سرویس: غیر تولیدی 11:11 - سه شنبه 03 تیر 1399

سلامت گوشت‌های داخلی و وارداتی زیر ذره‌بین می‌رود/ صادرات خامه از اصفهان به روسیه

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان توضیحاتی در مورد وضعیت سلامتی گوشت‌های تولید داخل و وارداتی و همچنین وضعیت صادرات در بخش دامپزشکی ارائه داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اهمیت کار دامپزشکی به قدری است که می‌توان افراد مشغول در این حوزه را سربازان گمنام و مظلوم حوزه سلامت و بهداشت به معنای واقعی دانست.

همه خدمات دامپزشکی در حوزه بهداشت انسانی و دامی چه بهداشت فراورده‌های خامی و چه تضمین کیفیت فراورده‌های دامی مورد مصرف جامعه معمولاً دیده نمی‌شود؛ اگرچه اثرات آن بسیار محسوس است.

بیماری‌های مشترک دسته‌ای مهم در حوزه سلامت انسانی است، معمولاً خطرناک‌ترین عفونی‌ترین و مرگبارترین بیماری‌های حوزه انسانی جزو بیماری‌های مشترک بیان انسان و دام یا بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است، ساس مرس جنون گاوی و… از این جمله هستند و خط مقدم مبارزه با این بیماری‌ها حوزه دامپزشکی است.

کنترل ویروس فوق حاد آنفولانزای پرندگان در اصفهان

شهرام موحدی صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه استان اصفهان اظهار داشت: نگاه حوزه دامپزشکی پیشگیرانه است، هرجایی پیشگیری نکردیم، حوزه درمان توان رسیدگی را نخواهد داشت البته پیشگیری زیاد جدی گرفته نمی‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در ادامه با اشاره به طرح‌های واکسیناسیون دام و طیور گفت: طرح ملی واکسیناسیون طیور در سطح استان اصفهان در ۲ مرحله انجام شد و حدود ۹ میلیون پرنده را واکسیناسیون انجام دادیم.

وی تصریح کرد: حدود ۱۸ ماه است که ویروس فوق حاد آنفولانزای پرندگان در اصفهان نداشته‌ایم اما این به معنای از بین رفتن این ویروس نیست و کوچکترین اهمال بهداشتی سبب ورود ویروس به مرغداری‌ها می‌شود؛ واحدهای پرورش طیور به خوبی ممیزی شده‌اند و واکسیناسیون به خوبی صورت می‌گیرد.

موحدی با بیان این‌که آزمایش‌های مختلفی در حوزه دامپزشکی انجام می‌شود، گفت: در حوزه آبزیان بیش از ۷۰۰ مورد بازدید از استخرهای ماهی داشته‌ایم و در ۲ مرحله طرح پایش و مراقبت بیمارهای ویروسی را داشته‌ایم.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: در حوزه زنبور عسل بیش از ۱۵۰ هزار کلونی زنبور عسل را پایش و بررسی بیماری‌ها را داشته‌ایم؛ کلاس‌های آموزشی و توزیع پمفلت و کتاب‌های آموزشی را نیز در این حوزه داشتیم.

صادرات 13 هزار تن خامه به روسیه از اصفهان

در بخش دیگری از این نشست خبری صحبت از سهم استان اصفهان از تولید فرآورده‌های دامی و طیور به میان آمد و آمار جال توجهی ارائه شد که نشان از سهم بالای استان اصفهان در این زمینه داشت.

بر اساس آمار اصفهان رتبه اول تولید شر خام و تولید گوشت بوقلمون را در کشور دارد، همچنین رتبه دوم تولید گوشت شترمرغ و تولید تخم‌مرغ به اصفهان اختصاص دارد؛ در زمینه تولید گوشت مرغ و تولید عسل نیز اصفهان در کشور سوم است و در تولید گوشت قرمز چهارمین استان کشور است.

روزانه حدود ۳ هزار و ۳۰۰ تن شیر تولید می‌شود و ۵۰ درصد از شیر تولیدی مازاد بر مصرف استان اصفهان است، از همین فرآوری و عرضه محصولات مرتبط به استان‌های دیگر و حتی صادرات به کشور‌های خارجی از جمله کشور‌های همسایه در دستور کار قرار دارد.

موحدی در صحبت‌هایش در همین مورد با بیان این‌که هرگونه فرآورده خام دامی گواهی دامپزشکی برای صادرات می‌خواهد، گفت: در سال ۹۸ بیش از ۳۰ میلیون دلار ارزش محصولات صادراتی استان اصفهان در بخش دامپزشکی بوده است؛ در سه ماه ابتدایی سال جاری نیز حدود ۱۴ هزار دلار صادرات داشته‌ایم.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: خامه پاستوریزه را به روسیه صادر می‌کنیم و حدود ۱۳ هزار تن خامه در سال گذشته صادر شده است، بیش از ۶۵ درصد صادرات خامه به روسیه از اصفهان بوده است و این صادرات خامه سبب شد کاهش شیر مازاد شده است.

وضعیت سلامتی گوشت‌های تولید داخل و وارادتی

وی در ادامه با اشاره به این‌که بیش از ۵۶۰ نفر مسؤولیت فنی و نظارت در استان اصفهان را برعهده دارند، تصریح کرد: نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی از فعالیت‌های دامپزشکی استان اصفهان است و در طول سال ایام مختلفی مانند ایام نوروز و ماه رمضان نظارت‌های بهداشتی تشدید می‌شود.

موحدی همچنین خاطرنشان کرد: ۲۶ سالن پیش‌سرد از سال ۹۳ تاکنون احداث شده که برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است، با پیگیری‌های صورت گرفته ۹۹ درصد گوشت مورد مصرف در استان اصفهان از کانال پیش‌سرد عبور می‌کند و هیچ مورد فوتی در سال گذشته از تب کریمه کنگو نداشته‌ایم.

صحبت از تولید گوشت که شد موضوع گوشت‌های وارداتی و وضعیت آن‌ها از نظر سلامتی و ذبح شرعی نیز به میان آمد که طبق توضیحات ارائه شده مشخص شد برای گوشت‌های وارداتی ناظر شرعی انتخاب می‌شود و کشتارگاه‌ها زیر نظر ناظر شرعی ارسال شده از کشور فعالیت می‌کنند و ذبح‌ها کاملا شرعی است و از لحاظ بهداشتی نیز نظارت‌ها به صورت کامل انجام می‌شود.

در ادامه موحدی بر این موضوع تأکید کرد که بهداشت و سلامت جوامع انسانی خط قرمز اداره کل دامپزشکی استان اصفهان است و در خصوص درگیری کشور با ویروس کرونا و اقدامات صورت گرفته توسط اداره دامپزشکی استان اصفهان توضیحاتی داد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان کفت: در حوزه مقابله با بیماری کر‌ونا اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در تأمین مواد غذایی سالم آشپزخانه بیمارستان‌ها مشکلی نداشت؛ همچنین در ضدعفونی کردن دستگاه‌های اجرایی و توزیع اقلام بهداشتی نیز کمک‌هایی را انجام دادیم.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.