اصفهان شرق

سور و ساتی که کرونا آن را به خاموشی سپرد

کدخبر: 198445
1399/03/07 در ساعت 08:21

به گزارش اصفهان شرق؛ شیوع ویروس کرونا که از اسفند ماه سال ۹۸ در کشور آغاز شد بر تمام برنامه‌های اجتماعی از جمله مراسم عزاداری و جشن‌ها تأثیر گذاشت و آن‌ها را به تعطیلی کشاند.

بلای این ویروس حتی به مردگان نیز رحم نکرد و منجر شد بسیاری از مردم بدون برگزاری مراسم عزاداری برای اموات خود آن‌ها را ندیده و از فاصله‌های بسیار دور به خاک بسپارند.

ویروس کرونا بیش از عزاداری و مرده‌ها بر جشن‌ها تاثیر گذاشت و نمونه بارز آن نیز جشن میلاد امام زمان(عج) بود که به دلیل حفاظت از جان و سلامتی مردم از پشت پنجره خانه‌ها برگزار شد.

خسارت سنگین کرونا به زوج‌های جوان

اما بیشترین خسارت ویروس کرونا به زوج‌های جوانی بود که در آستانه رفتن به خانه بخت و آغاز زندگی مشترک بودند. زوج‌هایی که برای شکستن غول مرحله آخر یعنی برگزاری عروسی ماه‌ها برنامه‌ریزی کرده و هزینه‌های زیادی را برای شادترین لحظه زندگی‌شان پرداختند.

جشن‌های عروسی که ماه‌ها یا حتی سال‌ها عروس خانم‌ها و آقا دامادها برای آن لحظه‌شماری کردند نه تنها یک شبه بر باد رفت، بلکه برخی دامادها و نوعروسان نیز به ویروس کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست دادند؛ در این میان حتی زوج هایی بودند که کارت‌های عروسی خود را توزیع و مهمانان‌شان را نیز دعوت کرده و برای پذیرایی از شب به یادماندنی زندگی خود برنامه‌ها تدارک دیدند اما حالا تمامی این برنامه‌ها یا لغو شده یا به حالت تعلیق درآمده است.

با توجه به منع تجمعات برای پیشگیری از گسترش کرونا امکان برگزاری مراسم ازدواج وجود ندارد، به همین دلیل تعداد زیادی از جوانانی که تصمیم به شروع زندگی داشتند، فعلا نه تنها تصمیم خود را به حالت تعویق درآورده‌اند، در عین حال نمی‌توانند تاریخ جدیدی را هم برای این منظور مشخص کنند تا به طور رسمی وارد زندگی شوند.

کاهش ۵۱ درصدی ازدواج در شهرضا

علیرضا صدری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به آمار ازدواج در شهرضا اظهار داشت: در سال ۹۷، هزار و ۸۹ مورد و در سال ۹۸، هزار و ۸۳ مورد واقعه ازدواج در شهرضا ثبت شده که کاهش نیم درصدی داشته است، در فروردین ۹۸، ۸۴ و در فروردین ۹۹، ۴۱ واقعه ازدواج در شهرضا به ثبت رسیده که ۵۱ درصد این آمار کاهش داشته است.

رئیس اداره ثبت احوال شهرضا با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر ازدواج گفت: تعطیلی تالارهای عروسی ناشی از شیوع ویروس کرونا مانع از آغاز زندگی مشترک بسیاری از زوج‌های جوان شده است، مراسم ازدواج در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت ۹۹ برگزار نشده و این امر آمار ازدواج را کاهش داده است.

وی با بیان این‌که طولانی شدن دوران آشنایی و نامزدی ممکن است منجر به از دست رفتن رابطه شود، افزود: در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با یک تورم شدید روبه‌رو هستیم و ممکن است این تأخیر سبب شود که جوان از ازدواج صرف‌نظر کند و یا ازدواج را به تعویق بیاندازد.

کاهش ازدواج یک زنگ خطر جدی در فرزندآوری است

صدری با تأکید بر این‌که ازدواج آسان باید در جامعه ترویج پیدا کند، بیان کرد: کاهش ازدواج یک زنگ خطر جدی در فرزندآوری است، ممکن است افراد در این دوران به دلیل ترس از حضور در مراکز درمانی و آلوده شدن به ویروس کرونا از فرزندآوری خودداری کنند، بنابراین از نیمه دوم امسال شاهد کاهش ولادت در سطح کشور و در شهرستان شهرضا هستیم.

رئیس اداره ثبت و احوال شهرضا با بیان این‌که ولادت می‌تواند از ۵۰ تا ۷۵ درصد کاهش داشته باشد، بیان کرد: در دهه ۶۰ در ایران با یک افزایش جمعیت روبه رو بودیم که در دهه ۸۰ منجر به افزایش ازدواج و فرزندآوری شد و از سال ۸۹ و ۹۰ با کاهش ولادت و ازدواج در کشور روبه‌رو بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که در صورتی که راه‌حلی برای این موضوع به کار گرفته نشود، شاهد کاهش این آمار حتی در سال آینده نیز خواهیم بود، تصریح کرد: تأثیر این موضوع روی آمار متولدان سال آینده نمایان خواهد شد و در ادامه نیز تأثیر این موضوع بر روی ساختار هرم سنی کشور مشهود خواهد بود.

