سرویس: غیر تولیدی 14:35 - یکشنبه 25 خرداد 1399

طرح مشکات مبنی بر تحول خواهی حوزه‌ها تدوین شده است

قائم مقام مدرسه علمیه امام کاظم (ع) (مشکات اصفهان) با اشاره به اینکه طرح پذیرش حوزه علیه مشکات مبنی بر تدوین تحول خواهی است، گفت: طرح ۷ ساله حوزه علمیه مشکات با رویکرد تربیت طلاب تراز انقلاب در عرصه فرهنگی و مدیریتی کلان کشور آغاز به کار کرده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام مهدی اجتهادی با اشاره به طرح 7 ساله حوزه علمیه مشکات اظهار داشت: حوزه‌های بلند مدت معمولا 10 ساله سطح سه را تمام می‌کنند اما در این طرح سطح سه حوزه به مدت 7 سال به اتمام می‌رسد و طلاب از سال هشتم وارد درس فقه و اصول می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از رویکرد های اصلی این طرح در آموزش، قرآن محور و روایت محور بودن است به صورتی که تفسیر قرآن در همه پایه های تحصیلی وجود دارد تا تسلط کامل را بر قرآن و تفسیرهای مختلف داشته باشند.

قائم مقام مدرسه علمیه امام کاظم (ع) (مشکات اصفهان) با تاکید بر اینکه حوزه مشکات به دنبال تربیت طلاب تراز انقلاب در عرصه فرهنگی و مدیریتی کلان کشور است که خروجی آن مدیران ارشد و فعال در مدیریت کشور و تاثیرگذاری در این عرصه است، افزود: این در صورتی است که حوزه‌های بلند مدت مجتهد پروری با محوریت فقه جواهری هستند و برخی از حوزه‌های علمیه نیز سفیران هدایت با رویکرد تربیت مبلغ کارآمد فعالیت دارند.

وی با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر تدوین طرح تحول در حوزه‌ها تصریح کرد: در واقع این طرح مشکات با منویات رهبری مبنی بر تحول شکل گرفته و این حوزه به تحول خواه معروف است، از طرفی هم از نظر محتوا و عناوین درسی با سایر حوزه‌های بلند مدت متفاوت و به روز شده و به لحاظ قوانین اجرایی نیز نسبت به سایر حوزه‌ها متفاوت است.

حجت السلام اجتهادی با نفی انتقاد به نمره محور بودن حوزه‌ها گفت: نمره یک شاخص کمی است و وزارت علوم معادل کارشناسی ارشد به طلاب مدرک می‌دهد که جزئی از پکیج آموزشی حوزه به شمار می‌آید، اما در حوزه مشکات تصمیم گرفته شده که این شاخص کمی تنها ملاک عمل نباشد و برای رفع آن یک استاد راهنما در هر دوره‌ای در کنار طلبه‌ها و تا 7 سال با آنها همراه می‌شود و در مسائل آموزشی، اخلاقی و تربیتی نظارت و مشکلات آنها را آسیب شناسی می‌کند.

وی در خصوص پذیرش این حوزه خاطرنشان کرد: در استان تهران پذیرش از دانشجو و دیپلم و در استان قم حتی از مدرک سیکل هم پذیرش دارند، اما اصفهان به دلیل اینکه یک مدرسه تحت عنوان حوزه مشکات وجود دارد فقط مجاز به پذیرش دانشجو است و مهلت ثبت نام تا 5 تیرماه تمدید و 6 تیرماه آزمون ورودی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.