اصفهان شرق

مجلس مقتدر و انقلابی در گرو پرهیز از اختلاف/ ناگفته‌هایی از 20 سال وکالت برای مردم

کدخبر: 198443
1399/03/07 در ساعت 12:20

به گزارش اصفهان شرق؛ مراسم اختتامیه مجلس دهم با حضور نمایندگان برگزار شد و از امروز خانه ملت میزبان مستأجران جدید خواهد بود. مجلس یازدهم در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که مردم و منتقدان، انتقادات جدی نسبت به عملکرد مجلس دهم وارد کرده‌اند. تا جایی که این انتقادات باعث شد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه، مجلس دهم را مظلوم‌ توصیف کرد و به اقدامات این مجلس اشاره کرد.

از طرفی با توجه به اینکه اکثریت مجلس آینده در اختیار نیروهای انقلابی است انتظار مردم از نمایندگانشان در دوره یازدهم بسیار بالا است و باید برای رفع مشکلات مردم به سرعت اقداماتی را انجام دهند و این نیازمند این است تا از تجربه نمایندگان انقلابی مجالس قبلی استفاده کنند.

حجت‌الاسلام احمد سالک از جمله نمایندگانی است که مواضع انقلابی و شفاف وی در دوران ۲۰ ساله نمایندگی مجلس وی را در شمار چهره‌های برجسته کشور قرار داده است؛ سالک با وجود آنکه مشکل قانونی برای ثبت‌نام نداشت اما از حضور در انتخابات مجلس یازدهم کناره‌گیری کرد تا نمایندگان جدیدتر و جوان در مجلس حضور پیدا کنند. قطعاً تجارب سال‌ها فعالیت‌های انقلابی و نهضتی، حضور در نمایندگی مجلس و پیش‌تر در مسؤولیت‌هایی نظیر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس و فرمانده بسیج کشور می‌تواند برای نمایندگان یازدهم بسیار مؤثر باشد. در کنار آن بسیاری از کارشناسان برای این چهره مبارز و انقلابی به عنوان یکی از مؤثرترین چهره‌های نسل اول انقلاب نقش به سزایی در راهبری و هدایت جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی در سطح استان و کشور متصور هستند.

به مناسبت آغاز مجلس یازدهم و پایان دوره ۲۰ ساله حضور حجت‌الاسلام احمد سالک در جایگاه نمایندگی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی با وی ترتیب دادیم.

 مسلماً ۲۰ سال نمایندگی مردم مؤمن و انقلابی اصفهان افتخار است، از اینجا شروع کنیم که چرا تصمیم گرفتید در انتخابات ثبت‌نام نکنید؟

حجت‌الاسلام احمد سالک: به عنوان ادای اخلاقی و شکر نعمت درود و سلام صمیمانه خودم را به روح پر فتوح امام خمینی (ره) و به پیشگاه رهبر معظم انقلاب که هدیه‌ای الهی به ملت ایران هستند؛ تقدیم می‌کنم؛ جریان استکباری تلاش می‌کند بر این نعمت تسلط پیدا کند که خدا فرموده است ما دست سلطه‌گر را قطع خواهیم کرد بنابراین باید قدر این نعمت بزرگ را بدانیم و تبعیت کنیم که البته مردم از ابتدای انقلاب تا امروز نشان دادند پشت سر ولایت مطلقه فقیه ثابت‌قدم و استوار هستند.

سلام به مردم پیشتاز اصفهان که از سال ۴۰ تاکنون شاهد این پیشتازی در عرصه‌های مختلف انقلاب بوده و هستم؛ و از مردمی که همیشه در صحنه انقلاب بوده‌اند تشکر می‌کنم. یکی از دلایلی که علی‌رغم اینکه هیچ مشکل قانونی نداشتم نیامدم در حقیقت پاسخ به بیانیه گام دوم انقلاب امام خامنه‌ای بود که بنده خودم مسئول بررسی هفت بند از این بیانیه و ۲۳ مورد سیاست‌هایی است که بیان فرموده بودند و نیاز بود افراد دیگری در این صحنه حضور پیدا کنند. قطعاً این بیانیه تحول عظیمی در ۴ دهه آینده رقم خواهد زد.

