سرویس: غیر تولیدی 12:18 - جمعه 23 خرداد 1399

تفکر مداوم منفی با خطر زوال عقل مرتبط است؟

محققان دریافتند الگوهای مداوم افکار منفی ریسک بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

به گزارش اصفهان شرق؛  محققان دانشگاه کالج لندن در مطالعه افراد بالا ۵۵ سال دریافتند تفکر مکرر منفی با زوال شناختی و همچنین تجمع پروتئین های مضر مغز مرتبط با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.

به گفته محققان، از این پس باید تفکر منفی به عنوان فاکتور پرخطر زوال عقل در نظرگرفته شود و ابزار روانشناختی نظیر مراقبه یا مدیتیشن باید به عنوان راه های کاهش ریسک زوال عقل موردمطالعه قرار گیرند.

دکتر «ناتالی مارچنت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «افسردگی و اضطراب در میانسالی و سالمندی از فاکتورهای پرخطر زوال عقل هستند. حال ما دریافتیم برخی الگوهای فکری دخیل در افسردگی و اضطراب می توانند علت اصلی ابتلا این گروه از افراد را به زوال عقل توضیح دهد.»

وی در ادامه می افزاید: «در کنار سایر مطالعات ما انتظار داشتیم که الگوهای فکری منفی مزمن در بلندمدت می توانند ریسک زوال عقل را افزایش دهند، اما شواهد نشان می دهد که این تفکرات در کوتاه مدت خطر زوال عقل را افزایش می دهند.»

محققان امیدوارند این یافته ها بتواند برای توسعه شیوه های کاهش ریسک ابتلا فرد به زوال عقل از طریق کمک به کاهش الگوهای فکری منفی استفاده شود.

محققان در این مطالعه، ۲۹۲ فرد ۵۵ سال را مورد مطالعه قرار دادند. در طول مدت ۲ سال، شرکت کنندگان به سوالاتی در مورد نحوه فکر کردن به تجارب منفی شان با تمرکز بر الگوهای تفکر منفی نظیر یادآوری خاطرات گذشته و نگرانی در مورد اینده، پاسخ دادند. شرکت کنندگان همچنین معیارهای مربوط به علائم افسردگی و اضطراب را هم تکمیل کردند. از برخی از شرکت کنندگان اسکن مغزی هم گرفته شد.

محققان دریافتند افراد دارای میزان بالا الگوی تفکر مداوم منفی در طول یک دوره ۴ ساله شاهد زوال شناختی بیشتر و کاهش حافظه بودند. همچنین میزان رسوبات آمیلوئید و بتا در مغزشان بیشتر بود.

محققان معتقدند تفکر مداوم منفی می تواند علت اصلی تاثیر افسردگی و اضطراب در افزایش ریسک بیماری آلزایمر باشد.

ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.