اصفهان شرق

چرا برخی پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند؟

کدخبر: 198620
1399/03/14 در ساعت 09:11

به گزارش اصفهان شرق؛ یک روانپزشک می گوید: مقامات مسئول باید تاکید بیشتری بر سلامت مردم داشته باشند و اگر واقعا خطری در میان است آن را به مردم نشان بدهند و برای کسانی که مقررات را زیر پا می گذارند به عنوان کسانی که مرتکب رفتار های ضد اجتماعی شده اند جریمه ای تعیین کنند، در عین حال باید برای مردمی که به دلیل کسب معاش نیاز به حضور در خارج از خانه دارند امکاناتی فراهم شود و مورد حمایت قرار بگیرند.

عدم رعایت محدودیت ها با جریمه و توبیخ همراه باشد
دکتر فربد فدایی، روانپزشک در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که با رفع برخی محدودیت ها مردم به تردد در سطح شهر پرداختند. تعداد قابل توجهی از شهروندان پروتکل های بهداشتی اعلام شده توسط ستاد کرونا را به راحتی زیر پا می گذارند. امروز به نظر می رسد بیماری برای برخی از مردم چندان جدی نیست. دلیل این تغییر در رفتار شهروندان چیست و چگونه می توان عموم مردم را به رعایت مسائل بهداشتی و پیشگرانه ملزم کرد؟ گفت: دیدگاه شما کاملا صحیح است ولی باید به این نکته توجه داشت که در ممالکی که محدودیت ها با قدرت بیشتری اعمال شده ضمانت اجرایی وجود دارد و برای کسانی که محدودیت ها را رعایت نمی کنند جریمه هایی سنگین در نظر گرفته می شود و اخذ جریمه ها اجرا می شود. همچنین دولت ها برای مردمی که امکانات کمی دارند اقداماتی حمایتی در نظر می گیرند. همانطور که همه در جریان اخبار هستیم و می دانیم که دولت ها بسته های حمایتی و کالاهای ضروری و یا اعتبار مالی مورد نیاز را در اختیار شهروندان خود قرار می دهند، ضمن اینکه مقررات به سختی اجرا می شود، عدم التزام به مقررات جریمه سنگینی دارد ولی در عین حال مردم از نظر وضعیت اقتصادی مطمئن تر هستند. این وضعیت در کشورهایی که سیستم های حمایت اجتماعی درستی وجود ندارد مرسوم نیست و حتی در کشوری چون ایالت متحده آمریکا نیز مردم رغبتی به رعایت قوانین و مقررات محدود کننده ندارند و مایل به برداشته شدن محدودیت ها هستند. در کشور ما مردم این مسائل را چندان جدی نگرفته اند و دولت نیز مایل به برخورد سخت با مردم نبود و برای عدم رعایت مقررات جریمه ای تعیین نشد. مردم هر کشوری از مقامات معتبر کشور تاثیر می پذیرند و شاید مردم ما نیز به دلایلی گمان می کنند مساله چندان جدی و وضعیت آنچنان پر خطر نیست. وقتی عدم رعایت محدودیت ها با جریمه و توبیخ همراه نباشد محدودیت ها رعایت نمی شود از سویی شاید مردم از آگاهی کافی در مورد مخاطرات بیماری برخوردار نیستند.

آموزش باید با ضمانت اجرایی همراه باشد
وی در مورد اینکه با این اوصاف چه باید کرد؟ آیا لزوم آموزش در این شرایط حس نمی شود؟ اظهار داشت: هر آموزشی باید با انجام تکالیف همراه باشد. زمانی که معلم به دانش آموزان درس می دهد روز بعد سوال می پرسد و اگر کسی تکالیف خود را به درستی انجام ندهد، جریمه خواهد شد. آموزش باید با ضمانت اجرایی همراه باشد در این صورت مردم به تکالیف خود عمل می کنند. این مساله مثل آن می ماند که مردم را به خوبی نصیحت کنید مردم می شنوند ولی تا زمانی که برای بد بودن جریمه نشوند اشکالی در بد بودن نمی بینند. به نظر من مقامات مسئول باید تاکید بیشتری داشته باشند و اگر واقعا خطری در میان است آن را به مردم نشان بدهند و برای کسانی که مقررات را زیر پا می گذارند به عنوان کسانی که مرتکب رفتار های ضد اجتماعی شده اند جریمه ای تعیین کنند، در عین حال باید برای مردمی که به دلیل کسب معاش نیاز به حضور در خارج از خانه دارند امکاناتی فراهم شود و مورد حمایت قرار بگیرند.

مردم باید به چشم خود ببینند که وضعیت به شکل بهبود درآمده است
وقتی قیمت ها به سرعت اوج می گیرد مردم نسبت به آینده نگران می‌شوند
نقش مقررات اقتصادی بیش از مسائل روحی و روانی احساس می شود

دکتر فدایی در خصوص اینکه در مورد میزان افسردگی و ناامیدی نسبت به آینده که به دلیل طولانی شدن روند خانه نشینی مردم در سطح جامعه دیده می شود چه اقداماتی لازم و ضوروری است؟ تصریح کرد: مردم با مسائلی واقعی روبرو هستند. دولتمردان باید این اطمینان را به مردم خود بدهند که شرایط واقعا رو به بهبود است. مردم با شنیدن همه چیز درست خواهد شد، احساس امنیت نمی کنند. مردم باید به چشم خود ببینند که وضعیت به شکل بهبود یافته درآمده است و اقداماتی واقعی در این مسیر انجام شود و نتایج اقدامات به شکلی واقعی در زندگی مردم و بهبود آمار ها دیده و حس شود. وقتی قیمت ها به سرعت اوج می گیرد مردم نسبت به آینده نگران می شوند. وقتی قیمت ها گران نشود و یا از قیمت ها کاسته شود مردم متوجه مناسب بودن شرایط می شوند. در این مرحله نقش مقررات اقتصادی بیش از مسائل روحی و روانی احساس می شود.

شهر خبر