در انتخابات ۵ نامزد معرفی‌شده از سوی مجمع نیروهای انقلاب مورد اعتماد مردم قرار گرفتند و علی‌رغم انتقاداتی که جریانات مختلف و نیروهای دلسوز داشتند اما وحدت صورت گرفت، آیا برنامه‌ای برای تقویت مجمع دارید؟

حجت‌الاسلام سالک: تلاش نزدیک به یک دهه ما برای تشکیل مجمع نیروهای انقلاب اسلامی استان اصفهان به ثمر نشست و نیروهای خوبی در کل استان با تلاش گسترده به مجلس یازدهم راه یافتند که از اعضای مجمع بی‌نهایت تشکر می‌کنم و امیدواریم این مجمع در تداوم مسیر، اصلاحات درون تشکیلاتی را بر اساس اساسنامه انجام دهد و ایستگاه‌های مهم آینده را بپیماید. به نظرم نیاز است تا مجمع در ساختار تغییراتی ایجاد کند تا هم به پرورش نیرو و کارسازی و جوان‌گرایی توجه شود و هم بوحدت حداکثری جریان انقلاب در اصفهان مورد توجه باشد.

 انتقادات جدی نسبت به مجلس دهم وجود دارد و بسیاری معتقدند مجلس دهم در انجام وظایف خودش موفق نبود، ارزیابی شما از مجلس دهم در مقایسه با مجالس قبلی چیست؟

حجت‌الاسلام سالک: مجلس سه وظیفه مهم دارد؛ اول قانون‌گذاری که باید متناسب با اصول قانون اساسی و موازین شرعی و حل نیازمندی‌های جامعه باشد و این به دولت و مجلس بر می‌گردد که دولت لوایحی را بیاورد که مشکلات را حل کند و ریل‌گذاری کند برای ایجاد رفاه و مقابله با تبعیض و فساد اداری، باندبازی و طرح‌هایی هم در این زمینه برای معیشت مردم بیاورد و نیز نظارت بر حسن اجرای قوانین مصوب مجلس و تأیید شورای محترم نگهبان و نظارت بر عملکرد مدیران دستگاه‌های مختلف از وظایف دیگری است که بر عهده نمایندگان است.

آقایان گفتند تورم را مهار می‌کنند اما امروز شاهد تورم بالا و گرانی کالاهای اساسی در کشور هستیم و معیشت مردم در فشار هست که قوانین باید حل این موارد باشد.

مجلس دهم نقاط ضعف و قوتی دارد از جمله نقاط ضعف این بود که برخی نمایندگان وکیل الدوله شدند و دو نوع تفسیر دارد یکی اینکه مجلس دولت را کمک کند یا اینکه لابی‌های سنگینی برای تحقق اهداف دولت در مجلس بوده است که از این بابت انتقاد وجود دارد.

ضعف دیگری که وجود دارد این است که در شرایط حساس که به جای آنکه مجلس به طرح‌ها و لوایحی بپردازد که مشکل معیشت و اقتصاد مردم و بیکاری و ازدواج و …را حل کند به طرح‌ها و لوایحی پرداخته که اولویت فعلی نبود مثل همین قانون انتخابات که چند روز گذشته با اشکالات زیادی در دستور قرار گرفت.همچنین نوع ارتباطاتی که وجود دارد که برخی را گرفتار و وامدار بودن مشکلاتی را ایجاد می‌کند که در مجلس دهم برخی دچار این مساله شدند.

عملکرد ضعیف خود مجلس از طرفی و ناکارآمدی بعضی از مسائل دولت دست‌به‌دست هم داد تا ما جلوه عدم اعتماد به این دستگاه‌ها را در انتخابات ۲ اسفند ببینیم و من معتقدم کاهش حضور مردم علت دارد و قابل توجه و بررسی است.

