اصفهان شرق

چگونه میزان آب مورد نیاز بدن را محاسبه کنیم؟

کدخبر: 199026
1399/03/21 در ساعت 12:12

به گزارش اصفهان شرق؛ شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه ،گفت: بیش از ۶۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل داده است که این امر اهمیت مصرف آب را بیشتر می‌کند. از جمله نقش‌های مهم آب می‌توان به تنظیم عملکرد دستگاه گردش خون، واکنش های شیمیایی بدن، فرآیند هضم، جذب مواد مورد نیاز بدن، دفع سموم و تنظیم دمای بدن اشاره کرد.

او در ادامه افزود: مصرف آب و مایعات نقش موثری در کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن افراد دارند که این موضوع در شرایط شیوع ویروس کرونا بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه در فصل گرم سال قرار داریم، نیاز بدن به آب و مایعات افزایش پیدا می‌کند. در شرایط فعلی و اپیدمی ویروس کرونا، تکمیل بودن میزان آب بدن به جهت تقویت سیستم ایمنی و همچنین اطمینان خاطر از پرآب بودن بدن بسیار حائز اهمیت است. البته مصرف آب برای پیشگیری از ابتلا به کرونا تاثیر مستقیمی ندارد، اما در صورت ابتلا به این ویروس با توجه به اینکه معمولا با تب شدید و طولانی همراه است؛ آب بسیار زیادی طی تعریق ناشی از تب دفع خواهد شد. در صورتیکه بدن قبل از ابتلا به ویروس میزان آب کافی نداشته باشد با توجه به بی‌اشتهایی در دوران ابتلا، تامین آب و مایعات بدن دشوار خواهد شد.

نحوه محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن

این رژیم‌شناس و متخصص تغذیه گفت: توصیه می‌کنیم تامین آب مورد نیاز بدن به خصوص در شرایط گرما و اپیدمی ویروس کرونا، مورد توجه تمام افراد قرار بگیرد. برای محاسبه میزان نیاز بدن به آب و مایعات، وزن بدن خود را در عدد ۳۰ تا ۳۵ ضرب کنید که عدد بدست آمده میزان نیاز بدن بر حسب میلی‌لیتر خواهد بود. به عنوان مثال یک فرد ۷۰ کیلوگرمی، حداقل ۲.۵ لیتر آب و مایعات نیاز دارد.

اولیایی مطرح کرد: یکی از مهم‌ترین راه های تامین آب بدن، استفاده از سبزیجات و میوه‌ ها در حد کافی و همچنین مصرف شربت های گیاهی و عرقیات سنتی است. به عنوان مثال شربت آبلیمو، به‌لیمو، خاکشیر و نعنا از جمله مواردی هستند که به خوبی می‌توانند نیاز بدن به آب را تامین کنند.

چگونه میزان آب مورد نیاز بدن را محاسبه کنیم؟

اولیایی در پایان تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که مصرف چای و نوشیدنی های دارای کافئین مثل قهوه و نسکافه، نه تنها جایگزین خوبی برای آب نیستند؛ بلکه می‌توانند آب بدن را دفع کنند. بسیاری از افراد عقیده دارند که مصرف چای به جای آب برای تامین نیاز بدن موثر است، اما باید بدانند که تحت هیچ عنوان چای جایگزین مناسبی برای آب نیست. توصیه می‌کنیم در شرایط شیوع ویروس کرونا و گرما که نیاز است مجاری تنفسی بدن مرطوب باشد نسبت به مصرف مقدار کافی از آب و مایعات جایگزین توجه کنیم.

باشگاه خبرنگاران