سرویس: غیر تولیدی 10:10 - دوشنبه 09 تیر 1399

خانه های 25 متری پایتخت فروشی یا اجاره ای!

خبر رسید که قرار است خانه های 25 متری در تهران ساخته شود. دستورالعمل ها تهیه و به وزارت کشور ارسال شد و در صورت تایید کار آغاز می شود. به گفته مدیران شهری تعدادی از این خانه ها فروشی و بخشی هم اجاره ای است.

به گزارش اصفهان شرق؛ از آذر سال گذشته موضوع ساخت خانه‌های 25 متری در تهران مطرح شده است و قرار شد این خانه‌ها با متراژ اندک در تهران ساخته شود. به گفته کارشناسان در بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا این کار انجام شده و ساخت واحدهای کوچک‌مقیاس یک ضرورت است.

ساخت خانه های کوچک مقیاس یک ضروت است نه یک انتخاب

عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهر تهران معتقد است که ساخت این واحدهای کوچک ضرورت است، اما یک انتخاب محسوب نمی‌شود. در تهران سرمایه‌های زیادی در حوزه مسکن صرف شده است، اما به دلیل اینکه درست و به اندازه نبوده است، امروز شاهد واحدهای خالی از سکنه در تهران هستیم.

وی تاکید کرد که کار شهرداری ساختمان‌سازی نیست بلکه ارائه مجوز پایان کار تشویقات ساخت و ساز و به بیان دیگر تسهیل‌گری است. این طرح در هر ساختمان در حال ساخت 20 درصد تراکم می‌تواند به واحدهای کوچک اندازه اختصاص پیدا کند. این واحدها در همه مناطق خواهند بود و مکان‌یابی لازم صورت خواهد گرفت.

این آپارتمان ها برای فقرا و افراد کم در آمد نیست

وی با بیان این که آپارتمان‌های کوچک اندازه تنها برای فقرا و افراد کم درآمد نیست گفت: در بازار تهران صدها هزار نفر کار می‌کنند و آیا نباید برای این افراد مسکن تهیه کنیم؟ یا دانشگاه‌های زیادی در تهران وجود دارد و آیا همه این دانشجویان باید در خوابگاه زندگی کنند؟ و نباید به فکر مسکن آنها باشیم.؟.

ساختار اجتماعی متعادل شود

این مقام مسوول اضافه کرد: باید ساختار اجتماعی متعادل شود و همه با هم کنار یکدیگر زندگی کنند.

دستوالعمل ها تهیه و به وزارت کشور ارسال شد

دستورالعمل‌‌های لازم برای اجرای این طرح تهیه و به وزارت کشور ارسال شده است و در صورت تایید، به هیأت دولت ارسال شده و بعد از تأئید در دولت امکان اجرا وجود دارد.

کاوه حاج علی‌اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این‌باره به خبرنگار فارس، گفت: دستورالعمل‌ها را تهیه کرده‌ و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است، در صورتی که دو وزارتخانه راه و شهرسازی و کشور با این موضوع موافقت کنند، طرح به هیأت دولت می‌رود و بعد از اینکه در دولت تصویب شود، قابلیت اجرا دارد.

امکان ساخت خانه های 25 متری در همه جای شهر وجود دارد

وی در پاسخ به این پرسش که این خانه‌های 25 متری بیشتر در کدام نقاط تهران ساخته می‌شود، گفت: محدود به جای خاصی نیست، در همه جای شهر امکان ساخت و ساز فراهم است.

بخشی از مسکن های 25 متری توسط بخش خصوصی ساخته می شود

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص قیمت این واحدهای 25 متری گفت: کار به دو گروه تقسیم می‌شود، بخشی از کار توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و قیمت آن از بازار تبعیت می‌کند.

هدف فروش نیست بلکه اجاره داری با قیمت مناسب

وی ادامه داد: بخشی هم توسط دولت و شهرداری اجرا می‌شود. در زمینه‌ای که دولت شهرداری این واحدها را بسازند، هدف از ساخت، فروش نیست، بلکه اجاره‌داری با قیمت کنترل شده است.

حاج علی اکبری در خصوص قیمت‌گذاری بخش خصوصی گفت: آن بخشی که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، قیمتش با شرایط بازار است.

وی در پاسخ به این پرسش که ساخت آپارتمان‌های 25 متری از چه زمان آغاز می‌شود، گفت: اگر دستورالعمل تصویب شود امکان اجرایی شدن وجود دارد.

این مقام مسوول در خصوص استقبال شهروندان از این طرح گفت: ‌این طرح یک انتخاب جدید برای مردم است، گروهی که به هیچ عنوان نمی‌توانند مسکن تهیه کنند و مجبور هستند به حاشیه تهران بروند، ترجیح می‌دهند با مساحتی کوچک‌تر زندگی کنند اما در داخل شهر باشند.

