سرویس: غیر تولیدی 08:26 - چهارشنبه 28 خرداد 1399

باقیمانده «پایتخت۶»؛ طلب مردم یا سیروس مقدم/ متولی ساخت کیست؟

تازه‌ترین اظهارات کارگردان و تهیه‌کننده سریال «پایتخت» ابهامات درباره پایان‌بندی فصل ششم که به‌دلیل کرونا نیمه‌کاره مانده و بعنوان طلب مخاطبان به آینده موکول شده بود، را بیش از پیش کرده است.

به گزارش اصفهان شرق؛  «قسمت‌های آخر پایتخت، طلب مخاطبان از ما باشد…» این جمله‌ای است که سیروس مقدم اولین بار ۱۲ فروردین امسال و همزمان با اعلام رسمی ناتمام ماندن داستان فصل ششم «پایتخت» به دلیل شیوع کرونا، وعده‌اش را به علاقمندان سریال «پایتخت» داد.

مقدم در مصاحبه‌ای که از طرف مرکز سیمافیلم برای رسانه‌ها ارسال شد، بیان کرده بود «باید توجه داشت که شیوع ویروس کرونا جهانی شده و بسیاری از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی و سریالی در حال ساخت و تولید در ایران و جهان متوقف شده است. خانواده‌های تیم پایتخت مثل دیگران، نگران فرزند، همسر، والدینشان و… هستند. هر تردد و تجمع با مورد و بی‌مورد به منزله شیوع و گسترش این بیماری است. بنابراین پایتخت در ۱۵ قسمت طبق قرار و تعهدش در تعطیلات نوروز پخش خواهد شد و تنها قسمت‌های آخر و فینال آن طلب مخاطبان از ما می‌باشد که ان‌شاءالله در اولین روزی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام وضعیت عادی نمودند، تیم پایتخت گِرد هم جمع شده و فینال را ساخته و در یکی از اعیاد مثل عید فطر و یا… به محضر مردم عزیز تقدیم می‌کنند.»

این وعده بعد از آن، یک بار دیگر در نشست نقد و بررسی سریال در شبکه یک هم تکرار شد و سیروس مقدم به نمایندگی از عوامل قول ساخت پایان‌بندی داستان در «۴ قسمت باقی‌مانده» را به مخاطبان داد. وعده‌ای که این بار مهدی فرجی مشاور پروژه هم در طرح و تأیید آن با سیروس مقدم همراه بود.

پاسخ مقدم به منتقدان: منتظر «پایان» باشید!

در همان نشست نقد و بررسی سریال در شبکه یک، کارگردان «پایتخت» هر بار در برابر سوالات و انتقادهای منتقدان نسبت به فیلمنامه، ساختار سریال، نقاط ضعف و ایرادات مرتبط با پرداخت شخصیت‌ها قرار می‌گرفت، به این نکته اشاره می‌کرد که چون قصه کامل نبوده این انتقادات وجود دارد و اگر قصه با پخش قسمت‌های باقیمانده کامل می‌شد دیگر چنین انتقاداتی هم وجود نداشت. در چنین شرایطی مهمترین اتفاق خبری در این برنامه که چندان هم سروشکل «نقدوبررسی» نداشت، مخابره وعده کارگردان «پایتخت ۶» برای ساخت پایان‌بندی سریال در ۴ قسمت دیگر بود.

مقدم همچنین در آن نشست با اشاره به خط داستانی ادامه فیلمنامه که به دلیل کرونا امکان ساخت آن فراهم نشده بود هم گفت: «در این قصه بهتاش به تهران می‌آید و داستان فضای ورزشی دارد. همچنین قصه ارسطو ادامه پیدا می‌کند و حتی نقی و هما هم به دلایلی به تهران می‌آیند. با این حال به دلیل کرونا مسابقات فوتبال تعطیل و اعلام شد تجمعات هم ممنوع شده است. در اولین روزی که شرایط عادی برقرار شود تیم پایتخت قسمت‌های پایانی را ضبط و نتیجه‌گیری را تقدیم مردم می‌کند.»

سکوت مدیران درباره ادامه «پایتخت ۶»

اما از همان تاریخ یعنی ۲۰ فروردین که این نشست نقد و بررسی از آنتن شبکه یک سیما پخش شد، هیچ گاه خبری درباره زمان‌بندی تولید، پیش تولید یا حتی نگارش چهار قسمت پایانی اعلام نشد.