صدری با اشاره به این‌که در سال ۱۴۲۰ با کاهش جمعیت روبه‌رو می‌شویم و هرم سنی ایران برعکس می‌شود و پیران و سالمندان در اوج هرم قرار می‌گیرند، ادامه داد: باید در خصوص ازدواج ساده و بدون مراسم برای تسهیل آغاز زندگی فرهنگ سازی شود، همچنین مشوق‌های ویژه‌ای نیز برای زوجینی که دیگر رغبتی برای فرزندآوری ندارند در نظر گرفته شود تا نگرانی افرادی که تمایل به فرزندآوری دارند، به حداقل برسد، از هم اکنون باید به فکر ۲۰ سال آینده باشیم.

پرداخت هزینه دوباره برای برپایی مراسم ازدواج

مریم، عروسی که قرار بود اسفند ماه سال گذشته به خانه بخت برود در این باره گفت: با وجود این‌که ما تمام کارهایمان را انجام داده بودیم و حتی کارت‌های دعوت‌مان را نیز نوشته و در حال پخش آن بودیم به دلیل ویروس کرونا و به دنبال آن بسته شدن تالارهای عروسی مجبور به لغو مراسم شدیم.

وی ادامه داد: به خاطر به هم خوردن عروسی تمام ذوق و شوق‌مان از بین رفت و الان فقط منتظریم تا تالارها باز شوند و بتوانیم این جشن را برگزار کنیم و به خانه خودمان برویم و در این میان علاوه بر این‌که از نظر روحی آسیب دیدیم از نظر مالی نیز دچار خسارت شدیم به عنوان مثال ما فقط برای کارت عروسی حدود یک میلیون تومان هزینه کردیم که مجبوریم دوباره این هزینه را پرداخت کنیم.

کسادی بازار تالارداران

کرونا فقط بر تازه عروسان و دامادها زخم نزده است. بحران کرونا بر تالارهای پذیرایی نیز کم از زوج‌های جوان غصه ندارد. تالارهایی که در شرایط عادی تا ماه‌ها از سوی مشتریان رزرو شده بودند و هر شب سور عروسی یک زوج در آن برپا بود. سور و ساتی که ویروس کرونا آن را به خاموشی سپرد تا نه تنها مانع باز شدن بخت جوانان شود، بلکه به اشتغال و ارزش افزوده حاصل از جشن‌های عروسی نیز خسارت جدی وارد کند.

آسیب کرونا بر چرخه اقتصادی ازدواج

ازدواج و مراسم ناشی از آن یک چرخه اقتصادی نیز محسوب می‌شود، زیرا برگزاری یک پیوند به صورت سنتی نیاز به تشریفاتی دارد که برای آماده‌سازی آن محصولات متنوع و نیروی کار متعدی مشغول هستند؛ از آرایشگران گرفته تا چینندگان سفره عقد، تولیدکنندگان شیرینی، میوه و گل‌فروشان، همه زیرمجموعه چرخه اقتصادی ازدواج محسوب می‌شوند و یک پیوند بین ۲ نفر می‌تواند فرصت‌های شغلی وسیعی را ایجاد یا جان ببخشد.

حتی اگر بخواهیم در مورد چرخه اقتصادی ازدواج ریزتر شویم می‌توان دید که مشاغلی همچون طلافروشان، فروشندگان لباس، کاسبان بازار محصولات کادویی و طیف گسترده دیگری در پس هر ازدواج فعالیت اقتصادی دارند، ولی اکنون تعطیلی بازار ازدواج و عروسی ناشی از ویروس کرونا برتمام این فعالیت‌های اقتصادی تاثیر منفی گذاشته و تقریبا تمامی آن‌ها را به حالت تعطیلی کشانده است.

البته آمار دقیقی از میزان اشتغال وابسته به جشن‌هایی مانند ازدواج وجود ندارد، اما از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی وابسته به مراسم رسمی می‌توان به صنعت مواد غذایی اشاره کرد. مرغ، گوشت، میوه و شیرینی مهم‌ترین تولیداتی هستند که بخش زیادی از آن به صورت مستقیم در مراسم‌های رسمی مصرف می‌شود.

لغو بسیاری از خواستگاری‌ها در ماه‌های اخیر

خانم محمدی یک از مادرانی است که تشکیل زندگی مشترک فرزندش درگیر مشکلات ناشی از کرونا شده است و درباره مسأله خواستگاری می‌گوید: تصمیم داشتم برای پسرم به خواستگاری بروم، با شیوع کرونا و ترس از سرایت این بیماری هنوز موفق نشدم برای پسرم که در آستانه سن ازدواج قرار گرفته است به خواستگاری بروم.

وی ادامه داد: خانواده دختر نیز مانند خانواده پسر ترس از این دارند که شخصی که به خواستگاری می‌رود، شاید مبتلا به کرونا باشد و این ترس دو طرفه است، منتظر هستم تا وضعیت کرونا بهتر شود تا بتوانم برای پسرم به خواستگاری بروم.

از خسارات کرونا بر کسب و کارهای پیرامون پیوند زناشویی که بگذریم، گویا کرونا بر خود مسأله ازدواج نیز تاثیر منفی گذاشته که لغو بسیاری از خواستگاری‌ها در ماه‌های اخیر به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی بیانگر این مساله است.

انتهای پیام/