اگر بخواهید به برخی از اقداماتی که در مجلس دهم پیگیری شد اشاره کنید کدام موارد برجسته و مهم بود؟

حجت‌الاسلام سالک: هزار و ۱۰۰ تذکر شفاهی و کتبی به دولت یازدهم و دوازدهم، ۳ هزار و ۸۵ سؤال از مسؤولان دولتی پرسیده شده که از این تعداد ۴۶۱ مورد در کمیسیون‌ها با پاسخ وزیر قانع نشدند و از این ۴۶۱ تقریباً ۱۸۱ مورد در صحن مطرح شد.۲۱۷ مورد تحقیق و تفحص صورت گرفته که از این تعداد ۵۲ مورد در کمیسیون مورد بحث قرار گرفته و ۴۳ مورد در صحن مطرح شده و ۶ مورد به قوه قضائیه ارسال شده است.

از نکات مهم طرح برنامه ششم توسعه کشور بود و مجلس در این زمینه بسیار تلاش کرد دولت باید لایحه می‌آورد نیاورد و مجلس خودش اقدام کرد و امروز سه سال از آن گذشته است و نمایندگان دوره یازدهم باید مواد این برنامه را از وزارت خانه‌ها و دستگاه‌ها بخواهند و نظارت کنند.

یکی از موارد مجلس دهم طرح‌هایی در خصوص لوایح پالرمو و FATF بود که بنده مخالف بودم و علت آن هم این بود که دشمن بعد از جنگ و تحریم‌های اقتصادی به این نتیجه رسید که نمی‌تواند ایران را تسلیم کند و لذا از طریق قراردادها وارد شدند مثل سند ۲۰۳۰، IPC، پالرمو و FATF تا با تصویب این قراردادها به کشور ورود کنند و تاسف بار این است که برخی از این‌ها را آقایان امضا کردند.

 چند دوره رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مجلس بودید چه اقداماتی در این حوزه انجام شده و نیاز است تکمیل شود؟

حجت‌الاسلام سالک: در کمیسیون فرهنگی مطالبات رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفت و یکی از اقدامات وزارت میراث فرهنگی است که قبلاً در قالب معاونت بود ولی الآن وزارت است، یکی دیگر از اقدامات طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده و امربه‌معروف و نهی از منکر و قوانین خوبد دیگر که در طول این دوره‌ها به نتیجه رسیده است.

 اولویت‌های مهمی که باید در آینده پیش روی نمایندگان و دولت باشد چه اقداماتی است؟

حجت‌الاسلام سالک: اول اینکه مجلس در رأس امور است و دیگر مجلس یکی از ارکان مهم قانون‌گذاری و باید عدالت‌خواهی، آزادی‌خواهی و دفاع از معیشت و رفاه مردم و قدرت ظلم‌ستیزی در مقابل دشمنان بر اساس قانون اساسی دنبال شود، مجلس در یک چنین جایگاه داخلی و خارجی قرار دارد و برای کشور ریل‌گذاری می‌کند. کاهش اعتماد به مجلس و دولت باید در مجلس یازدهم دنبال شود و دوم اینکه مردم نارضایتی خودشان را در انتخابات نشان دادند و سوم اینکه مجلس یازدهم در برهه بسیار حساسی قرار گرفته و انتظار مردم انقلابی از این مجلس بالا رفته است و باید نمایندگان به شکل انقلابی با مدیریت جهادی در راستای جهش تولید تلاش کنند و کشور را از دوران رکود اقتصادی خارج کنند که اقداماتی در مجلس دهم صورت گرفته ولی باید جدی‌تر دنبال شود.

مجلس یازدهم از ۷ خرداد کار خودش را آغاز می‌کند و با توجه به اینکه اکثریت مجلس در دروه یازدهم در اختیار جریان انقلابی است، پیشنهادات شما برای روند مناسب حرکت مجلس بعدی چیست؟

حجت‌الاسلام سالک: مجلس بعدی در مقابل تیرهای زهرآلود دشمنان و برخی جریانات داخلی است، مجلس یازدهم به‌عنوان مجلس ارزشی شکل گرفته و نمایندگان مجلس یازدهم به عنوان نمایندگان انقلابی باید از هرگونه اختلاف پرهیز کرده و وحدت داشته باشند چرا که این موضوع اقتدار مجلس را به نمایش می‌گذارد و تصمیمات مجلس را پرقدرت و انقلابی و جهادی می‌کند و می‌تواند در انتخاب هیات رئیسه مؤثر باشد.در گذشته وحدت خوبی در بین نمایندگان استان بود هم در زمان مرحوم آقای پرورش و هم در دوره دهم به طور نسبی وحدت خوبی وجود داشت در مجلس بعدی این توقع بیشتر است.

