سرویس: غیر تولیدی 13:08 - دوشنبه 09 تیر 1399

فواید شگفت‌انگیز ترکیب چای و ادویه‌جات برای سلامتی

مصرف‌کنندگان و طرفداران چای می‌توانند از طعم و مزه خالص چای لذت ببرند و چای را با انواع میوه‌ها، گیاهان و ادویه‌جات مخلوط کنند و آن را بنوشند.

به گزارش اصفهان شرق؛ طبق افسانه‌های چینی، تاریخچه چای از سال ۲۷۳۷ قبل از میلاد هنگامی آغاز شد که امپراطور شن نونگ، یک حاکم و دانشمند ماهر، به طور تصادفی چای را کشف کرد. امپراتور در طی تحقیقات خود خواص دارویی چای را کشف کرد.

دو فنجان چای دارای آنتی‌اکسیدان فراوانی به اندازه پنج وعده خوردن سبزیجات است. چای از تشکیل لخته‌های خون در شریان‌های اصلی جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه سه فنجان چای یک روش موثر برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی است.

پزشکان در بررسی جدید اظهار داشته‌اند که مصرف منظم چای سیاه یا چای سبز می‌تواند خطر حمله قلبی و بیماری‌های قلبی را تا ۱۱ درصد کاهش دهد. متخصصان تغذیه معتقدند که از نظر پزشکی، وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در دو فنجان چای با پنج وعده سبزیجات یا خوردن دو عدد سیب برابری می‌کند. فواید چای به دلیل محتوای فلانوئید آن به طور قابل توجهی زیاد است.

فلاونوئیدها در حقیقت محتویات آنتی‌اکسیدانی هستند که با بیماری‌های قلبی عروقی مبارزه می‌کنند. هر فنجان چای حاوی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم فلاونوئید است. علاوه بر این‌ها، میزان فلاونوئیدهای موجود در چای سیاه به اندازه چای سبز است.

مصرف‌کنندگان و طرفداران چای می‌توانند از طعم و مزه خالص چای لذت ببرند و می‌توانند چای را با انواع میوه‌ها، گیاهان و ادویه‌جات مخلوط کنند و آن را بنوشند. وقتی بخواهید نوشیدن یک چای عالی و خاص را تجربه کنید می‌توانید از طعم دهنده‌های مختلف در چای خود استفاده کنید.

چای زنجبیل و فواید آن

چای زنجبیل یک نوشیدنی با طعم تند است که می‌تواند سبب گرمی در بدن انسان شود. زنجبیل به عنوان طعم دهنده در نوشیدنی‌های دارای کافئین مانند چای سیاه یا قهوه است که دارای خواص درمانی بی‌شماری است.

به طور گسترده‌ای در فرهنگ‌های مختلف برای تسکین گلودرد یا سرفه، مبارزه با سرماخوردگی و سهولت سوء‌هاضمه، تهوع و بیماری حرکتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه زنجبیل خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد. به عنوان مثال، محققان دریافتند که مصرف روزانه چای زنجبیل با کاهش خطر فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر قلب همراه بوده و می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند.

یک روش ساده برای تهیه چای زنجبیل با چای سبز یا هر نوع چای دیگر این است که ابتدا چای زنجبیل درست شود و سپس یک تا دو دقیقه چای سبز را به آن اضافه کرده و بگذاریم دم بکشد.

یک فنجان چای زنجبیل می‌تواند جایگزینی عالی و پرانرژی برای یک فنجان قهوه باشد، اما مهم‌ترین چیزی که باید در نظر داشت نوشیدن آن در حد اعتدال است. از نظر برخی افراد، نوشیدن بیش از یک یا دو فنجان در روز می‌تواند برای برخی از افراد خطرناک باشد. زنجبیل می‌تواند به هضم غذا کمک کند، اما نوشیدن زیاد چای زنجبیل می‌تواند سبب معده درد و اسهال شود.

در صورت بی‌خوابی، از نوشیدن چای زنجبیل قبل از خواب و شب خودداری شود. زنجبیل ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کند، بنابراین باید حداقل از دو هفته قبل یا بعد از عمل‌های جراحی از نوشیدن آن اجتناب کنید و نباید با داروهای ضدانعقاد یا ضدپلاکت یا مکمل‌ها توسط افرادی که اختلالات خونریزی دارند، مصرق شود.

چای هل و ویژگی‌های آن

هل یکی از ادویه‌های معروف است که مدت‌هاست که در غذاهای خاورمیانه‌ای و آسیایی به طور فراوانی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای تهیه چای دلپذیر و با طعم تند استفاده کرد. این گیاه که جز ادویه‌جات به شمار می‌رود، به طور طبیعی فاقد کافئین است و می‌توان از این گیاه در هر زمانی استفاده کرد.

هل یکی از عناصر اساسی در چای محسوب می‌شود و چای با رایحه‌ای معروف که در آسیا و خارج از کشور محبوبیت پیدا کرده است. چای هل برای مصرف بی‌خطر است و عوارض جانبی بسیار کمی را به همراه دارد. از مزایای سلامتی هل می‌توان به از بین بردن بوی بد دهان و تسکین‌دهنده سندرم روده تحریک‌پذیر اشاره کرد.