وی در خصوص خدمات شهرداری تهران در خصوص ساخت آپارتمان‌های 25 متری گفت: جنس تسهیلات ما از نوع تسهیل در ضوابط ساخت و ساز است. 

یکی از راه ها  برای رفع مشکل مسکن با توجه به گرانی زمین و ملک  تامین مسکن اجتماعی است و به عبارتی از طریق مسکن اجتماعی دولت خانه‌هایی را به صورت اجاره برای مدت طولانی‌ در اختیار شهروندان قرار دهد.

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران  در این باره گفت: این موضوع سال گذشته به‌ منظور تأمین مسکن کم درآمدها به دولت پیشنهاد داده شد و در همین راستا برنامه‌هایی در وزارت کشور با همکاری شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سال پیش من هم موافق ساخت این واحدها بودم ادامه داد:  در حال حاضر به دلیل بروز و شیوع کرونا به نظرم تغییرات جدید در شهرسازی، خانه‌سازی و حتی ساخت معابر و پیاده‌روها به ویژه در پایتخت لازم است.

این مقام مسوول افزود:  در حال حاضر برخی از خانه‌ها در پایتخت تراس ندارند و یا اگر دارای تراس‌اند، حتی جایی برای رخت‌آویز در آن وجود ندارد و در ساخت منازل مسکونی جدید و یا واحدهای ساختمانی باید به موضوعات این‌چنینی توجه بیشتری شود.

نژاد بهرام ادامه داد: همچنین شرایط پشت بام‌ها باید به صورتی باشد که شهروندان بتوانند از فضای پشت بام بهتر استفاده کنند و به نوعی پشت‌بام‌ها دارای فضای سبز باشد. پنجره‌های خانه‌ها نیز در حد امکان تمام قد و شیشه ای در نظر گرفته شود تا در خانه‌ماندن آسیب‌های روانشناختی کمتری به همراه داشته باشد بنابراین باید به طور کلی مجموعه ای از تغییرات در مدل سازه‌های شهری ایجاد کنیم.

به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران، بهترین راهکار برای رفع مشکلات و دغدغه ها در زمینه مسکن با توجه به گرانی زمین و ملک و موضوع کرونا مساله تامین مسکن اجتماعی است و به عبارتی از طریق مسکن اجتماعی دولت خانه‌هایی را به صورت اجاره برای مدت طولانی‌ در اختیار شهروندان قرار می‌دهد و نیازی به جابجایی و اسباب‌کشی‌های مداوم نیست.

وی در خصوص مسکن امید هم گفت: موضوع مسکن امید سال گذشته توسط دولت، به ستاد بازآفرینی شهری پیشنهاد شد و شهرداری تهران پس از آن اعلام آمادگی جهت همکاری با این ستاد کرد و ۳ زمین در اختیار ستاد بازآفرینی شهری قرار داد ولی متاسفانه سازمان‌های دیگر در این زمینه ورود نکردند در حالی که برای رفع دغدغه مسکن شهروندان لازم است همه دستگاه‌ها، سازمان‌های مسوول و تاثیرگذار ورود یابند.

نژاد بهرام به واحد مسکونی خالی از سکنه در شهر تهران اشاره کرد و گفت: باید جهت رفع دغدغه مسکن شهروندان به فکر راه‌کارهای کوتاه مدت و میان مدت بود. شهرداری تهران نیز این آمادگی را دارد که اقدامات لازم را در جهت همکاری با سایر دستگاه‌ها انجام دهد البته نباید در جهت تحقق تامین مسکن برای شهروندان از نظر کارشناسان و صاحبنظران مربوطه غفلت کرد.

در ماه های پایانی سال گذشته طرح ساخت آپارتمان‌های 25 متری مطرح شد. عده‌ای با این کار موافق و عده‌ای مخالف بودند. این در حالی است که براساس طرح تفصیلی، حداقل متراژ واحدهای مسکونی در کلان‌شهر تهران 35  متر است و با ساخت خانه‌های 25 متری این میزان کمتر می‌شود. البته براساس توافقات صورت گرفته، به نظر می‌رسد مشکلی در این زمینه وجود ندارد. البته برخی از نمایندگان مجلس هم معتقد بودند که احداث این آپارتمان‌های کوچک مقیاس بازار مسکن را به تعادل می‌رساند و بسیاری از جوانان برای آغاز زندگی مشترک و به دلیل پائین بودن قدرت مالی، می‌توانند این مسکن‌ها را تهیه کنند.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.