سرویس: اجتماعی 08:15 - جمعه 06 تیر 1399

ماجرای اظهارنظر جنجالی همسر خواننده مشهور درباره واکسن/ واکسیناسیون کودکان خطرناک است؟!

ویدیویی از همسر یکی از خوانندگان مشهور درباره خطرناک بودن واکسن در فضای مجازی پخش شد که به بررسی صحت و سقم آن پرداختیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ هنرمندان از آن دست گروه هایی هستند که فعالیتشان در فضای مجازی از سوی مردم دنبال و گاهی اوقات پیام های توییتری، اینستاگرامی یا لایوهای آنها به یک جنجال تبدیل و حتی موجب رنجش مردم می شود، این روزها همسران هنرمندان و افراد مشهور هم با پیام ها و ویدیوهای مختلف از زندگی شخصی یا  اتفاقات روز جامعه در تلاش هستند تا فالوور جمع کنند و گاهی هم با اظهارات جنجالی خود به تیتر یک رسانه ها تبدیل می شوند،  حالا لایو اینستاگرامی همسر یکی از خوانندگان مشهور درباره واکسیناسیون کودکان جنجال به پا کرده است،  از دیروز ویدیویی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که در آن همسر خواننده مشهور ایرانی به والدین توصیه می کند که به کودکان خود واکسن نزنند، ویدیویی که واکنش های بسیاری به دنبال داشت.

همسر این خواننده مشهور ایرانی در این ویدیو گفت: مادرانی که کودک دارند و زمان واکسیناسیون آن‌ها رسیده است، یک ساعت زمان بگذارند و درباره کمپانی‌های تولید کننده واکسن تحقیق کنند و ببینند که تولیدکنندگان این واکسن‌ها و خانواده آن‌ها چه کسانی هستند و چه تاریخچه‌ای دارند، بسیاری از واکسن‌ها حاوی موادی خطرناک هستند که دلیلی بر وجود آن‌ها در واکسن ها نیست،  این مواد با اهداف غیر انسانی در واکسن‌ها وجود دارد و می‌توان درباره آن بحث کرد.

این در حالی است که ما در دوران اپیدمی کرونا قرار داریم و همه دنیا تا زمانی که واکسن ویروس کرونا کشف نشود، با این ویروس وحشی و کشنده باید مبارزه کنند و در صورت کشف واکسن می توان از ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ پیشگیری کرد، به گفته محققان، متخصصان و اعلام سازمان جهانی بهداشت تا زمان کشف ویروس کرونا تنها راه مقابله با ویروس مرگبار کرونا رعایت بهداشت فردی و عمومی، شست و شوی دست ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

از طرفی سازمان جهانی بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت بار‌ها تاکید کرده اند که والدین  واکسیناسیون کودکان را در اپیدمی کرونا به تاخیر نیندازند چرا که خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی دیگر وجود دارد و می‌توانند در شرایط کنونی سلامت کودکان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

واکنش ها به ویدیوی جنجالی همسر خواننده مشهور درباره واکسیناسیون

کیانوش جهانپور مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به پیام ضد واکسن همسر یکی از خوانندگان ایرانی در پیام توییتری نوشت: آندرو ویکفلد پزشک شیادی که جنبشی ضد واکسن راه انداخته بود ده سال پیش به دلیل رفتار‌های غیراخلاقی، سوءرفتار علمی، فریبکاری و کلاه‌برداری محاکمه و پروانه طبابتش لغو شد، در سال‌های اخیر شیاد‌هایی اینجا این دکان را دایر کرده‌اند و اخیرا نیز همسر! یکی از خوانندگان؟!

احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست و رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در واکنش به تبلیغات انجام شده علیه واکسن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در روز‌های اخیر بحثی در فضای مجازی منتشر شده بود که موضوع تزریق واکسن را به چالش کشیده است، ولی این موضوع، جدید نیست و افراد در تریبون‌های مشابه این حرف‌ها را در گذشته هم مطرح کرده بودند و متاسفانه برخورد قاطعی با این افراد که اثرات حرف‌های آن‌ها می‌تواند سلامت عمومی جامعه را خدشه دار کند صورت نگرفته بود.

