سرویس: غیر تولیدی 16:03 - یکشنبه 08 تیر 1399

اهمیت فرزند دختر در اسلام/ چرا دختران در هدیه گرفتن باید در اولویت باشند؟

حجت الاسلام مهدی نادعلی از اهمیت داشتن فرزند دختر در خانواده گفت.

به گزارش اصفهان شرق؛ بی تردید تفاوتی جز تقوا میان انسان‌ها نیست. البته توقعات و وظایف زن و مرد با هم متفاوت است، اما آنچه انسان‌ها را نزد خداوند محبوب می‌کند جنسیت آن‌ها نیست؛ بلکه عملکرد آن هاست. مرد‌ها نسبت به زن‌ها و زن‌ها نسبت به مرد‌ها هیچ برتری ندارند. نکته قابل توجه نوع لطف و رحمتی است که خداوند از هر جنس انسان به خانواده او عطا می کند  اما در این میان فرزند دختر دارای برکات فراوانی است.

دختر و اهمیت این مخلوف خدا

 

گلایه به خداوند برای تولد فرزند دختر

درباره اهمیت هویت دختر در اسلام با حجت الاسلام و المسلمین مهدی نادعلی استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی گفت‌وگو کردیم که به خبرنگار ما گفت: در روزگاری که جامعه غربی در اوج بهره کشی از دختران قرار دارد و ضد ارزش‌های خودش را به خورد دیگر جوامع می‌دهد، تکیه به آیات الهی بهترین راه نجات است. طبق آیات قرآن در دوران جاهلیت برخی از انسان‌های نابخرد وقتی صاحب فرزند دختر می‌شدند، به شدت ناراحت می‌شدند و حتی به خداوند گلایه می‌کردند. جبهه گیری در مواجهه با فرزند دختر، سبب بروز اتفاقات ناگوار، چون نسل کشی دختران می‌شد.

حجت الاسلام نادعلی

وقتی یک بانو نسل ابراهیم(ع) را ادامه داد

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی دقیق تر در آیات و روایات نگاه می‌کنیم، می‌بینیم هیچ تفاوتی بین دختر و پسر وجود ندارد. در سوره مبارکه انعام، خداوند متعال می‌فرمایند، ما به ابراهیم (ع) فرزندانی دادیم و در ادامه خداوند تک تک این فرزندان را نام می‌برند؛ در نهایت نیز اسم حضرت عیسی (ع) ذکر می‌شوند. همانطور که می‌دانید حضرت عیسی (ع) فرزند حضرت مریم (س) است و حضرت مریم (س) هم زنی است که بدون ازدواج و با امر الهی فرزند دار شده است. وقتی خداوند فرزند مریم (س) را فرزند ابراهیم (ع) بیان می‌کنند، نشان می‌دهد که در اندیشه دینی و توحیدی هیچ تفاوتی میان فرزندان دختر و پسر نیست و نسل از دختر هم ادامه پیدا می کند.

داستان گلایه یک پدر برای تولد فرزندِ دختر!

این استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی در ادامه به آیات و روایات در این خصوص اشاره کرد و افزود: علاوه بر موارد بالا در سوره شوری خداوند از دختر به عنوان یک هدیه بزرگ یاد می‌کند. در آیه ۴۹ سوره شوری خداوند متعال می‌فرمایند، لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ ۚ یَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ إِنَاثًا؛ إِنَاثًا یعنی خداوند به هر کسی که دوست دارد، فرزند دختر هدیه می‌کند. همچنین در روایات آمده است که فرزند دختر، هدیه الهی است. شخصی نزد امام صادق (ع) رسید و از این که صاحب دختر شده بود، ابراز ناراحتی کرد. امام صادق (ع) خطاب به این شخص فرمودند، اگر خداوند به تو بگوید، می‌خواهی آن چه من می‌خواهم را به تو بدهم یا چیزی که خودت می‌خواهی؛ چه پاسخی می دهی؟ آن شخص در پاسخ امام صادق (ع) عرض کرد، آن چه خدا بدهد. در ادامه امام صادق (ع) فرمودند این فرزند را خدا به تو داده است.

فرزند مونت

نسلی که از پسری نابخرد قطع شد و از دختری مومنه ادامه پیدا کرد

حجت الاسلام نادعلی افزود: امام صادق (ع) در جوابیه این شخص که از تولد دخترش گلایه داشت، ماجرای کشته شدن پسری به دست حضرت خضر (ع) را بیان کرد. زمانی که حضرت خضر (ع) پسری را در مقابل دیدگان موسی (ع) کشت، موسی (ع) علت این کار را سوال کرد؛ حضرت خضر (ع) گفت که این پسر در آینده بزرگ شده و سبب گمراهی پدر و مادرش می‌شد. امام صادق (ع) می‌فرمایند از نسل همان پدر و مادر، دختری متولد شد که ۷۰ فرزندِ پیامبر از این دختر بود و اهمیت جایگاه دختر در اسلام را نشان می دهد.

 آیاتی که برای تولد حضرت زهرا (س) نازل شد

این استاد دانشگاه در ادامه به اهمیت فرزند دختر در اسلام اشاره کرد و گفت: در روایات داریم که اگر کسی از فرزند دختر محروم است، دست به دعا بردارد و از خدا بخواهد که فرزند دختر داشته باشد. نقل می‌کنند حضرت ابراهیم (ع) با وجود فرزندانِ صالح پسر، به دلیل اینکه دختر نداشت، از خدا خواست دختری داشته باشد که گریه کُن او پس از مرگش باشد. به جز حضرت ابراهیم (ع) بودند پیامبرانی که از خدا فرزند دختر خواستند. در اصول کافی چند باب داریم که درباره فضیلت دختران روایاتی را نقل کرده است. خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم (ص) فرمودند إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْإِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ؛ بسیاری آیه اول را اینگونه ترجمه می‌کنند که ما به تو کوثر (حضرت فاطمه «س») را عطا کردیم. در ادامه خداوند می‌فرمایند تو‌ ای پیامبر! در قبال این نعمتِ عظیم، باید شتری نذر کنی. این نشان می‌دهد فرزند دختر چقدر برای حضرت حق تعالی اهمیت دارد.

فرزند آوری دختر

دختر‌ها در هدیه گرفتن نسبت به پسر‌ها اولویت دارند

نادعلی در پایان به موضوع هدیه دادن به دختران اشاره کرد و گفت: ما در مقوله هدیه دادن و شاد کردن فرزندان روایات جالبی داریم. رسول خدا (ص) می‌فرمایند هر کسی که وارد بازار شد، هدیه‌ای برای اهل خانواده بگیرد. اگر کسی داخل بازار رفت، هدیه‌ای برای فرزندانش خرید، مثل کسی است که برای نیازمندان صدقه داده است؛ همان طور که می‌دانید طبق آیات و روایات صدقه ثواب بسیار بالایی دارد. در ادامه خاتم الانبیاء (ص) می‌فرمایند، برای تقسیم هدیه‌ها میان فرزندان دختر و پسر، ابتدا به دختر هدیه دهید. کسی که در هدیه دادن به دختر نسبت به پسر پیشی گیرد، مانند کسی است که یکی از فرزندان حضرت اسماعیل (ع) را که به بردگی گرفته شده، آزاد کرده است. دلیل اولویت داشتن دختر در هدیه دادن، روحیه عاطفی این مخلوق خداوند است که از چشم پر رحمت خداوند دور نمانده است.

شهرخبر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.