سیروس مقدم کارگردان و الهام غفوری تهیه‌کننده سریال سکوت پیشه کردند و هیچیک درباره ساخت چهار قسمت پایانی توضیحی به رسانه‌ها ارائه نکردند. غیر از عوامل سازنده خود مدیران سیما هم طی این چند ماه حاضر به گفتگو نشدند و نسبت به پروژه‌ای که مسیری غیر از سریال‌های روتین تلویزیون برای تولید آن طی شده بود و هم از نظر هزینه تولید و هم از نظر میزان استقبال مخاطبان از مهمترین پروژه‌های سیما در سال جدید محسوب می‌شد، هیچ شفاف‌سازی‌ای نداشتند. سریالی که گفته می‌شود با بودجه‌ای بیشتر از یک سریال روتین تلویزیون و از طریق اداره کل بازرگانی صداوسیما به تولید رسیده و حال کسی پاسخگوی مسئولیت «پایان‌بندی» آن نیست!

شاید اگر خبری که چندی پیش مبنی‌بر حضور محسن تنابنده در فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی منتشر شد، نبود و به بهانه آن رسانه‌ها پیگیر ساخت این چهار قسمت پایانی نمی‌شدند، باز هم هیچ خبری از طرف تیم تولید سریال هم نمی‌شد!

پایان «پایتخت ۶» منوط به قرارداد جدید!؟

بعد از اعلام حضور تنابنده در فیلم سینمایی «قهرمان» تردیدهای زیادی نسبت به تولید این سریال به وجود آمد به آن اشاره کرد، تا اینکه بالاخره الهام غفوری روز گذشته در پاسخ به پیگیری رسانه‌ها اعلام کرد «تا با تلویزیون قرارداد جدید نبندد نمی‌تواند درباره ساخت چهار قسمت پایانی سریال صحبت کند». صحبت غفوری را البته سیروس مقدم کارگردان سریال نیز تکمیل کرد و بر آن صحه گذاشت.

مقدم در گفتگویی که شب گذشته با رادیو تهران داشت فیلمنامه قبلی را از اساس رد کرد و خبر داد فیلمنامه دیگری با تفاهم‌نامه جدیدی برای دو یا سه قسمت باید ساخته شود و عنوان کرد؛ «صحبت بر سر یک تفاهم‌نامه است چون هنوز نه بده و بستان‌های مالی تمام شده و نه حساب و کتاب و تسویه حساب اتفاق افتاده است.»

به تعهدی که داشتیم عمل کردیم!

نکته جالب اظهارات جدید مقدم آنجا است که برخلاف موضع قبلی خود مبنی‌بر طلبکار بودن به مخاطبان، گفته است: «به لحاظ تایمینگ و تعداد قسمت ما به تعهدی که داشتیم عمل کردیم. باید تفاهم‌نامه‌ای اتفاق بیفتد که من در جریانم در حال مذاکره است. باید قصه جدیدی برای این قسمت‌ها نوشته شود چون دیگر امکان و شرایط فیلمنامه قبلی برقرار نیست و باید فینال دیگری نوشته و فیلمبرداری شود و به عنوان طلب مردم به آنها داده شود. فیلمنامه‌ای که ممکن است در ۲ تا سه قسمت باشد.»

پیش کشیدن بحث لزوم انعقاد تفاهم‌نامه یا به تعبیر صریح‌تر قرارداد مالی تازه برای ساخت ۴ قسمت پایانی «پایتخت ۶» نکته‌ای است که اواخر فروردین با عنوان «ادامه پایتخت ۶ با تعهد مالی جدید؟» آن را پیش‌بینی کرده و درباره آن نوشته بودیم: «سریال طبق قرارداد با بازرگانی صداوسیما تعهدی برای تولید ندارد و باید دید ادامه تولید این سریال از طریق شبکه یا سیمافیلم و به روش معمول خواهد بود یا با مذاکره اداره کل بازرگانی صداوسیما با رقم تکمیلی و به تعبیری متمم قرارداد به تولید می‌رسد.»

مقدم در حالی کماکان تأکید می‌کند این چند قسمت باقیمانده «پایتخت ۶» طلب مردم است و به آن‌ها داده خواهد شد که هنوز هیچ صحبتی از کیفیت نگارش فیلمنامه فینال، پیش‌تولید و تولید قسمت‌های پایانی نیست و هر بار تاکید می‌شود که آنچه را که در تعهدشان بوده انجام داده‌اند. او می‌گوید به لحاظ تعداد قسمت‌ها، به تعهدی که داشته است عمل کرده است اما به لحاظ قصه‌ای که بی سرانجام و بدون پایان بندی و ناقص است نیز آیا این به تعهدات عمل شده است؟

با توجه به پیگیری ما از مرکز سیمافیلم، به دلیل تولید این سریال از طریق اداره کل بازرگانی، این مرکز مسئولیتی نسبت به «پایتخت ۶» ندارد و در حال حاضر پیگیری‌ها از شبکه یک سیما و دیگر مسئولان مرتبط برای ساخت این چند قسمت ادامه دارد.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.