سرویس: اقتصادی 02:07 - جمعه 23 خرداد 1399

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

ابهت ظاهری آمریکا، مانع فروپاشی داخلی و افولش نخواهد شد

استاد دانشگاه اصفهان گفت: سلطه طلبی، مداخله جویی در امور سایر کشورها و همچنین روحیه لشگرکشی استکبار باعث شد تا علیرغم ابهت ظاهری، نظام سلطه آمریکا رو به فروپاشی و افول گذارد.

دکتر محمد رضا حیدری در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به ویژگی نظام لیبرالیسم حاکم بر آمریکا، اظهار کرد: نظام لیبرالیسم حاکم بر آمریکا مبتنی بر نفع شخصی و نفی حضور خدا در تشریع برای سیاست گذاری اقتصادی، اقتصادی و اجتماعی آنهاست، چیزی که در منش و رفتار آمریکا تثبیت شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: روحیه سلطه طلبی، غفلت از معنویت و آرامش، نقش خدا در زندگی بشر که نمادهایی از آن در تبعیض نژادی، قتل و غارت و چپاول در آمریکا به وضوح مشخص بوده و این ناکارآمدی در دوران کرونا به اثبات رسید.

وی با استناد به سابقه غرب در جهان گشایی، تاکید کرد: سلطه طلبی، مداخله جویی در امور سایر کشورها و همچنین روحیه لشگرکشی استکبار باعث شد تا علیرغم ابهت ظاهری، نظام سلطه آمریکا رو به فروپاشی و افول گذارد.

دکتر حیدری با اشاره به پیش بینی فرانسیس فوکویاما در حرکت قدرت برتر به سمت شرق و آسیا، گفت: این نظرپرداز پایان تاریخ در دهه 90 میلادی، لیبرالیسم را به عنوانِ تنها نظام حاکم بر جهان معرفی کرد ولی در قضایای کرونا و اتفاقات امروز آمریکا، اذعان کرده است که غرب ناکارآمدی خود را نشان داد و قدرت برتر به سمت شرق و آسیا در حرکت می باشد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم براوردی نسبت به وخامت اوضاع آمریکا داشته باشیم باید بگویم که از لحاظ اقتصادی گسترش انحصارات، افزایش ضریب جینی درآمد و ثروت، گسترش بی عدالتی در سطوح مختلف و کاهش سهم دهک های پایین جامعه در کیک اقتصاد؛ یک نوع جامعه دوقطبی را ایجاد کرده که به لحاظ ساختاری مساله عدالت در آن مغفول مانده است.

این استاد دانشگاه ضمن تاکید براینکه نظام مادی که خدا را در مقام سیاستگذاری نادیده می گیرد، حکومت فرعون است، خاطرنشان کرد: اگر چه این گونه نظام ها از طریق زورگویی، مدتی به سلطه مشغولند ولی گسترش بی عدالتی و خدانشناسی آنها به زودی زمینه افول و نابودی آنها را فراهم کرده و پیش بینی زمان افول آنها بر اساس تحولات سیاسی و اقتصادی جهان، سرعت و شتاب می گیرد.

انتهای پیام/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.