سرویس: اخبار شهرستان 18:28 - جمعه 13 تیر 1399

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در جرقویه سفلی؛

مشکل دیرینه اصفهان؛ سوء مدیریت و بارگذاری های جدید بدون اجرای طرح‌های افزایش ورودی آب است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: زاینده رود از خشکسالی متاثر شده اما مشکل اصلی خشکی و کم آبی زاینده رود خشکسالی نیست بلکه سوء مدیریت و بارگذاری های جدید بدون اجرای طرح‌های افزایش ورودی آب است.

به گزارش اصفهان شرق، اولین جلسه بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای توسعه بخش جرقویه سفلی با حضور دو تن از نمایندگان مردم شهرستان اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام سید حسین طباطبایی امام جمعه مرکز بخش در جمع نمایندگان اظهار کرد: به لطف الهی مردم شهرستان اصفهان ۵ نماینده انقلابی، جوان، جهادی، ولایت مدار و مردم دار را راهی مجلس یازدهم کردند. فلسفه تشکیل حکومت اسلامی خدمتگزاری به مردم است و انتظار می‌رود منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی از طریق وضع قوانین راهگشا و اصلاح مقررات دست و پاگیر و نظارت بر اجرا توسط دستگاه‌ها و در صورت لزوم بهره گیری از دستگاه قضا جلوی تورم افسار گسیخته، بی بند و باری ها و فساد اقتصادی که بر مردم فشار می‌آورد را بگیرند.

حجت الاسلام طباطبایی در ادامه از کم‌آبی، بیکاری جوانان و گرانی زمین و مشکل تأمین مسکن به عنوان سه معضل اصلی جامعه به ویژه در منطقه جرقویه یاد کرد و از نمایندگان مردم خواستار پیگیری جهت رفع این مشکلات شد.

حسن جعفری هرندی بخشدار جرقویه سفلی با بیان این که  این دومین جلسه در بخش با نمایندگان مجلس در این مدت کوتاه شروع به کار مجلس یازدهم است به تشریح مشخصات، مختصات، ظرفیت ها و مشکلات بخش پرداخت و گفت: جرقویه سفلی با 3 شهر و ۲۱ روستا ۲۳ هزار جمعیت دارد و از شروع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (قدس سره) تا کنون 179 شهید تقدیم اسلام و انقلاب نموده است.

نامبرده جرقویه را خاستگاه علما و فرهیختگان نامی و دیار مردمان سختکوش قناعت پیشه معرفی کرد و افزود: بخش ما با وجود عشایر و داشتن 80 واحد مرغداری بزرگترین تولید کننده گوشت قرمز و مرغ و سومین تولید کننده تخم مرغ در شهرستان اصفهان و در زمره رتبه‌های برتر تولید قارچ در کشور به خاطر وجود کارخانه قارچ و تولید قارچ خانگی است.

جعفری هرندی استقرار بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت تولید ۱۰ مگاوات برق را از دیگر مزیت‌های این بخش برشمرد و تصریح کرد: بند خاکی نصراباد که با 40 میلیارد ریال اعتبار احداث شده جزء چهار پروژه بزرگ کشور است و بزرگترین مجتمع دامپروری عشایری کشور نیز در جنوب غربی نصراباد در حال احداث است.

نماینده ارشد دولت در جرقویه سفلی با اشاره به مطرح بودن طرح ایجاد فرمانداری جرقویه متشکل از دو بخش جرقویه سفلی و علیا در وزارت کشور خواستار حمایت و پیگیری نمایندگان جهت عملیاتی شدن این طرح و خواسته به حق مردم تا پایان دولت فعلی شد و ایجاد فرمانداری در منطقه را ضامن حل بسیاری از مشکلات کنونی بخش دانست و از نمایندگان خواست از بودجه شهرستان در کمیته برنامه‌ریزی استان دفاع کرده و بر توزیع اعتبارات بین دستگاه‌ها در شرایط تحریم بر اساس اولویت‌ها تاکید و نظارت نمایند.

