سرویس: غیر تولیدی 09:00 - سه شنبه 03 تیر 1399

آمار پایین اعتیاد در استان اصفهان در مقایسه با کشور

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان گفت: در مرحله‌ اول دستگیری معتادان متجاهر، از بین ۱۰۰ نفر، یک نفر به طور قطع مبتلا به کرونا و ۳۰ نفر مشکوک به کرونا بوده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق؛ محسن یارمحمدیان با خبرنگاران که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار داشت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سال ۶۷ تشکیل شد و رئیس‌جمهور به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد، وی نیز دبیر کل کشور را معرفی کرد؛ در استان‌ها استاندار، مسؤول شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان اذعان داشت: سیاست‌گذاری، هماهنگی و پیگیری امور برعهده دستگاه‌هایی است که نسبت به مواد مخدر مسؤولیت دارند و عضو این شورا هستند؛ ۱۸ دستگاه اصلی عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان هستند.

وی افزود: فعالیت‌ها عموماً در حوزه پیشگیری است و دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی در بخش درمانی و بخش مربوط به حوزه امنیتی در این شورا فعالیت دارند؛ در استان اصفهان پنج کمیته زیرمجموعه شورا وجود دارد.

یارمحمدیان ادامه داد: ادارات مرتبط نیز در قالب کمیته‌ها عضو شورا هستند، کمیته پیشگیری، مقابله، درمان و حقوقی از جمله کمیته‌ها است که رئیس کمیته نیز معمولاً مسؤول آن اداره است و یک نفر از پرسنل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز در آن کمیته حضور دارد و نهایتاً موارد مهم به حضور استاندار می‌رسد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان درخصوص طرح یاری‌گران عنوان کرد: قرار است که این طرح تا‌ سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد؛ پس از مصوبه ستاد، تدابیری ابلاغ شده است که امسال نیز با توجه به تدابیر ابلاغی تصمیم به این شکل است که به سمت پیش‌گیری حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب قانون مواد مخدر بارها تغییر کرده است، اظهار داشت: در ابتدا تفکری وجود داشت که معتاد را مجرم می‌دانست و در ادامه‌ ذهنیت‌ها به سمت این رفت که معتاد بیمار است ولی امروز اینگونه بیان می‌شود که معتاد درصورتی که خود را برای درمان معرفی نکند، مجرم است بنابراین باید خود را به کمپ‌ها معرفی کرده و هزینه‌ها نیز با خود فرد است.

یارمحمدیان ادامه داد: اگر معتاد خود را معرفی نکرد، بحث معتاد متجاهر به میان می‌آید که دستگاه‌های امنیتی وظیفه مقابله با آن‌ها را دارند؛ در این طرح تاکید بر پیشگیری شده است ولی در بحث مقابله هم برنامه داریم که بیشتر در بخش شرق کشور فعالیت داشته باشیم که مبدأ این حرکات است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: بخشی از طرح در ۲۰ درصد از مدارس استان فعال و انجام شد و در این راستا آموزش مهارت‌های اجتماعی پیش از اعتیاد در ۳۰۰ مهدکودک استان و تعداد هفت کارگاه را اجرایی کردیم؛ هم‌چنین نقشه راهی از تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری که عمدتا در خصوص پیشگیری است نیز در اختیار داریم.

«دانش بیشتر، مراقبت بهتر»

وی درخصوص روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در جایگاه جهانی یک روز را بر این اساس نامگذاری کرده‌اند اما در کشور در این راستا یک هفته‌ که از ۳۰ خرداد تا ۶ تیرماه است، مشخص شده است؛ شعار هفته ملی مبارزه با مواد مخدر امسال، «دانش بیشتر، مراقبت بهتر» است که بازهم در حوزه پیشگیری است.