ارتباط نمایندگان با توده مردم به‌ویژه مستضعفان باید تعریف شده باشد تا از هرگونه حرکت پوپولیستی و فریب‌کاری پرهیز شود، مسؤولیت یک نماینده را قانون تعریف کرده و نباید دچار بخشی‌نگری و منطقه نگری شود.

نکته دیگر این است که سازش‌کاری و لابی بازی ممنوع است و به شایسته‌سالاری توجه شود، وکیل واقعی مردم و دفاع از حقوق موکلین باید در دستور کار باشد نه اینکه وکیل الدوله شوند و از هرگونه افراط و تفریط باید پرهیز کنند.

روحیه انقلابی بر مجلس یازدهم باید حکومت کند و این نیست مگر به عملکرد، توجه به مساله ولنگاری فرهنگی و جریانات مسموم فرهنگی که به نفع بیگانگان است، مدیریت بومی فضای مجازی که قانون آن در کمیسیون به تصویب رسیده است و قانون‌های مختلف در این زمینه بررسی و یکی شود، پالایش و تنقیح قوانین که از مجلس نهم شروع شد، تنظیم ساختارهای کشور بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی رهبری و آمایش سرزمینی  از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

از موارد دیگر بحث استان‌ها است که هر استانی بر اساس درآمد و هزینه خودش را اداره کند، تقویت نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و جلوگیری از تراکم قوانین و بخشنامه‌ها که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

بانکداری بدون ربا که ۲۰۰ ماده دارد و بسیاری از معضلات را حل می‌کند و بانک‌ها باید در خدمت تولید قرار بگیرند، تقویت ارتباطات خارجی با ملت‌ها، دفاع از جبهه مقاومت، کفر ستیزی در تمام شئون مجلس، توجه به پژوهش و تحقیق، سلامت، شفاف‌سازی مجلس نیز مورد توجه است و در هر صورت مجلس یازدهم باید خادم اسلام، انقلاب و مردم باشد.

 یکی از مهم‌ترین مشکلات اصفهان مساله آب و کشاورزی است، به نظرتان پیگیری‌ها و حتی استعفا به نتیجه مطلوب که خواستید رسید؟

حجت‌الاسلام سالک: یکی از کارها بحث آب بود و مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب بود که این هم بسیار اثربخش بود و برای احیا و ساماندهی زاینده‌رود تلاش شد و ردیفی هم برای گلاب ۲ در بودجه امسال دیده شد. فرودگاه اصفهان، قطار سریع‌السیر و بحث‌های معیشتی و قانون‌هایی مثل رفع موانع تولید و…نیز در مجلس پیگیری شده که نیازمند این است تا نمایندگان مجلس یازدهم نیز موارد را پیگیری کنند.

 اگر سخن پایانی و حرف نگفته‌ای مانده است، بیان کنید.

حجت‌الاسلام سالک: از مردمی که به بنده در ۵ دوره اعتماد کردند به‌ویژه از علمای بزرگ اصفهان که حق استادی به گردنم دارند، جوانان انقلابی، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و عموم مردم انقلابی که به بنده اعتماد کردند تشکر می‌کنم، سعی کردیم قبل از پیروزی انقلاب با صداقت وارد انقلاب اسلامی شویم و هم‌اکنون که دوره نمایندگی مجلس پایان پیدا کرده است تلاش می‌کنیم تا آخر این صداقت راحفظ کنیم و در مسیر صدق و اخلاص حرکت کنیم. طبیعتا کارهایی شده اما ممکن است خطاهایی صورت گرفته باشد که از این ‌جهت از مردم طلب حلالیت دارم و در هرکجا که باشم در خدمت مردم عزیز اصفهان و کشورمان خواهم بود.

فارس