او ادامه داد: این قبیل تبلیغات ضد واکسن در شرایطی انجام می‌شود که همه کشور‌های جهان با پاندمی کروناویروس مواجه هستند و به دنبال آن هستند که به کمک یکدیگر واکسنی علیه آن تولید کنند تا بتواند این چالش بهداشتی جهانی را کنترل کند.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: تبلیغات علیه واکسن در هر زمانی خطرناک بوده چرا که ممکن است برخی افراد تحت تاثیر این حرف‌ها از تزریق واکسن به کودکان خود پرهیز کنند و این موضوع می‌تواند خطر گسترش سایر بیماری‌ها را مخصوصا در زمان اپیدمی کرونا تشدید کند و سلامت کودکان و جامعه را از این طریق به خطر بیندازد.

پست جنجالی همسر بنیامین درباره واکسن

خطر در کمین ۱۱۷ میلیون کودک در اپیدمی کرونا

کارشناسان بهداشت جهانی هشدار دادند شماری بسیاری از کودکان در سراسر جهان ممکن است در معرض ابتلا به بیماری‌های کُشنده قرار بگیرند چرا که در حال حاضر فعالیت کمپین‌های ملی واکسیناسیون به دلیل اپیدمی کرونا متوقف شده است.

موسسه جهانی Measles & Rubella که یونیسف، صلیب سرخ آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها را شامل می‌شود، تخمین زده است که حدود ۱۱۷ میلیون کودک در سراسر جهان در ماه‌های آینده در معرض خطر از دست دادن واکسیناسیون هستند. این موسسه هشدار داده است که به تاخیر افتادن واکسیناسیون کودکان در برابر بیماری سرخک می‌تواند باعث شیوع مجدد این بیماری مهلک و مسری شود.

به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، ارگان‌های مختلف سازمان ملل از جمله سازمان یونیسف و سازمان بهداشت جهانی به دولت‌ها توصیه کردند تا اقداماتی مانند واکسیناسون را به تعویق نیندازند. بر اساس گزارش‎ها، حتی پیش از شیوع ویروس کرونا، شیوع بیماری سرخک در میان کودکان روندی صعودی داشته است؛ در سال ۲۰۱۸، ۹.۷ میلیون مورد ابتلا و ۱۴ هزار و ۳۰۰ مورد مرگ در جهان به ثبت رسید که بیشتر کودکان زیر ۵ سال بودند.

همچنین طبق اعلام سازمان ملل، بیش از ۱.۵ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری‌هایی که از طریق واکسیناسیون پیشگیری می‌شدند، جان خود را از دست دادند.

ماجرای اظهارنظر جنجالی همسر خواننده مشهور درباره واکسن/ واکسیناسیون کودکان خطرناک است؟!

مرگ و میر و بیماری بیخ گوش کودکان با تاخیر در واکسیناسیون

علی­رغم پیشرفت‌­های بسیار خوب در سطح جهانی، متاسفانه بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵، همچنان سالیانه تعداد زیادی از کودکان دنیا در اثر بیماری‌­های قابل پیشگیری با واکسن جان خود را از دست می‌دهند به شکلی که ۶۳ هزار نفر دراثر سیاه سرفه، ۱۱۲ هزار نفر در اثر سرخک، ۵۸ هزار نفر در اثر کزاز نوزادی، ۱۰۵ هزار نفر در اثر هموفیلوس آنفلوانزا، ۴۰۰ هزار نفر در اثر اسهال‌­های ویروسی، ۸۸۷ هزار نفر در اثر هپاتیت B و ۹۲۰ هزار مورد مرگ ناشی از پنومونی گزارش می‌شود. این میزان معادل ۲۵ درصد کل مرگ­‌های کودکان زیر ۵ سال در دنیا است که به راحتی قابل پیشگیری با واکسن هستند. واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی شناخته شده برای ارتقای سلامت کودکان است؛ به شکلی که در طی سال‌های ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۷ میلادی، واکسیناسیون سرخک توانسته از مرگ ۲۱ میلیون کودک در جهان جلوگیری کند.