یارمحمدیان اظهار داشت: در کل دنیا ۲۸۰ تا ۳۰۰میلیون معتاد وجود دارد و در ایران هم بین ۲۸۰۰ تا ۳ میلیون معتاد حرفه‌ای داریم، البته تعدادی معتاد غیرحرفه‌ای هم در کشور وجود دارد؛ آمار ما در استان اصفهان از آمار کشوری پایین‌تر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: به دلیل شیوع کرونا، در یک روز دستگیری‌ها و غربالگری، جداسازی و قرنطینه افراد انجام می‌شود و این افراد در دو قسمت جداگانه نگهداری می‌شوند.

ابتلای قطعی یک معتاد دستگیرشده به کرونا در اصفهان

وی ادامه‌ داد: در مرحله‌ اول دستگیری از ۱۰۰ نفر، یک نفر به طور قطع مبتلا به کرونا و ۳۰ نفر مشکوک به کرونا بوده‌اند؛ ۱۴ روز بعد مجددا مرحله دیگر شروع می‌شود‌ و افراد به مرکز ماده ۱۶ که سپاه در پادگان امام علی(ع) مبارکه در ۸ تیرماه افتتاح خواهد کرد، منتقل خواهند شد.

یارمحمدیان افزود: به جرئت می‌توان گفت که هیچ دولتی در کل دنیا این میزان هزینه برای مقابله با مواد مخدر نکرده است، ما ۴ هزار شهید تقدیم کرده ایم.

افسانه مطلب‌ زاده، مسؤول حوزه درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: جمع‌آوری معتادان متجاهر از  هفته گذشته شروع شده و در مرحله اول ۱۶۰ نفر دستگیر‌ شدند که برخی از این افراد به‌طور اشتباهی دستگیر شدند، در نهایت حدود ۹۷ نفر پذیرش شدند و از این افراد، ۸ نفر خانم بودند که یک نفر از آن‌ها هم به مراکز ماده ۱۵ فرستاده شد.

وی بیان داشت: بر اساس ماده ۱۵،  هشت مدل مرکز داریم، حدود ۴۸۸ مرکز درمان mnt داریم که سرپایی محسوب می‌شوند و سالیانه حدود ۱۱۰ هزار نفر به این مراکز مراجعه می‌کنند.

مطلب‌زاده افزود: مراکزی که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، کمپ‌ها هستند؛ در استان اصفهان، ۸۷ مرکز مجاز داریم که شامل سه مرکز زنان و ۸۴ مرکز مردان می‌شود و سالانه حدود ۳۰ هزار نفر مراجعه‌کننده دارد که در دوره‌های ۲۸ روزه آن‌ها را تحت پوشش درمان قرار می‌دهند.

مسؤول حوزه درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان عنوان‌ کرد: ۱۰ مرکز گذری نیز در استان داریم که یکی ویژه زنان و مابقی‌ ویژه مردان است؛ طرح و برنامه ریخته‌شده، مناسب زنان نیست؛ مثلا درخصوص دغدغه فرزندانشان و بحث‌های فرهنگی مشکلات فراوانی وجود دارد و دیدگاه‌ها درمورد اعتیاد زنان‌ به شدت منفی است و روز به روز آمار اعتیاد زنان در حال افزایش است.

دو سرپناه شبانه در اصفهان وجود دارد

وی افزود: دو سرپناه شبانه داریم که زنانی که کارتون‌خواب هستند می‌توانند از ۷ شب‌ تا ۷ صبح را در این مکان‌ها بگذرانند ولی تعداد این سرپناه‌ها کم و ناکافی است زیرا در دسترس همگان قرار ندارد؛ دو‌ موبایل سنتر داریم که خدمات کاهش آسیب را ارائه می‌کنند، یعنی در برخی شهرستان‌های آلوده، امکاناتی را تهیه و به افراد ارائه می‌کنند، این افراد در سال به هزار نفر خدمات ارائه می‌کنند.

