اصفهان شرق

ورزشکاران و راهکارهای جلوگیری از گرمازدگی

کدخبر: 198549
1399/03/13 در ساعت 07:02

به گزارش اصفهان شرق؛فائزه ملک لو، عضو کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی و پزشک تیم‌های ملی فوتبال و والیبال بانوان اظهار داشت: این روز‌ها، با توجه به این که اواخر بهار و رسیدن به فصل تابستان را تجربه می کنیم؛ مسئله‌ی شایعی که افراد حین ورزش و یا در حالت عادی ممکن است تجربه کنند، گرمازدگی است.

ملک لو ادامه داد: گرما زدگی در شرایطی اتفاق می‌افتد که گرمای محیط از حد تحمل بدن فراتر می‌رود و سیستم‌های جبرانی بدن، نمی‌توانند این وضعیت را کنترل کنند. در این مواقع، با احساس تشنگی زیاد، تعریق بیش از حد، خستگی و بی حالی، تهوع، سرگیجه و استفراغ رو به رو می‌شویم. گاهی گرما زدگی به پایین آمدن سطح هوشیاری هم منجر می‌شود.

او افزود: با توضیحاتی که ارائه شد، اهمیت پیشگیری از این عارضه روشن می‌شود و دانستن راه‌های آن، برای تمامی افراد مخصوصا ورزشکاران، کودکان و اشخاص مُسن ضروری است. سیستم ایمنی کودکان و سالخوردگان، ممکن است نتواند به راحتی این شرایط را تحمل کند و به همین دلیل این گروه، در معرض ریسک بیشتری قرار می‌گیرند.

ورزشکاران فعالیت های خود را در دمای مناسب انجام دهند
ملک لو تصریح کرد: برای پیشگیری از گرما زدگی، چند راهکار خیلی ساده وجود دارد. در ابتدا ورزشکاران باید سعی کنند فعالیت خود را به ساعات خنک‌تر روز موکول کنند؛ خصوصا فعالیت ورزشی را در زمان‌هایی انجام دهند که محیط، دمای کمتری دارد. صبح زود و نزدیک به غروب آفتاب، زمان‌های مناسبی هستند و هوا نسبتا خنک است. در هنگام ورزش، حتما باید از پوشش ورزشی مناسب استفاده شود که امکان تعریق وجود داشته باشد وخود لباس هم سبک باشد، منافذ مناسبی داشته و گرما را بیش از حد در خود نگه ندارد.

برای جلوگیری از گرما زدگی ۲ تا سه لیوان آب یا مایعات مناسب مصرف کنید
پزشک تیم ملی والیبال و فوتبال بانوان ادامه داد: موضوع مهم دیگر، استفاده‌ی کافی از مایعات، مواد قندی و املاح است. توصیه می‌کنیم افراد، پیش از شروع ورزش، ۲ تا سه لیوان آب یا مایعات مناسب مصرف کنند. نیم یا یک ساعت پیش از ورزش، یک میان وعده سبک مصرف کنند که از نظر تامین کربوهیدرات و تامین قند مورد نیاز بدن، در حین ورزش، دچار مشکل نشوند.

ملک لو تاکید کرد: ورزشکاران در حین ورزش، از نوشیدنی‌های خانگی استفاده کنند؛ به عنوان مثال ترکیبی از آب، کمی شکر، کمی نمک و لیموی تازه، نوشیدنی مناسبی است. مصرف آب خالص، تنها برای زمانی که مدت و شدت ورزش کم است، مشکلی ندارد. اما در مدت زمان بیش از یک ساعت و یا شدت‌های بالاتر، حتما نوشیدنی حاوی قند و نمک باشد. با این روش، از اسپاسم‌های عضلانی جلوگیری و قند خون تامین می‌شود. البته در ورزش‌های کوتاه مدت، نیاز به نوشیدنی‌های بیش از حد شیرین نیست و می‌توانند تنها کمی آب و شکر را قرقره کنند.

ملک لو گفت: مواد دیگری که می‌تواند برای ورزشکاران و حفظ آب بدن مفید باشد، تخم شربتی است. با استفاده از این مواد، بدن کمتر دچار کم آبی می‌شود.

پس از ورزش دوش آب ولرم بگیرید
ملک لو به ورزشکاران توصیه کرد: حتما پس از ورزش دوش آب ولرم بگیرند و تعویض لباس داشته باشند. حتما نوشیدنی‌های مناسب استفاده کنند، چرا که باید یک و نیم برابر حجم آبی که از دست دادند، پس از ورزش تامین شود. بهترین پیشنهاد مصرف شیر است که باید تدریجی استفاده شود.

او در پایان تصریح کرد:  ورزشکارانی که در لباس هایشان حین ورزش، رگه‌های سفید ایجاد می‌شود، حجم مایعات و املاحی که از دست می‌دهند زیاد است. به دلیل از دست دادن سدیم بیش از حد، بیشتر در معرض گرمازدگی هستند و باید مراقب باشند که در دراز مدت، با مشکلات بیشتری مواجه نشوند.