سرویس: غیر تولیدی 07:15 - پنجشنبه 05 تیر 1399

ربات ایرانی که به کمک پرستاران آمد

یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت ربات پرستاری شده که می‌تواند کمترین ارتباط بین پرستار و بیمار را در بخش‌های عفونی برقرار کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ بی شک در شرایط فعلی که دنیا در حال رویارویی با بحران کرونا است پزشکان و پرستاران خدمات ارزشمندی را جهت حفظ جان انسان‌ها ارائه داده اند که در برخی از موارد این خدمات موجب بیمار شدن کادر درمانی یا بدتر از آن، مرگ آنها شده است. جهت حل این مشکل و جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری‌های واگیرداری همچون کرونا، یک شرکت دانش بنیان و فعال در حوزه‌های کنترل، رباتیک و الکترونیک چاپی، با تلاش شبانه روزی موفق به طراحی و تولید ربات پزشکی در کمتر ۲ ماه شده است.

ایثار علاقبند راد عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره نحوه تشکیل این تیم اظهار کرد: طراحی این ربات را با یک تیم ۲۴ نفره  که همه از متخصصان و پژوهشگران  بودند، آغاز کردیم. روزانه بالغ بر ۱۲  ساعت، کار بدون  وقفه ادامه داشت تا بالاخره کار طراحی ربات در آخرین روز‌های اسفند ۹۸ به پایان رسید.

او افزود: در اواخر فروردین نمونه اولیه ربات ساخته شد و در اواخر اردیبهشت، پایلوت کلینیکال ربات آماده و در اختیار بیمارستان هاشمی‌نژاد قرار داده شد.

علاقبندراد با اشاره به هزینه‌های اولیه این ربات گفت: برای ساخت نمونه اولیه ربات پزشکی هشت برابر قیمت فروش هزینه شده است، همچنین هزینه مورد نیاز برای انجام تحقیقات، در مسیر طراحی و تولید چندین مدل پردازنده مورداستفاده قرار گرفته تا در نهایت پردازنده اصلی به تایید رسید.

عضو هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان درباره ویژگی‌های منحصر بفرد این ربات بیان کرد:  این ربات امکان حمل غذا و دارو به اتاق‌های بیماران و توانایی حمل موارد مورد نیاز را برای چندین بیمار به صورت همزمان دارد. همچنین برقراری ارتباط تصویری پزشک با بیمار, به طوری‌که، پزشک مربوطه قادر است از راه دور با بیمار صحبت کند و دستورالعمل‌های لازم در خصوص شناسایی دارو‌ها و شیوه صحیح مصرف آنها را ارائه کند را دارد.

او ادامه داد: این ربات قادر است علائمی مانند دما و سطح اکسیژن خون بیمار را  اندازه گیری کند. طراحی این ربات به گونه‌ای صورت گرفته که ضدعفونی کردن آن را آسان می‌کند.

علاقبند راد در پایان گفت: در کنار تمام ویژگی‌های گفته شده ربات پزشکی نه تنها از ظاهری زیبا برخوردار است بلکه با نمایش حالت‌های متعدد چهره همچون لبخند و حرکت چشم‌ها موجب ایجاد حس مثبت در مخاطبین و ارتباط بهتر آن‌ها با ربات می‌شود.

لازم ذکر است استفاده از این ربات در کنار حمایت از تولید ملی، موجب کاستن از حجم سنگین وظایف کادر درمانی، کاهش رفت و آمد نیروی انسانی و از همه مهم‌تر قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا خواهد شد.

انتهای پیام/باشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.