سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:16 - سه شنبه 13 خرداد 1399

تابستان کرونایی در راه است، چه کنیم بیمار نشویم؟

افراد در قرنطینه کم‌کم خسته شده‌اند و بسیاری از آن‌ها به جریان زندگی روزمره بازگشته‌اند. اما تابستان در راه است و همه ما از تفریحاتی که در دل تابستان جا خوش کرده‌اند، خبر داریم. تفریحاتی مانند استخر رفتن و خوش‌گذرانی در کنار دوستان! چه باید کرد؟

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از ایرنا چندین ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد. بیمارستان‌هایی که کم‌کم پر از مراجعان مبتلا به کرونا شد و سیستم‌های بیمارستانی که شبانه‌روز درگیر شدند. سوالات زیادی برای همه ما وجود داشت. ویروس چگونه گسترش پیدا می‌کند؟ چه چیزی موجب بیمار شدن افراد می‌شود؟

هنوز هم پاسخ به این سوالات در جریان است اما سرنخ‌های زیادی در این رابطه به وجود آمده است. افراد در قرنطینه کم‌کم خسته شده‌اند و بسیاری از آن‌ها به جریان زندگی روزمره بازگشته‌اند. اما تابستان در راه است و همه ما از تفریحاتی که در دل تابستان جا خوش کرده‌اند، خبر داریم. تفریحاتی مانند استخر رفتن و خوش‌گذرانی در کنار دوستان! چه باید کرد؟

تارا کرک سل، استاد و محقق ارتباط ریسک در مرکز بهداشت جان هاپکینز در این رابطه می‌گوید:‌ « برخی از مردم هنوز در وحشت هستند و برخی دیگر کاملا شرایط را برای خودشان شفاف کرده‌اند. ما به یک دید میانی نیاز داریم». درست همانطور که تارا کرک سل می‌گوید تابستان پیش رو بسیار پیچیده است. مردم باید همچنان در ملاءعام به دیگران احترام بگذارند و ماسک بگذارند. پس از اقدامات احتیاطی اولیه، آنوقت می‌توانیم در مورد فراغت و انواع کارها صحبت کنیم.

فضای باز و بسته؛ تعامل‌های پرخطر

در سطح جهان که نگاه می‌کنید، مستندات انتقال کرونا در فضای باز بسیار نادر است. آن‌هایی هم که استناد می‌شود، دو دوست با تعامل طولانی و نزدیک بوده‌اند. در بسیاری از کشورها با عطسه عابران یا پیاده‌روهای آلوده، کسی به کرونا آلوده نشده است. اما در مورد کلاس‌های ورزشی، خدمات مذهبی، جشن‌های تولد، مراسم تشییع جنازه، خانه سالمندان، همایش‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و زندان‌ها اینطور نیست.

آن فعالیت‌ها در فضاهای بسته و تحت عنوان «رویدادهای گسترده» هستند که در آن یک فرد آلوده بدون علامت و یا با بیماری خفیف، می‌تواند گروه بزرگی از افراد را درگیر و مبتلا کند.

همچنین در جاهایی که کمبود تهویه اتفاق می‌افتد، تعامل را بسیار پرمخاطره می‌کند. اگر در شرایطی زندگی می‌کنید که مردم بدون محابا به کافه‌ها، دفتار، جشن‌ها و خدمات مذهبی می‌روند، حتی در حالتی که تعداد جمع خود را کم کرده‌اند، ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، خودداری از حضور در این مکان‌ها است.

تهویه مناسب، کم شدن زمان تعامل با افراد و کاهش تعداد افراد حاضر بدون شک خطر را کاهش می‌دهد و هرکدام از این عوامل بهتر از هیچ است اما ریسک همچنان در این شرایط نیز وجود دارد.

