سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:24 - دوشنبه 05 خرداد 1393

سربازان وطن؛ در جام جهانی آبروی ایران را بخرید

آیا می توانیم باورکنیم کشوری که سنگین ترین پاداش ها را در میان تیم های حاضر در جام جهانی، برای صعود تیم ملی اش به جام جهانی در نظر گرفته است، امکان تامین هزینه البسه با کیفیت را نداشته باشد.

رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از ۲۳ خرداد ماه سال جاری آغاز می شود تا ورزش دنیا برای یک ماه هم که شده تحت تاثیر این رویداد مهم ورزشی قرار بگیرد.

حضور تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل موجب شده تا این جام تفاوت های عمده ای نسبت به جام جهانی آفریقای جنوبی ۲۰۱۰ برای ایرانی ها داشته باشد زیرا در دوره قبل این مسابقات، حسن کامرانی فر کمک داور کشورمان تنها نماینده ایران در این تورنمنت مهم بود اما برای این دوره تیم ملی فوتبال در جمع ۳۲ تیم برتر دنیا جای دارد و مسلماً جذابیت دو چندانی پیدا خواهد کرد.

با این حال تیم ملی کشورمان در شرایطی مهیای حضور در این رقابت ها می شود که حاشیه های به وجود آمده پیرامون پیراهن تیم ملی موجب شده تا بسیاری از رسانه های جهان در گزارش های خود که به وضعیت تیم های حاضر در جام جهانی فوتبال می پردازند، در کنار موارد با اهمیتی همانند سوابق ایران در جام جهانی و بازیکنان سرشناس کشورمان، حتماً به وضعیت پیراهن های تیم ملی نیز بپردازند تا آبروریزی پیراهن های تیم ملی بعدی بین المللی و فرامرزی پیدا کند.

حاشیه های پیراهن تیم ملی از اردوی آفریقای جنوبی و از آن جایی آغاز شد که کارلوس کی روش سرمربی پرتغالی ایران نسبت به کیفیت پایین البسه تیم ملی معترض شده و انتقاداتی را مطرح کرد. در ادامه نیز برخی بازیکنان تیم ملی برای خود شیرینی و جلب نظر کادر فنی ، ادعاهایی را مطرح کرده که در این میان یکی دو بازیکن پا را فراتر گذاشته و مدعی شدند پس از شستشوی لباس های تیم ملی، این لباس ها آب رفته است، البته فدراسیون فوتبال در این خصوص واکنش نشان داد و از کیفیت لباس تیم ملی دفاع کرد.

مطرح شدن این بحث بازخوردهای متفاوتی را نیز در جامعه به دنبال داشت تا جایی که چنین تصوری در اذهان عمومی مردم ایجاد شده بود که مشکل به وجود آمده برای پیراهن تیم ملی، از مشکلات مالی و بی پولی فدراسیون فوتبال نشأت می گیرد، ضمن اینکه برخی رسانه های غربی و رسانه های فارسی زبان معاند نظام نیز تلاش کردند از آب گل آلود شده ماهی بگیرند و این طور وانمود کنند که تحریم های اعمال شده بر علیه ایران و مشکلات بی شمار داخلی باعث گردیده تا امکان تهیه پیراهن های با کیفیت برای تیم ملی کشورمان وجود نداشته باشد.

تیم ملی

حاشیه های اخیر برای پیراهن تیم ملی در شرایطی به وجود آمده که تیم کشورمان برای حضور در میدان جام جهانی نسبتاً برنامه های آماده سازی خوبی داشته است. آفریقای جنوبی اولین اردوی تدارکاتی تیم ملی بود که بر اساس شنیده های موثق یک و نیم میلیارد هزینه برپایی این اردو شده است و در حال حاضر نیز که تیم ملی در اردوی اتریش به سر می برد، برآورد هزینه اردو به مراتب بیشتر از اردوی آفریقای جنوبی است.

ضمن اینکه پس از صعود تیم ملی به جام جهانی، تاکنون هزینه های زیادی برای آماده سازی این تیم و بازی های تدارکاتی در چند مقطع صورت گرفته است، کما اینکه هنوز فراموش نکرده ایم که پس از صعود تیم ملی به جام جهانی و در زمان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد، به فاصله کمی مراسم تجلیل از ملی پوشان و کادر فنی تیم ملی و کادر مدیریتی فدراسیون برگزار گردید، پاداش ۵۰ میلیونی و مجوز ورود خودرو اعطا شد و حال آیا می توانیم باورکنیم کشوری که سنگین ترین پاداش ها را در میان تیم های حاضر در جام جهانی، برای صعود تیم ملی اش به جام جهانی در نظر گرفته است، امکان تامین هزینه البسه با کیفیت را نداشته باشد.

البته در صورتی که به هر دلیلی امکان تهیه البسه مطلوب برای فدراسیون فوتبال فراهم نمی شد، کادر فنی و ملی پوشان حق نداشتند، چنین جوی به راه انداخته و آبروی ملی ایرانیان را به حراج بگذارند اما از ملی پوشانی که در روزهای پایانی سال در مصاحبه های متعدد مدعی شدند پول خرید آجیل شب عید را ندارند و بعدها لیست قراردادهای میلیاردیشان منتشر شده و کذب ادعاهایشان معلوم گردید، نمی توان انتظاری بیشتر از این داشت.

طی سال های اخیر از بیت المال هزینه های هنگفت و سرسام آوری برای فوتبال صورت گرفته است اما متاسفانه در شرایط فعلی که کشور ایران به واسطه حضور در جام جهانی در تیررس مردم دنیا و رسانه های جهانی قرار گرفته است، برای مساله ساده ای همانند پیراهن تیم ملی چنان جوی به راه انداختند که تصور می شد همین امروز و فرداست که شماره حسابی برای جلب مشارکت های مردمی به منظور خرید البسه برای بازیکنان تیم ملی اعلام شود، غافل از اینکه بازیکنانی از آب رفتن پیراهن تیم ملی می نالند که در این سال ها میلیاردها تومان از بیت المال تنها هزینه گرین کارت و تمدید سالانه ویزای آمریکای آن ها شده است.

حضور در جام جهانی فوتبال آن هم در شرایطی که قدرت های غربی در تلاش هستند وضعیت کشورمان را مطابق دلخواه خود به نمایش بگذارند، می تواند بهترین معرف برای فرهنگ و تمدن ایرانی بوده و خط بطلانی بر ادعاهای نادرست غربی ها باشد اما در نهایت تاسف سوءمدیریت متولیان وررشی و فدراسیون فوتبال موجب گردید تا در آستانه جام جهانی میلیاردها تومان هزینه شده برای آماده سازی تیم ملی تحت الشعاع داستان کمدی پیراهن های تیم ملی قرار بگیرد.

با این حال هنوز هم می توانیم امیدوار باشیم که در آستانه جام جهانی، متولیان امر شرایط را به گونه ای مدیریت کنند که بهترین تصویر ممکن از ایران اسلامی با تمام ظرفیت و توانمندی ها در بین جهانیان به نمایش دربیاید.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.