سرویس: غیر تولیدی 09:30 - چهارشنبه 04 تیر 1399

امام‌جمعه اصفهان:

افشا و دستگیری مجرمین در داخل دستگاه قضا نشان از وجود نظارت است

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان گفت: ‌افشا و دستگیری مجرمین در داخل دستگاه قضا نشان از حساسیت و وجود نظارت است.

به گزارش اصفهان شرق؛  به‌نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در جلسه ستاد بزرگداشت بازخوانی و افشاء حقوق بشر آمریکایی و ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه که به دعوت شورای هماهنگی اسلامی استان اصفهان برگزار شد، ضمن تسلیت سالگرد حادثه هفتم تیر و شهادت شهید بهشتی و یاران او و امام(ره)، اظهار داشت: شهید بهشتی توانست در همان دوران کوتاه ولی با عزت مسئولیت خود پایه‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران را محکم کند.

وی با اشاره به مشکلات قانون گذاری و عدم وجود قانون کامل در بسیاری از امور در ابتدای تشکیل حکومت اسلامی افزود: شهید بهشتی در این ایام و دوران کوتاه، برای شکل گیری و حرکت صحیح قوه قضائیه دستورالعمل‌هایی را مشخص و صادر کرد که نباید فراموش شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: همه ما باید قدردان خدمات و تفکر شهید بهشتی باشیم و بدنه قوه قضاییه و قضات نیز باید راه این عزیز را ادامه بدهند.

وی با بیان این که اکنون عدالت اجتماعی در دل روستا‌ها نیز وجود دارد، تشریح کرد: عدالت اجتماعی را باید نسبت به قبل مقایسه کنیم، اکنون نسبت به اوایل انقلاب اسلامی پیشرفت عدالت اجتماعی چشم‌گیر بوده اما هنوز عقبیم و کاستی‌های زیادی موجود است که باید برطرف شود و مردم به حق واقعی خود برسند.

امام جمعه اصفهان بازداشت مجرمین و مجازات و رد مال آن‌ها را نمونه بارز اجرای عدالت دانست و شرایط کنونی قوه قضائیه را نیز مطلوب توصیف کرد و افزود: با انتصاب آیت الله رئیسی راه و خواسته‌های شهید بهشتی رونق بیشتری گرفته که جای خوشنودی دارد و ما نیز وظیفه کمک به این دستگاه را داریم که ان‌شاالله با این پیشرفت و با کمک مردم، فساد از جامعه کاسته و عدالت در جامعه، بیشتر فراگیر می‌شود.

آیت الله طباطبایی نژاد اضافه کرد: دقت و نظارت‌ها زیاد است و در قوه قضائیه هم کمال دقت برای گزینش و بکارگیری قضات انجام می‌شود اما با این وجود گاهی اوقات این شرایط به وجود می‌آید؛ اما این نباید باعث ایجاد خلل در مابقی امور و زیر سوال رفتن خدمات دیگر شود و همین افشا و دستگیری مجرمین در داخل دستگاه‌ها نشان از وجود نظارت است.

وی در ادامه اشاره‌ای به حادثه ششم تیر و ترور نافرجام مقام معظم رهبری کرد و افزود: لطف خدا شامل کشور و امت اسلام شد و خداوند ایشان را برای همه اسلام و انقلاب حفظ کرد که باید شکرگزار خداوند باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به هفته افشاء و بازخوانی حقوق بشر آمریکایی تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید خجالت بکشند که در خصوص موضوع حقوق بشر صحبت کنند؛ ظلم و ستم و جنایات بی شمار آمریکا در تمام جهان پراکنده شده است و کشور ما از ده‌ها سال تاکنون همواره مورد ظلم این سیاستمداران انسان نما و دیگر مستکبران قرار داشته است.

وی جانبازی مقام معظم رهبری در ششم تیر، شهادت شهید بهشتی و 72 نفر از یاران ایشان در هفتم تیر، شهادت شهید صدوقی در 11 تیر، حمله شیمیایی به سردشت که و شهادت 200 نفر از مردم این شهر و شهادت عده زیادی از هموطنان ما در حادثه انهدام هواپیمای مسافربری توسط ناوگان آمریکا در 12 تیر را علت نامگذاری 6 تا 12 تیر به‌نام هفته افشاء و بازخوانی حقوق بشر آمریکایی خواند و افزود: همه این جنایات توسط آمریکای جنایتکار صورت گرفته که فقط چند مورد آن در یک هفته قرار گرفته است.

وی در پایان بیان کرد: خدا را شاکریم که دولت و ملت دست در دست یکدیگر سبب شدند که بیماری کرونا در کشور تا حدی کنترل شود و مردم باید دستورات بهداشتی را  همچنان برای سلامتی خودشان به صورت جدی انجام دهند تا ان‌شا الله این بیماری ریشه کن شود و ملت و حکومت سرافراز شوند.

در ابتدای این جلسه رئیس شورای هماهنگی اسلامی استان اصفهان ضمن تشریح برنامه‌های هفته قوه قضائیه که از یکم تا هفتم تیر ماه برگزار می‌شود و همچنین برنامه‌های دهه کرامت، پیرامون هفته افشاء و بازخوانی حقوق بشر آمریکایی اظهار داشت: این هفته که از ششم تیر لغایت 12 تیرماه سالروز جنایات آمریکا و یارانشان در طی سالیان گذشته است.