در ادامه مراسم نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا، مراکز قرآنی و فرهنگی، کشاورزان، دهیاران و صنعتگران به ارایه دیدگاه ها و تشریح پاره ای از مشکلات مرتبط با حوزه کاری خود پرداختند که اهم موارد مطروحه عبارتند از :

1.واگذاری زمین به متقاضیان به ویژه جوانان به منظور کنترل قیمت زمین و مسکن و فراهم شدن زمینه ازدواج و خانه دار شدن جوانان
2. دادن مجوز گنجاندن شرط در معاملات مزایده شهرداری های زیر 20 هزار نفر با اصلاح قانون با توجه به ضرورت و شرایط این دستهداز شهرها

3. استقرار اداره اوقاف و امور خیریه در بخش و حمایت مادی و امکاناتی از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی
4. راه اندازی کارگروه فرهنگی در بخش
5. نقش تولید در پیشرفت کشور و جامعه و ضرورت توجه به تولید و بها دادن به سواد به جای مدرک گرایی
6. ضرورت خلع ید از کسانی که سالهاست در ناحیه صنعتی زمین تصاحب کرده و فعالیتی نداشته اند.
7. تامین آب شرب. گاز و تلفن ثابت برای ناحیه صنعتی با هدف حمایت از فعالان و جذب سرمایه گذاران
8. سپردن مدیریت همه امور مربوط به کشاورزی به جهاد کشاورزی به جای تصمیم گیری برای قیمت محصولات توسط وزارت صنعت و تامین آبذو برق توسط وزارت نیرو 9.حمایت از تولید یعنی حمایت از تولید کننده
10. آقازاده واقعی شهدا هستند که جانشان را برای اسلام و کشور فدا کردند و تمثال مبارکشان زینت بخش مجلس است نه کسانی که پول مملکت را به خارج می برند.
11. ضرورت وضع قانون برای تامین امنیت شغلی دهیاران
12. شناخت دهیاری ها به عنوان یک دستگاه اجرایی با هدف مدیریت صحیح امور روستا و تخصیص مستقیم اعتبارات به حساب دهیاری ها
13. بالا بودن تعرفه نظام مهندسی برای اهالی به ویژه در روستاها
14. لزوم ایجاد امکانات رفاهی برای مردم منطقه از جمله ایجاد مکان های تفریحی. سینما و استخر

دکتر مهدی طغیانی استاد دانشگاه و نماینده مردم شهرستان اصفهان در مجلس شورای اسلامی سخنران بعدی این مراسم بود که از تولید به عنوان کلید واژه پیشرفت یاد کرد و تاکید کرد: مسیر پیشرفت کشور با وجود برخی مشکلات و تحریم ها در داخل کشور است و در این مسیر همان گونه که کوهنورد برای رسیدن به قله مشکلاتی را تحمل می کند باید گذر از مشکلات به قله پیشرفت رسید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس راه حل غلبه بر مشکلات بیرونی را مصون سازی و راهکار فائق امدن بر مشکلات داخلی را قوی شدن عنوان کرد و افزود: هم پای تحریم و فشار دشمن مشکل داخلی هم داریم و تنها راه کار تقویت بنیه داخلی است. اصلاح و یا حذف برخی قوانین و مقررات دست و پا گیر و برداشتن مجوزات و امضاهای متعدد و کوتاه کردن مسیر و زمان اخذ پروانه فعالیت گره گشای برخی مشکلات فعلی برای تولید و سرمایه گذاری است.

دکتر طغیانی وجود اب فراوان و خاک مناسب را عامل گرایش مردم شرق در گذشته به شغل کشاورزی دانست و با بیان اینکه اکنون به علت مشکل اب مردم شرق اصفهان دچار مشکل شده اند گفت: کم آبی در فلات مرکزی با مسئله زاینده‌رود فرق دارد. زاینده رود از خشکسالی متاثر شده اما مشکل اصلی خشکی و کم آبی زاینده رود خشکسالی نیست بلکه سوء مدیریت و بارگذاری های جدید بدون اجرای طرح‌های افزایش ورودی اب است. طرح هایی که برای ورود اب اجرایی نشده اما برداشت مربوط با ان صورت گرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی جریان دائمی آب زاینده‌رود را حق قانونی و خواسته اصلی مردم اصفهان بر شمرد و تصریح کرد : ما به هیچ وجه در این خصوص کوتاه نمی‌آییم و در این زمینه مذاکره نمی کنیم.

