سرویس: اجتماعی 15:26 - دوشنبه 02 تیر 1399

هشدارهای یک ویروس شناس:

مراقب باشید از کرونا رکب نخورید

یک ویروس شناس گفت: از ویژگی های کرونا اینست که رفتارش را عوض می کند و حتی ممکن است در برخی از افراد هیچ علامتی نشان ندهد

به گزارش اصفهان شرق؛ دکتر بهزاد خوانساری، در خصوص رفتار ویروس کرونا در روزهای اخیر بویژه با گرم شدن هوا بیان کرد: یک مشکل بزرگ که در مواجهه با ویروس کرونا درگیر آن هستیم این است که ممکن است در همه افراد منجر به بروز علائم نشود.

وی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر شاهد تغییر علائم ویروس در افراد هستیم، گفت: برخی افراد بدون داشتن هیچ گونه علائمی ناقل ویروس هستند و از آنها تحت عنوان ناقلین بی علامت یاد می شود و می توانند به راحتی دیگران را آلوده کند، اما آنچه این روزها دیده می شود این است که با تغییر فصل شکل، بیماری نیز در افراد دگرگون می شود.

خوانساری نژاد تصریح کرد: به نظر می رسد که فرم های خفیف بیماری نسبت به بهمن و اسفندماه ۹۸ بیشتر شده است و منتظر هستیم که فصل سرد سال فرا برسد و بررسی کنیم که آیا ویروس تغییر یافته و تضعیف شده یا به دلیل تغییر فصل و اقلیم، تغییر کرده باشد، شاید بر همین اساس است که درگیری ریوی را در بیماران کمتر شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه نتیجه و پاسخ سوالات، فرضیات و دلیل این تغییرات ایجاد شده در وضعیت ویروس و مبتلایان به آن را در پاییز و زمستان می توانیم پیدا کنیم، گفت: در این روزها فرم ریوی بیماری کووید ۱۹ کاهش یافته است، امیدواریم که ویروس تضعیف شده باشد و کاهش یافتن میزان درگیری ریوی حاصل همین ضعف باشد، اما آنچه به نظر شخص من می رسد این است که اگر الزامات بهداشتی رعایت نشود ممکن است با تغییر فصل و فرا رسیدن پاییز و زمستان، فرم ریوی بیماری که بسیار خطرناک است، مجددا بازگردد.

این متخصص ویروس شناس اظهار کرد: ویروس همچنان به شدت خطرناک است و هنوز در کشور شاهد ابتلای بالا و فوت ناشی از کرونا هستیم. حتی گاهی در برخی از استان ها شاهد افزایش تعداد مبتلایان نسبت به بهمن و اسفندماه سال گذشته هستیم و با توجه به اینکه دنیا هنوز به اطلاعات کاملی از عملکرد و رفتار و ماهیت این ویروس نرسیده است باید مراقبت های بهداشتی را با جدیت تمام پیگیری کرد. اگر در زمستان فرم ریوی شایع شود، مسلما افزایش مرگ و میر را شاهد خواهیم بود.

خوانساری نژاد تاکید کرد: آنچه در این شرایط مهم است رعایت پروتکل های بهداشتی، دستورالعمل های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است، مردم باید از حضور غیرضروری در اماکن پرتجمع و شلوغ جدا خودداری کنند.

انتهای پیام/ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.