اصفهان شرق

آغاز رایزنی ظریف و اشتون در استانبول

کدخبر: 19950
1393/03/06 در ساعت 14:07

به گزارش اصفهان شرق به نقل از رجانیوز، رایزنی وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت ۱۶ به وقت استانبول آغاز شد.

  به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای پیش از ظهر امروز (دوشنبه) راهی استانبول شد تا با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بررسی پیشرفت روند مذاکرات ایران و ۱+۵ بپردازد.
رایزنی ظریف و اشتون لحظاتی پیش (ساعت ۱۶ به وقت استانبول – ۱۷:۳۰ به وقت تهران) در استانبول آغاز شد و فردا نیز به طول خواهد انجامید و قرار است امشب هم وزیر خارجه کشورمان در محل سرکنسولگری ایران در استانبول با اشتون بر سر میز شام به رایزنی بپردازد.
پیش از این اعلام شده بود که این رایزنی قرار است ساعت ۱۵:۳۰ آغاز شود.
این اولین شام کاری ظریف و اشتون در استانبول و دیدار آنها در این شهر است.
خبرنگار فارس در تماس با مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره این دیدار و حضور اشتون در استانبول سوال کرد که هیچ توضیحی در این زمینه ارائه نداد.
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ضمن تایید خبر دیدار امروز (دوشنبه) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول گفت که این دیدار امروز بعد از ظهر انجام و فردا نیز به طول خواهد انجامید.
این منبع اعلام کرد که بررسی نحوه پیشرفت روند مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ در دستور کار این گفت‌وگوها قرار دارد.
سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان و هلگا اشمیت معاون اشتون و همچنین رئیس دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار حضور دارند.
پیش از این اعلام شده بود که محمدجواد ظریف و کاترین اشتون قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ که قرار است ۲۶ تا ۳۰ خرداد در وین برگزار شود، با یکدیگر دیدار و در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و توافقنامه جامع هسته‌ای به رایزنی بپردازند.
در چهارمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ که از ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در وین برگزار شد، قرار بود که نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای ایران آغاز شود که به دلیل زیاده خواهی‌های طرف مقابل پیشرفت ملموسی در این زمینه حاصل نشد و قرار شد که در دور بعدی به این موضوع پرداخته شود.