به گفته مقام‎های سازمان ملل، اگرچه در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که ویروس کرونا سلامت کودکان را تهدید کند، اما اختلال در واکسیناسیون می‎تواند تهدیدی جدی برای جان کودکان باشد.

از این رو کارشناسان نسبت به احتمال مرگ میلیون‌ها کودک در جهان به دلیل به تاخیر افتادن واکسیناسیون در برابر بیماری‌های کُشنده ابراز نگرانی کردند

هشدار؛ واکسیناسیون کودکان را در روز‌های کرونایی جدی بگیرید

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در دوران همه گیری کرونا واکسیناسیون کودکان خود را فراموش نکنید.

گفت: تاریخ نظام سلامت کشور ما و بقیه کشور‌های دنیا به ما نشان داده از زمانی که برنامه واکسیناسیون کودکان شکل منسجم و همگانی و سراسری در کشور به خود گرفته، مرگ‌ومیر کودکان کشور به‌وضوح کاهش پیدا کرده است.

او افزود: بیش از ۲۰ سال است در کشور ما موردی از بیماری فلج اطفال با ویروس مشاهده نشده است. بیش از سه سال است که انتقال محلی بیماری سرخک در کشور رخ نداده است. این‌ها در شرایطی است که ما در همسایگی کشور‌هایی قرار داریم که بعضی از آن‌ها به‌شدت درگیر این بیماری‌ها هستند و حجم بالای رفت‌وآمد‌های مردم این کشور با کشور ما یکی از مهم‌ترین عواملی است که ممکن است در ورود و گسترش بیماری‌های پیشگیری با واکسن در کشورمان تأثیرگذار باشد به همین دلیل طوری برنامه‌ریزی شده که نیرو‌های بهداشتی سراسر کشور و شبکه بهداشت و درمان کشور با حساسیت ویژه‌ای موضوع واکسیناسیون کودکان را دنبال می‌کنند و مراقب هستند که مبادا کودکی واکسن‌های مورد نیاز خود را دریافت نکند و خدای‌ناکرده شاهد بازگشت این بیماری‌ها در کشور شویم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که همه‌گیری کرونا توجه بسیار زیادی را در سطح کشور به خود جلب کرده است، گفت: همه تلاش‌ها صورت گرفته که مبادا برنامه پاسخ به کرونا تأثیر منفی بر روی سایر برنامه‌های بسیار با اهمیت بهداشتی کشور داشته باشد که شاید مهم‌ترین آن‌ها موضوع واکسیناسیون کودکان باشد.

واکسیناسیون کودکان

کاهش مراجعه خانواده‌ها برای تزریق واکسن در اپیدمی کرونا

گویا بیان کرد: متأسفانه اطلاعات ما نشان می‌دهد در برخی از مناطق کشور برنامه واکسیناسیون بعضی از کودکان به دلیل کاهش مراجعه خانواده‌ها با تأخیر مواجه شده است هرچند نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه کشور همه تلاش خود را به کار گرفته تا چنین تأخیری رخ ندهد و واکسیناسیون کودکان به‌موقع انجام شود، ولی باز هم لازم است مردم عزیز کشور و به‌خصوص والدین کودکان به این موضوع توجه جدی کنند و اجازه ندهند واکسیناسیون کودکانشان به تأخیر بیفتد.