محمد علی احمدی ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص بحث حقوق بشر می‌فرمایند: (آمریکایی‌ها حق ندارند درباره‌ی حقوق بشر حرف بزنند؛ چون‌ دولت آمریکا بزرگ‌ترین نقض‌کننده‌ی حقوق بشر در دنیا است؛ ما مدّعی هستیم، ما از آن‌ها سؤال می‌کنیم، ما گریبان آنها را می‌گیریم در پیشگاه دادگاه افکار عمومی دنیا؛ و آنها جوابی ندارند) از همین رو 50پرسش از آمریکا و جهبه استکبار مطرح است و 10 محور اصلی نیز در دستور کار است؛ در این خصوص جلسات متعدی برگزار شد و از نظرات و کمک‌های دستگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: سالروز رحلت امام خمینی (ره) اولین مراسمی بود که به صورت رسمی در سال جدید با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی انجام شد، مراسمی‌هایی نیز 6 و 7 تیرماه در خصوص هفته افشاء و بازخوانی حقوق بشر آمریکایی و گرامیداشت هفته قوه قضائیه در شهرستان اصفهان و دو شهرستان اردستان و شهرضا برگزار خواهد شد.

علی اصفهانی دادستان اصفهان در این جلسه پیرامون رویکرد دستگاه قضایی اظهار داشت: رویکرد دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران از بدو انقلاب،  با معماری که شهید بهشتی پایه‌گذار آن بود، این است که در حکومت اسلامی قضاوت اسلامی نیز صورت بگیرد، از ابتدا انقلاب تلاش‌های زیادی برای پایه‌گذاری دستگاه قضایی در شأن جمهوری اسلامی انجام شد و لیکن در این مسیر توقف‌هایی صورت پذیرفت و نتوانستیم به تمام اهداف برسیم.

دادستان استان اصفهان ادامه داد: با انتصاب آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس دستگاه قضا، ارزش‌های اسلامی که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود مجددا در حال احیا است که در دل مردم سبب امیدواری شده است؛ هدف دستگاه قضایی تحقق عدالت اجتماعی و رسیدن افراد به حق خودشان است، این هدف محقق نخواهد شد مگر با مبارزه با فساد و در حقیقت تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد دو روی یک سکه هستند، اگر زمینه تحقق عدالت اجتماعی آماده نشود کار به سرانجام نمی‌رسد، شعار رئیس جدید دستگاه قضا نیز بر همین اساس بود.

وی با اشاره به متن حکم انتصاب آیت الله رئیسی توسط مقام معظم رهبری ادامه داد: مقام معظم رهبری در طی این حکم هشت توصیه مهم به رئیس دستگاه قضا داشتند، یکی از این توصیه‌ها انقلابی و مردمی‌بودن و همچنین مبارزه با فساد در دستگاه قضا است، هرجا که مردم در صحنه بودند و از ظرفیت آنان استفاده شد موفقیت‌های چشمگیری به دست آمد و هرکجا که مردم کنار گذاشته شدند با شکست مواجه شدیم، آن موقع قضاوت ارزش دارد که بر مبنای اصول انقلاب که همان احکام اسلام است باشد؛ توصیه دیگر مقام معظم رهبری برای تحول در دستگاه قضا، برخورد قاطع قضایی بدون ملاحظه این و آن است.

اصفهانی تصریح کرد: هر کجا که دلیل و مستند قوی باشد دستگاه قضایی هیچ ملاحظه‌ای نخواهد داشت و بدون چشم داشت به پست و مقام با آن برخورد می‌کند، در طول 15 ماه گذشته آیت‌الله رئیسی نشان داد که چه در دستگاه قضا و چه در خارج آن با فساد مبارزه خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سال 99 نیز رئیس دستگاه قضا سه مؤلفه را برای دستگاه قضا در دستور کار قرار داد، اولین مؤلفه حفظ کرامت انسانی است، دومین مؤلفه مبارزه بی امان با فساد است که لازم است بسترهای فساد زا اصلاح شود، سومین اولویت دستگاه قضا نیز رفع موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان در سال 99 است.

دادستان استان اصفهان گفت: دستگاه‌های مختلف باید یاری‌رسان دستگاه قضا باشند تا امر قضاوت به درستی انجام شود و دستگاه قضایی بتواند به اهداف خود برسد.

حجت الاسلام رمضان‌علی معتمدی نیز در این جلسه پیرامون برنامه‌های اداره اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در دهه کرامت اظهار داشت: در طی سال‌های گذشته فعالیت‌های متنوعی در بخش‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی صورت می‌پذیرفت، رویکرد سال جاری نیز همانند برنامه سال گذشته است لیکن با توجه به عدم برگزاری جشن‌های بزرگ و مردمی، ظرفیت‌های جدید جایگزین شده است که به وسیله آن حتی با افزایش مخاطب مواجه خواهیم شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: فرصتی ایجاد شد که بتوانیم از فضای مجازی بهترین استفاده را داشته باشیم، ظرفیت بسیج، دستگاه‌های اجرایی و اداره ارشاد نیز در خدمت این دهه است تا بتوانیم به بهترین شکل این دهه را پاس بداریم؛ گروه‌های سرود نیز آمادگی‌ لازم را برای اجرای برنامه در طی این دهه را دارد و به هرحال برنامه‌های امسال را با وجود تمام محدودیت‌ها برنامه‌ریزی و به جلو خواهیم برد.

وی اضافه کرد: در اماکن متبرکه و امامزاده‌های اصفهان نیز بهترین استفاده خواهد شد تا هرچه بیشتر کرامت این هفته حفظ شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.