سرویس: غیر تولیدی 16:16 - شنبه 10 خرداد 1399

تلاش برای رفع کمبود واکسن آنفلوآنزا در فصول سرد

رییس کمیته علمی ستاد کرونا گفت: اینکه از مردم خواستیم تنها در زمان بیماری به بیمارستان مراجعه کنند استراتژی مناسبی نبود چرا که بعد از آن افرادی که برای انجام تست به بیمارستان مراجعه می‌کردند تعداد دیگری از افراد را مبتلا کرده بودند.

به گزارش اصفهان شرق؛ دکتر مصطفی قانعی در دومین روز از هفتمین نشست برنامه “تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی” که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، با اشاره به تجربیات کشور در زمینه مقابله با ویروس کرونا، افزود: در روزهای ابتدایی از مردم خواستیم که به غیر از موارد خاص برای انجام تست به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند که این استراتژی مناسبی نبود؛ چراکه بیماران زمانی به بیمارستان مراجعه کردند که بیماری را به سایر افراد منتقل کرده بودند.

وی در خانه ماندن را شیوه مناسب برای کاهش شیوع دانست و ادامه داد: به منظور شناسایی مبتلایان با آنها تماس گرفتیم و با پرسش در زمینه علایم آنها، افراد مشکوک را به نزدیک‌ترین مراکز درمانی هدایت کردیم.

قانعی با بیان اینکه این شیوه موجب جداسازی افراد بیمار از افراد سالم شد، اظهار کرد: درس دیگری که در این زمینه گرفتیم این بود که خودکفا باشیم. ما با شیوع این ویروس نیاز به کیت‌هاس RTPC داشتیم که در این راستا از شرکت‌های فناور و دانش بنیان خواستیم تا کیت‌های مورد نیاز برای این ویروس را تولید کنند که 50 شرکت محصولات خود را عرضه کردند و پس از ارزیابی‌ها محصولات 5 شرکت مورد پذیرش قرار گرفت.

رییس کمیته علمی ستاد کرونا نیاز کشور به دستگاه ونتیلاتور را از دیگر زمینه‌های نیازمندی کشور در شرایط اپیدمی نام برد و یادآور شد: در روزهای اول روزی سه دستگاه ونتیلاتور تولید می‌شد که در حال حاضر این عدد به روزی 30 دستگاه رسیده است.

وی خودکفایی کشور در تولید ماسک را از دیگر فعالیت شرکت‌های ایرانی عنوان کرد و گفت: این اپیدمی به ما آموخت که چگونه در حوزه‌های مختلف به خودکفایی برسیم.

قانعی تشکیل کمیته علمی برای تدوین دستورالعمل را از دیگر اقدامات انجام شده نام برد و افزود:  برخی داروها در پروتکل درمانی بیماران مبتلا به این ویروس پیشنهاد شد که بر اساس استراتژی‌ها این داروها مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده از این مطالعات از طریق دستور العمل‌های ملی برای مداخلات پزشکی ارائه می‌شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اقدامات کشور برای تولید واکسن، خاطر نشان کرد: از سال‌های گذشته برخی از شرکت‌های فناور در زمینه تولید واکسن فعال بودند و از آنها خواستیم واکسن آنفلوآنزا را تولید کنند؛ چرا که با شروع فصل سرما با کمبود این واکسن مواجه می‌شویم و در حال حاضر 5 شرکت در این حوزه فعال هستند.

قانعی اشتراک گذاری اطلاعات را از دیگر تجربیات کشور در شرایط فعلی نام برد و اظهار کرد: علاوه بر آن ما باید بیمارستان‌ها را برای موج دوم شیوع این ویروس آماده کنیم؛ چرا که در موج اول بیمارستان به درمان بیماران مبتلا اختصاص داده شد و از پذیرش بیماران سرطان و سایر بیماری‌ها اجتناب کردند.

وی ادامه داد: در این راستا درصدد هستیم که در همه بیمارستان‌ها بخش مربوط به کرونا ایجاد شود و سایر بخش‌ها به ارائه خدمات خود ادامه دهند.

وی با تاکید بر همکاری کشورها برای تولید واکسن مرتبط با کرونا گفت: باید یک راهی وجود داشته باشد برای اینکه کشورها با همدیگر همکاری کنند و به تولید واکسن برسند. تکنولوژی تولید واکسن تکنولوژی نیست که به یک کشور محدود شود ؛اگر چند کشور با یکدیگر همکاری کنند بازار خوبی برای واکسن به وجود می‌آید ضمن اینکه در زمان کوتاه به نتیجه می‌رسیم و هزینه تحقیقات بین کشورها تقسیم می‌شود.

به گفته رئیس کمیته  علمی مبارزه با کرونا، ضروری است که کشورها با یکدیگر همکاری کنند.

قانعی خاطر نشان کرد: البته که همکاری در این بحران سخت است اما اگر بازیگران منطقه‌ای راضی باشند این همکاری‌ها می‌تواند صورت بگیرد تا برای مبارزه به موج دوم این بیماری نیاز کشور ها مرتفع شود.

شهر خبر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.