سرویس: غیر تولیدی 12:45 - سه شنبه 20 خرداد 1399

ستارگان مدفون در تخت فولاد|

شهید یزدانی؛ فرمانده‌ای که آسمان بصره را با توپ منور کرد

شهیدحسن باقری به شهید غلامرضا یزدانی ماموریت داد تا آسمان بصره را با توپ منور کند، او این کار را انجام داد و در همین زمان ایران به عراق هشدار داد که شهرهای غیرنظامی را مورد تهاجم قرار ندهد وگرنه مقابله به مثل می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛  تخت فولاد مدفن علما، عرفا، دانشمندان و شهدای بسیاری است که همگی در عالم اسلام و انقلاب بسیار تاثیر گذار بودند، بزرگانی که بسیاری از آنها هنوز هم نزد مردم شناخته شده نیستند و لازم است به قشر جوان و سایر مردم معرفی شوند تا با آثار و اقدامات ارزشمندی که انجام داده‌اند آشنا شویم.

آشنایی با شهید غلامرضا یزدانی

شهید غلامرضا یزدانی فرزند محمد در 18 دی 1340 در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان نجف‌آباد به دنیا آمد. وی از همان طفولیت در مجالس دینی و مذهبی شرکت می‌کرد و در دوران پهلوی هم‌پای مردم علیه رژیم پهلوی فعالیت داشت و در راهپیمائی‌ها و تظاهرات شرکت می‌کرد و حتی چندین بار مجروح شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی همراه با یک گروه 400 نفره به سرپرستی حجت‌الاسلام محمد منتظری برای گذراندن دوره‌های آموزشی چریکی به لبنان رفت. وی در این سفر با احمد کاظمی آشنا شد. وی پس از بازگشت تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم عمران ادامه داد.

با آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359 شمسی به جبهه شوش رفت و پس از 3 ماه به تهران رفت و در 18 دی‌ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و تا خرداد 1360 شمسی در روابط عمومی ستاد مرکزی بسیج فعالیت می‌کرد و سپس به مناطق غربی کشور رفت و مسئولیت معاونت اطلاعات سپاه سنندج را بر عهده گرفت و با آشنایی با شهید علیرضا پناهنده و حضور در جبهه مریوان در کنار حاج احمد متوسلیان و شهید همت در عملیات پاکسازی پاوه و مریوان شرکت کرد.

شرکت در عملیات فتح المبین و بیت المقدس

او با فرماندهی سپاه مریوان، احمد متوسلیان همراه شد. در این زمان حاج احمد، هسته اولیه تیپ 27 محمد رسول الله (ص) را تشکیل داد و غلامرضا مسئول واحد ادوات و پس از آن فرمانده گردان ادوات تیپ 27 محمد رسول‌الله، پذیرفت و در همین مدت در عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس شرکت کرد.

وی در عملیات فتح‌المبین که توپ‌های زیادی به غنیمت گرفته شده بود، توپخانه لشکر 27 محمد رسول الله را تشکیل داد و به کمک چند تن از هم‌رزمانش مانند شهیدان حسن تهرانی‌مقدم و شفیع‌زاده توپخانه کل سپاه را تأسیس کردند. توپخانه در عملیات بیت المقدس نقش مهمی ایفا کرد.

پس از عملیات آزادسازی خرمشهر به همراه شهید متوسلیان مدتی به لبنان رفت؛ ولی پس از اسارت شهید متوسلیان به ایران بازگشت. پس از آن به قرارگاه نصر رفت. در آنجا حسن باقری به او مأموریت داد تا آسمان بصره را با توپ منور کند که او توانست این کار را انجام بدهد و در این هنگام ایران به عراق هشدار داد که شهرهای غیر نظامی ما را مورد تهاجم قرار ندهد وگرنه مقابله به مثل می‌شود.

وی در سال 1362 شمسی با یکی از دختران متدین نجف‌آباد ازدواج کرد، حاصل این ازدواج سه فرزند بود.

تاسیس تیپ 40 و فرماندهی تیپ

او در همین سال با تأسیس تیپ 40 رسالت کمک فراوانی به جبهه غرب کرد و به مدت 44 ماه فرمانده‌ تیپ بود و همزمان توپخانه قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) را اداره می‌کرد. در عملیات تیپ 40 کل سیستم رادیو و تلویزیون عراق را در کردستان عراق که عامل تبلیغاتی منافقین در کردستان به شمار می‌رفت، منهدم کرد.

وی در عملیات کربلای 5 پشتیبانی آتش را نیز بر عهده داشت. در سال 1366 شمسی با تشویق فرمانده کل سپاه به سفر حج مشرف شد.

غلامرضا در پایان جنگ به قرارگاه مقدم غرب رفت و در عملیات مرصاد وظیفه پاکسازی مناطقی را بر عهده گرفت و گروه زیادی از ارتش منافقین را با آتش سنگین در اسلام آباد و جاده کرمانشاه نابود کرد. وی در سال 1369 مدال فتح را از دست رهبر معظم انقلاب دریافت کرد.

آثار، فعالیت‌ها و اقدامات شهید یزدانی

برخی از مسئولیت‌های وی از ابتدا تا زمان شهادتش عبارتند از: فرماندهی آتشبار توپخانه تیپ محمد رسول‌الله(ص)، فرمانده توپخانه قرارگاه نصر، ظفر، سپاه قدر، سپاه یازدهم و قرارگاه حمزه سیدالشهداء، فرماندهی تیپ 40 رسالت، فرماندهی دانشکده علوم و فنون توپخانه نیروی زمینی سپاه، جانشین فرماندهی یگان موشکی نیروی هوایی سپاه، فرماندهی پدافند هوایی سپاه و فرماندهی توپخانه و موشک‌های نیروی زمینی سپاه.

همچنین از وی آثار مکتوبی بر جای مانده است: جبهه‌های به عرض 6 متر 2، درس‌های زیر درخت بلوط، سرداران آتش.

سرانجام در آخرین مأموریتش در 19 دی 1384 شمسی در حالی که به همراه سردار شهید حاج احمد کاظمی برای سرکشی به یگان‌ها و واحدهای مختلف نیروی زمینی در شمال غرب کشور می‌رفت هواپیمای آنها در ارومیه دچار سانحه شد و به شهادت رسید، پیکر پاک این شهید والامقام را به اصفهان منتقل کردند و در گلستان شهدای اصفهان، قطعه کربلای 5 به خاک سپردند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.