این استاد دانشگاه در این شرایط کم ابی و استحصال اب از اعماق زمین کشاورزان منطقه را به پرهیز از کشت محصولات پر آب مثل صیفی جات و توجه به کشت محصولات اقتصادی توصیه کرد و از جهاد کشاورزی خواست کشاورزان را در این زمینه توجیه و راهنمایی کند.
دکتر طغیانی سرکوه قیمت محصولات کشاورزی و واردات بی رویه را عامل خالی شدن جیب و سفره کشاورزان و به صرفه نبودن و تعطیلی فعالیت کشاورزی عنوان کرد و افزود: باید سیاست های کشاورزی مشخص باشد تا کشاورز بدون دغدغه به تولید بپردازد.

نامبرده با انتقاد از اقدامات شرکت‌های شرکت شهرکها گفت: شرکت شهرکها مدیریتش بر مبنای این کلاه ان کلاه است که نه علمی است و نه منطقی. الان با انبوه شهرک های ناتمام روبرو هستیم و در این مدت هنوز نتوانسته ایم حتی یک جلسه با مدیریت شرکت شهرکها داشته باشیم.

سخنران پایانی این مراسم دکتر امیرحسین بانکی یکی دیگر از نمایندگان مردم شهرستان اصفهان در مجلس شورای اسلامی بود که گفت: ما نماینده همه مردم هستیم چه کسانی که به ما رای دادند. چه کسانی که به ما رای ندادند و حتی کسانی که اصلاً ندادند. وقتی وارد عرصه شدیم باید به همه خدمت کنیم و با توجه به شرایط سخت و بار سنگین مسئولیت در این شرایط به جز در سایه لطف و فضل الهی کاری از پیش نمی رود.

وی اخلاص، تلاش و همدلی را سه شرط اصلی کسب توفیق الهی برشمرد و با تاکید بر وحدت 5 نماینده شهرستان اصفهان و راه اندازی مجمع نمایندگان شهرستان و دبیرخانه واحد برای پیشرفت امور گفت: وقتی ما متحد باشیم مدیران پاسخگو خواهند بود. سیاست ما پنج نفر در قبال مدیران تعامل سازنده و دو طرفه به نفع مردم است و اگر مدیری کم‌کاری کند کوتاه نمی‌آییم.

نامبرده درباره وظیفه نمایندگان گفت: کار ما قانونگذاری و نظارت است و دخالت در اجرا نداریمِ. اما از مدیران حمایت و موانع قانونی در مسیر اجرا را برطرف می‌کنیم و اگر جایی لازم شد تذکر می دهیم.

دکتر بانکی در ادامه با تصریح بر لزوم رعایت عدالت در انجام کارها گفت: ما در جایگاهی هستیم که باید خادم مردم باشیم و طبق قانون. وجدان و شرع اجازه نداریم بین مردم و مناطق تبعیض قائل شویم.

به منظور ایجاد وحدت رویه و تسریع هدفمند در پیشرفت امور دکتر بانکی پور پیشنهاد داد: در هر بخش کارگروهی متشکل از بخشدار. امام جمعه. شورای بخش و نماینده شورای شهر راه اندازی و در مرحله اول از بین مشکلات و پیشنهاداتی که مردم و مسوولان بخش به نماینده ها ارائه کرده اند سه طرح اصلی که ظرف یک سال که به پایان دولت فعلی مانده قابل اجرا باشد و بودجه دولتی نخواهد و همه یا بیشتر مردم منطقه از ان منتفع شوند را به مجمع نمایندگان شهرستان ارائه نمایند تا در کارگروه‌های تخصصی مجمع با حضور بخشدار و نماینده شورا و مدیران عالی ادارات و نهادهای مربوطه بررسی و پیگیری شود.

یکی از نکات جالب این جلسه توجه به وقت نماز توسط نمایندگان مجلس بود به گونه ای که دکتر طغیانی قبل از شروع اذان ظهر سخنرانی خود را به پایان برد و ادامه صحبت های خود را به جلسات بعدی موکول کرد و دکتر بانکی پور پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در نمازخانه سخنرانی کرد.

حضور مکرر نمایندگان مجلس بین مردم در این مدت کوتاه از شروع به کار مجلس انقلابی و یاد داشت تمامی مشکلات و موارد مطرح شده در جلسه از نکات قابل ذکر و توجه و در خور تحسین است.

انتهای پیام/ ولی الله عرب مختاری

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.