کاهش فشار خون با چای هل

نوشیدن چای هل ممکن است به حفظ وزن سالم و بهبود نتایج کاهش وزن کمک کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مکمل پودر هل به جلوگیری از رسوب چربی در هنگام مصرف رژیم غذایی پرچرب کمک می‌کند. چای هل به دلیل داشتن خواص ضدباکتریایی می‌تواند یک نوشیدنی بسیار مفید باشد. هل باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند را خنثی می‌کند و مانع از ایجاد پلاک و ایجاد پوسیدگی می‌شود.

چای هل حاوی فیبر رژیم غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. خواص ضدالتهابی آن می‌تواند به کاهش فشارخون و کاهش التهاب منجر به گلودرد کمک کند.

چای زعفران

چای زعفران را می‌توان با قرار دادن کلاله‌ها در آب گرم به صورت ساده تهیه کرد. اما این ادویه می‌تواند طعمی تند و تلخ داشته باشد. به همین دلیل، بسیاری از دستورالعمل‌های تهیه این چای را به روش‌های مختلفی ارائه می‌دهند. می‌توان آن را با برگ‌های چای مخلوط کرد یا گیاهان و ادویه‌های دیگری افزود. همچنین می‌توان از چای زعفران در فصل سرما استفاده کرد.

چای زعفران مواد مغذی موجود در این ادویه را حفظ می‌کند و فواید زیادی را ارائه می‌دهد. در یک کارآزمایی بالینی که توسط انجمن تحقیقات دیابت پزشکی انجام شده است، افراد دیابتی که چای را با ۳ گرم زعفران مصرف کنند، میزان کلسترول خود را کاهش می‌دهند.

چای گل سرخ

چای گل سرخ یا چای گل رز، یک نوشیدنی معطر و خوشبو با خواص درمانی است که تقریباً طعم و مزه شیرینی دارد. گل سرخ حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامت کلی را بهبود می‌بخشد. گلبرگ‌های گل رز حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند که به منظور ترمیم آسیب سلولی و محافظت در برابر بیماری‌های جدی شناخته شده‌اند.

علاوه بر فواید جسمی بی‌شمار این نوشیدنی، چای گل سرخ، یک درمان مؤثر برای اختلالات عاطفی مانند افسردگی و اضطراب است. چای گل سرخ بسیار معطر و خوشمزه بوده و همچنین بدون کالری است و یک نوشیدنی تقویت‌کننده محسوب می‌شود.

نوشیدن چای گل سرخ برای پوست مفید است و سرشار از ویتامین‌های A و E است که به آبرسانی و سفت شدن پوست کمک می‌کند و در رفع چین و چروک و لک‌های پوستی مفید است. در واقع گلبرگ‌های گل رز برای مشکلات پوستی بسیار موثر و مفید هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با چای گل سرخ

گلبرگ‌های گل سرخ منبع خوبی از ویتامین C هستند، همچنین به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن معروف است. متخصصان تغذیه گزارش می‌دهند که ویتامین‌های به دست آمده از طریق غذاها نسبت به قرص‌ها یا مکمل‌ها بهتر جذب می‌شوند و چای گل رز یک جایگزین خوب و موثری است. نوشیدن چای گل سرخ معطر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و تولید کلاژن می‌شود. این نوشیدنی همچنین حاوی خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است که برای بهبود آکنه موثر است.

چای گل رز می‌تواند گلودرد را درمان کند به طوری که یک فنجان چای گلاب یک درمان مؤثر و تسکین‌دهنده برای گلودرد و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. ویتامین C موجود در این چای در مبارزه با عفونت کمک کرده و درد را کاهش می‌دهد.

چای گل سرخ نسبت به مرکبات دارای ویتامین C بیشتری است. افزودن یک قاشق چای خوری عسل به این نوشیدنی عطر و طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشد. چای گل سرخ سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با عفونت مبارزه می‌کند.

چای سبز با دارچین و خواص آن

چای سبز با دارچین از نظر عطر و طعم و خاصیت سلامتی خود از ارزش بالایی برخوردار هستند. این مواد غذایی آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مجموعه ای از مواد مغذی دیگر را تأمین می‌کنند که ممکن است به پیشگیری یا درمان برخی از شرایط کمک کند.

 اگر چه چای سبز با دارچین به طور کلی برای مصرف بی‌خطر تلقی می‌شوند اما قبل از مصرف آن‌ها به صورت مکمل، باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. استفاده از دارچین در درمان دیابت نوع ۱ و نوع ۲ رایج است. دانشمندان معتقدند که دارچین به بهبود حساسیت به انسولین و تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند که این دو عارضه اصلی در افراد دیابتی است.

چای سبز پیشگیری و درمان دیابت مفید است. این چای حاوی مواد بی‌شمار فیتوشیمیایی مفید است. دارچین حاوی مواد معدنی کلسیم، کروم، مس، ید، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی و ویتامین‌های مختلف است. خواص چای سبز با دارچین بی‌شمار است به طوری که سبب پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کرده و از فشار خون بالا و سخت شدن شریان جلوگیری کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.