او با اشاره به این‌که واکسیناسیون کودکان جزو برنامه‌های جاری همه مراکز بهداشتی کشور و خانه‌های بهداشت است و طوری برنامه ریزی شده است که به هیچ عنوان این برنامه با وقفه روبرو نشود، تأکید کرد: انتظار می‌رود چنانچه به دلیل ملاحظات مربوط به همه‌گیری کرونا خانواده‌های محترم برای واکسیناسیون فرزندان خود مراجعه نکرده‌اند هرچه سریع‌تر به این مهم اقدام کنند.

واکسن کودکان

بیماری‌هایی که با واکسیناسیون در ایران و جهان حذف یا ریشه کن شدند

مصطفوی با بیان اینکه در کشور ما واکسیناسیون قدمت طولانی دارد، گفت: تاریخچه نخستین واکسیناسیون کشور به سال ۱۲۰۸ با واکسیناسیون علیه آبله بر می‌گردد و به دنبال آن قانون مایه کوبی همگانی علیه آبله در سال ۱۳۲۲ در مجلس به تصویب رسید. در ریشه کنی آبله همه جهان با واکسیناسیون دست به دست هم دادند تا این بیماری وحشتناک از جامعه جهانی پاک شود.

عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران ادامه داد: پس از واکسیناسیون آبله، واکسن‌های دیگری مانند سیاه سرفه، دیفتری، سرخک، سل (ب. ث. ژ) و فلج اطفال در کشور تزریق شد که این واکسن‌ها در ابتدا از خارج از کشور تامین می‌شد و در نهایت به همت محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و انستیتو پاستور ایران، اکثر واکسن‌های مورد نیاز انسانی در حال حاضر در کشور تولید می‌شود.

واکسیناسیون

خطر شیوع بیماری ها با تبلیغات منفی علیه واکسیناسیون

مصطفوی تصریح کرد: امروزه پوشش واکسیناسیون از حدود ۳۰ درصد در آغاز انقلاب به بیش از ۹۹ درصد رسیده است و فلج اطفال بومی دهه هاست که در ایران گزارش نشده است و گواهی حذف سرخک هم اخیرا توسط سازمان جهانی بهداشت به ایران داده شده است و در مورد بعضی بیماری‌ها نظیر سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی نیز در مرحله حذف هستیم. این در حالی است که اکثر این بیماری‌ها در کشور‌های همسایه ما در حال گردش است و عدم واکسیناسیون می‌تواند باعث بازگشت آن‌ها شود.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌ها نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران گفت: ما انتظار داریم دستاورد‌های واکسیناسیون کشور حفظ شود و با افرادی که در تریبون‌ها تلاش می‌کنند این دستاورد جامعه بشری را به چالش بکشند برخورد شود تا با اطمینانی که قاطبه مردم به شبکه بهداشتی درمانی و واکسیناسیون کشور دارند، در سال‌های آینده نیز شاهد شیوع بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن نباشیم.

او در ادامه از پی گیری تولید ۲ واکسن روتاویروس و پنوموکوک در انستیتو پاستور ایران خبر داد و گفت: انستیتو پاستور ایران در قالب قرارداد‌های منعقد شده با سازندگان این واکسن‌ها در دنیا، تکنولوژی تولید آن‌ها را به کشور وارد خواهد کرد و پیش بینی می‌شود بتوانیم در بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله، این دو واکسن را در کشور تولید کنیم.

امید است که والدین به سخنان برخی افراد که بدون تخصص و دانش کافی علیه واکسیناسیون تبلیغ می کنند، گوش فرا ندهند چرا که در این صورت جان فرزندان خود و دیگران را به خطر می اندازند، از طرفی همه کسانی که امروز علیه واکسیناسیون تبلیغ می کند، خود با تزریق واکسن دوران کودکی تا بزرگسالی را طی کرده اند و گرفتار عارضه نشده اند و اینها خود موید بی ضرر بودن واکسن هاست، پس بهتر است به گفته متخصصان گوش فرا دهیم و جان  و سلامت خود، فرزندانمان و جامعه را به خطر نیندازیم.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.