان

آکادمی علوم انسانی و اجتماعی بریتانیا، زبان انگلیسی را یکی از مهمترین دارایی‌های این کشور در عرصه قدرت نرم معرفی کرده به طوری که زبان انگلیسی به نوعی بِرَند بریتانیا شده است. هم‌اکنون زبان انگلیسی، زبان اصلی حدود ۴۲۷ میلیون نفر در سراسر جهان است و علاوه بر این، حدود ۹۵۰ میلیون نفر در جهان نیز این زبان را به عنوان زبان دوم خود استفاده می‌کنند و زبان رسمی مراودات میان اکثر کشورها نیز زبان انگلیسی است.

آکادمی بریتانیا معتقد است مدارج آموزشی زبان انگلیسی همچون دوره آموزشی کمبریج که به معیاری برای یادگیری حرفه‌ای زبان‌آموزان تبدیل شده، یکی از فرصت‌های بزرگ قدرت نرم برای این کشور است. گسترش زبان انگلیسی در حدی است که حتی در دانشگاه‌های فرانسه نیز برخی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. فرصت دیگری که زبان انگلیسی برای بریتانیا ایجاد کرده، این واقعیت است که این زبان اکنون زبان اصلی تجارت بین‌المللی و همینطور اینترنت است.

آکادمی بریتانیا توصیه می‌کند که دولت این کشور از اقبال گسترده جهانی به یادگیری زبان انگلیسی استفاده حداکثری کند.

آموزش

حضور ۵/۳ میلیون دانش‌آموز خارجی در مدارس خصوصی بریتانیایی در سراسر جهان، فرصت بزرگی برای انگلستان در جهت تقویت قدرت نرم خود است. در سال ۲۰۱۲ حدود ۶۳۰۰ مدرسه بین‌المللی انگلستان در سراسر جهان مشغول به کار بودند که همگی به اقتباس از سبک آموزشی این کشور فعالیت می‌کنند. این در حالی است که یک دهه پیش تعداد این نوع مدارس ۲۶۰۰ مدرسه بود.

انگلستان همچنین با استفاده از ظرفیت‌های یونسکو، دوره‌های آموزشی مختلفی نیز در سطح جهان اجرا می‌کند.

در سطح آموزش عالی نیز دانشگاه‌های انگلیسی همچون آکسفورد و کمبریج جزو برترین دانشگاه‌های جهان هستند و آمال و آرزوی بسیاری از نخبگان دنیا هستند که فرصت بالقوه و عظیمی برای توسعه قدرت نرم این کشور فراهم آورده‌اند. طبق آخرین آمار حدود ۴۳۵ هزار دانشجوی خارجی در انگلستان مشغول به تحصیل هستند. هم‌اکنون ۳۷ درصد دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا در انگلستان را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. دانشگاه‌های انگلستان همچنین ۲۵ شعبه و نمایندگی در سراسر جهان دارند و دانشجویان زیادی نیز در این مراکز مشغول گذراندن مدارج عالی به سبک بریتانیا هستند.

دانشگاه‌های انگلستان بدین ترتیب یک فرصت سرمایه انسانی بی‌بدیل برای این کشور فراهم می‌کنند زیرا دانشجویان خارجی پس از بازگشت به کشورشان احساس تعلق ماندگاری نسبت به انگلستان دارند. ضمنا دانشجویان خارجی سبب آشنایی تجار انگلیسی با فرهنگ بومی آنها شده و بازارهای تجاری جدیدی برای این کشور ایجاد می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت که دانشگاه‌ها برای انگلستان، ثروت تولید می‌کنند. هم‌اکنون حدود ۳۷۸ هزار نفر در دانشگاه‌های انگلستان شاغل بوده و دانشجویان خارجی سالانه بیش از ۱۰ میلیارد پوند برای این کشور درآمدزایی به دنبال دارند.

سرمایه انسانی

طبق این گزارش، قدرت نرم سرمایه انسانی برای انگلستان محصول همان حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های این کشور است. همین که دانشجویان خارجی پس از فراغت تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان با خاطره خوش از این کشور و با پذیرش ایده‌ها و ارزش‌هایی که در این مراکز آموخته‌اند به کشورهای خود بازمی‌گردند، به عنوان یک کارکرد بین فرهنگی مطلوب برای لندن محسوب می‌شود.