یوگا در پارک یا باشگاه؛ کنترل ریسک‌ها

انجام یوگا یا هر ورزشی با دوست شما شاید ریسک داشته باشد اما بسیار کم‌خطرتر از برگزاری کلاس یک ساعته در استودیوی بسته با عده‌ای از افراد غریبه است. همین مسئله باعث می‌شود که به جای رفتن به یک رستوران یا کافه در تعطیلی آخر هفته، با یک زن و شوهر دوست خود در بالکن یا حیاط خانه خودتان چای و قهوه بنوشید. یک مراسم عروسی کوتاه در فضای باز با تعداد انگشت‌شماری از میهمانان؟ توصیه نمی‌شود اما بدون شک بهتر از یک عروسی در تالار با صدنفر میهمان است. همه این موارد بدون شک خطرناک‌تر از این است که در خانه بمانید و به فکر شغل خود باشید. اما برای همه اینطور نیست. درک چگونگی مقایسه می‌تواند به افراد کمک کند تا روی کنترل فاکتورهای خطر تمرکز کنند.

افراط و تفریط؛ بحران طولانی

بسیاری از امریکایی‌ها معتقدند که ماندن در خانه در ۲۴ ساعت شبانه‌روز راه حل اخلاقی قابل دفاعی است و در مقابل بسیاری از آن‌ها بدون ماسک و دستکش به فروشگاه‌ها می‌روند. همینطور که توصیه‌های احتیاطی به سطح متوسطی کاهش یافته‌اند هم برای اینگونه افراد موفقیتی به نظر می‌آید. اما باید در نظر داشته باشیم که تغییر قوانین به این معنا نیست که دانشمندان تا قبل از این به ما دروغ می‌گفته‌اند! بلکه قوانین تغییر کرده‌اند تا آنچه را که در باره یک بحران در حال تحول آموخته‌اند، برای مردم منعکس کنند.

به نظر می‌رسد که ما با یک بحران طولانی همه‌گیر روبرو هستیم و حتی دقیقا نمی‌دانیم چه چیزی برای سالم نگاهداشتن مردم مفید است. همچنین به نظر می‌رسد مردم نمی‌توانند برای همیشه در خانه‌های خود بمانند و زندگی در اواسط بحران کاری است که مدام باید با تمرکز روی ریسک‌ها همراه شود.

توصیه‌هایی برای تابستان پیش رو

· ماسک صورت، ضدآفتاب و مصرف ویتامین D: قبل از بیرون رفتن از خانه، ماسک بزنید.

· سعی کنید در ساعت‌هایی به پارک بروید که اوج تردد نباشد و با افراد کم‌تری روبرو شوید. شما باید فاصله‌گذاری اجتماعی را تمرین کنید.

· برای دوچرخه سواری در طبیعت و در مسیر جاده‌ها نیازی به زدن ماسک ندارید اما در مکان‌های پرتردد باید از ماسک استفاده کنید.

· ورزش در فضای باز: وقتی صحبت از ورزش است فاصله‌گذاری بسیار مهم است، حتی در فضاهای باز. اگر در پارک می‌دوید، از افراد اطراف خود فاصله بگیرید تا ذرات معلق تنفسی آن‌ها برای شما مشکلی ایجاد نکند.

· برای کاهش استرس و رفع فشار، پیشنهاد می‌کنیم که پیاده‌روی کنید. اگر در فضای دور از مردم پیاده‌روی می‌کنید نیازی به زدن ماسک ندارید اما در پارک‌ها و مکان‌هایی که فاصله کمی با دیگران دارید، حتما ماسک بزنید.

· در حال حاضر مدرکی مبنی بر پخش شدن کرونا ویروس از آب به شخص دیگر وحود ندارد. کلرهای آب ویروس را غیرفعال می‌کند.

· آیا می‌توانیم فرزندان خود را به زمین‌های بازی ببریم؟ ضدعفونی کردن و حفظ فاصله اجتماعی و تمیز نگاه داشتن تجهیزات کار سختی است. کودکان یا بزرگسالان سطوح را لمس می‌کنند و سپس به چشم، بینی و دهان خود دست می‌زنند و ممکن است در معرض کووید ۱۹ قرار گیرند.

· دست خود را به طور مداوم بشویید، ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.