احسان شریفی‌، مسؤول حوزه مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان در این نشست اظهار داشت: رتبه استان اصفهان بر اساس نرخ شیوع در سال ۹۰ در کشور عدد ۱۹ و‌ نرخ شیوع ۱/۹۱ بود؛ نرخ بُروز را به‌سختی می‌توان به‌دست آورد؛ رتبه نرخ شیوع استان در سال ۹۴ در کشور ۲۳ و نرخ شیوع نیز ۲/۴ بود؛ این بررسی‌ها هر سه سال یکبار انجام می‌شود.

وی گفت: متأسفانه نگرش ایرانیان نسبت به اعتیاد مثبت است؛ برخی مواد مخدر مانند ان پی اس ها حتی اگر یک بار مصرف هم مصرف شود، برای فرد توهم و هزیان به دنبال خواهد داشت و حتی اگر یک بار مصرف کند‌ او را‌ در بررسی‌ها معتاد در نظر می‌گیریم؛ حوزه مقابله با عرضه از نیروی انتظامی، اطلاعات، سپاه، گمرک و دادستان که عناصر اصلی کمیته مقابله با عرضه هستند تشکیل شده است که میخواهند با تولید و توزیع مواد مخدر مقابله کنند.

شریفی افزود: سال گذشته‌ در کشور ۹۶۰ تن مواد کشف شد، سهم استان اصفهان ۴۲ تن بود و این حجم از کشفیات نشان می‌دهد که مسؤولان استانی به جد در حال تلاش در این زمینه هستند، ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشتیم، کشف شیشه ۳۰۰ درصد افزایش داشت‌ ولی در کشف هروئین ۶۰ درصد کاهش داشتیم، هم‌چنین ۵ درصد افزایش دستگیری داشتیم.

مسؤول حوزه مقابله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان ادامه داد: بالاترین میزان مصرف و کشف مواد به ماده تریاک اختصاص دارد زیرا مبدا تولید افغانستان است؛ ماده گل که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید، در گروه سنی ۱۵ تا ۱۸سال ۲/۱ درصد در کشور‌ نرخ شیوع داشته و در جوانان این عدد به ۴/۷ درصد در کل کشور می‌رسد، بنابراین احتمالاً در استان ۳ هزار نفر در سال گذشته یک بار مصرف گل داشته‌اند.

وی تأکید کرد: مصرف ماری جوانا، حشیش و‌ گل تأثیر بسیاری بر بدن دارد و باعث می‌شود تا آخر عمر این تأثیرات بر بدن نمایان باشد.

رسول خرمیان سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مواد مخدر استان نیز در ادامه اظهار داشت: طرح یاری‌گران، مشارکت و مداخله گروه‌های ذی نفع که حدود ۹۷ درصد را تشکیل می‌دهند و سالم هستند تشکیل می‌دهد که آموزش‌ها را دیده و به گروه‌های دیگر منتقل می‌کنند، بر اساس سند جامع مبارزه‌ با مواد مخدر برنامه را پیش می‌بریم.

وی عنوان داشت: بر اساس برنامه‌های کوتاه مدت، سعی شده معتادان متجاهر با همکاری دستگاه‌ها، به مراکز ماده ۱۶ ارجاع داده شوند و تا یک سال هم این افراد را نگهداری می‌کنیم و پس از آن دستگاه‌ها باید توانمندسازی و ایجاد اشتغال را برای آن‌ها فراهم کنند و آن‌ها را به صورت توانمندشده به دامان جامعه برگردانند‌.

خرید، فروش،کاشت، داشت و برداشت «گل» جرم است

خرمیان بیان داشت: طرح خانواده دارایی محور، ۴۰ دارای که خانواده می‌تواند داشته باشد تا فرزندان توانمند تربیت کند را بررسی می‌کند، برنامه برای۲۰ هزار خانواده دانش‌آموزان مقطع دوم ابتدایی اجرا شد تا هر کدام از والدین حدود۱۰ ساعت آموزش ببینند؛ تأکید می‌کنم خرید، فروش، کاشت، داشت و برداشت ماده مخدر گل، جرم است و با آن مقابله خواهد شد‌.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.