موسسات فرهنگی- اجتماعی

طبق این گزارش، یکی از ارزشمندترین نهادهای اثرگذار بر قدرت نرم انگلستان، شبکه خبری بی.بی.سی است که با بودجه دولتی فعالیت دارد. بی.بی.سی با فعالیت گسترده‌ای که در عرصه اینترنت دارد و همینطور با راه‌اندازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی محلی در نقاط مختلف جهان، تاثیر فراوانی در پیشبرد اهداف جنگ نرم انگلستان بر عهده دارد.

بی.بی.سی از زمان تاسیس در سال ۱۹۲۲ تاکنون، به طور مرتب رو به توسعه بوده و اینک به عنوان معتبرترین شبکه خبری دنیا محسوب می‌شود که علاوه بر زبان انگلیسی به ۲۷ زبان دیگر دنیا نیز فعالیت دارد. به همین دلیل در حالی که بینندگان این شبکه در انگلستان حدود ۱۰ میلیون نفر است، اما در سراسر جهان حدود ۱۵۰ میلیون نفر بیننده دارد.

دیگر موسسه موثر در قدرت نرم انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا The British Council است که با بیش از ۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان کار می‌کند و ۶۰۰ میلیون نفر نیز به طور دیجیتال از محصولات آن استفاده می‌کنند. این شورا که در بسیاری از کشورهای جهان شعبه دارد، به برگزاری کلاس‌های آموزش زبان، هنر و مباحث اجتماعی می‌پردازد.

آکادمی بریتانیا می‌نویسد: رویکرد موسسات فرهنگی-اجتماعی انگلستان به هیچ وجه ترویج مستقیم سیاست‌های دولت انگلستان نیست، بلکه آنها با زیرکی تصویری مطلوب از کشور انگلستان ترویج می‌کنند که بعدها مورد استفاده سیاسیون و تجار انگلیسی قرار می‌گیرد.

تجارت و نوآوری

فضای نسبتا باز اقتصاد انگلستان برای ورود سرمایه‌گذاران و تجار خارجی، فرصت بالقوه‌ای برای پیشبرد اهداف قدرت نرم این کشور محسوب می‌شود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ در انگلستان شعبه دارند و این فرصت مناسبی برای تبادل تجارت میان شرکت‌ها و تجار خارجی است. به همین سبب لندن را یک شهر جهانی می‌خوانند.

ورزش

ورزش یکی دیگر از مزیت‌های انگلستان در عرصه قدرت نرم است. بسیاری از ورزش‌ها ریشه در تحولات قرن نوزده بریتانیا دارند.

لیگ برتر فوتبال انگلستان جذاب‌ترین و جهانی‌ترین لیگ فوتبال دنیا محسوب می‌شود. هم‌اکنون تیم‌هایی همچون منچستر یونایتد در سراسر جهان هواداران پر و پا قرصی دارند.

علاوه بر فوتبال، انگلستان در ورزش‌هایی همچون اسب‌دوانی، کریکت، راگبی و گلف نیز همچنان نقش محوری دارد. محوریت انگلستان در این ورزش‌ها علاوه بر آن که سبب ارائه تصویری جذاب از این کشور می‌شود، همچنین موجب ایجاد روابط مناسب با بسیاری از فعالان این ورزش‌ها شامل کارکنان، شرکای تجاری، سیاستمداران، رسانه‌ها و قانونگذاران شده است. همچنین چهره‌های بین‌المللی همچون دیوید بکام، جسیکا انیس (ورزشکار زن)، مو فرح (قهرمان دو و میدانی)، لوییس همیلتون (قهرمان اتومبیل‌رانی فرمول یک)، اندی موری (تنیسور) و بردلی ویگینز (قهرمان دوچرخ‌سواری) هم در پیشبرد سیاست‌های قدرت نرم انگلستان تاثیر دارند. علاوه بر این، ورزش برای انگلستان مزایای اقتصادی و روابط بین‌المللی زیادی دارد.

7 ابزار اصلی قدرت نرم انگلستان + دانلود // درحال ویرایش
برای دانلود سند روی تصویر کلیک کنید

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.