سرویس: اقتصادی 18:25 - سه شنبه 06 خرداد 1399

تبلیغات از شما، انتشار از ما؛

نقش نرم افزار در صنعت پخش/ پخش مویرگی را بیشتر بشناسید

خش مویرگی از عوامل مهم موفقیت در تولید است که با افزایش رقابت در صنایع نیاز به این پخش نسبت به گذشته بیشتر نیز شده است.

به گزارش اصفهان شرق، پخش مویرگی از عوامل مهم موفقیت در تولید است که با افزایش رقابت در صنایع نیاز به این پخش نسبت به گذشته بیشتر نیز شده است. البته این پخش همان قدر که بسیار مفید و کاربردی است از حساسیت بالایی نیز برخوردار است.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که اصلا پخش مویرگی یعنی چه؟

پخش مویرگی، فرایند مستقیمی است سبب می شود تا مشتری بدون واسطه و حتی به طور عمده خرید کند و شرکت نیز خدمات خود را به انواع بازارهای موجود توزیع کند.

هدف از پخش مویرگی در دسترس بودن محصول، در همه جا است تا بیشترین فروش را داشته باشید و اکثرا زمانی از پخش مویرگی استفاده می شود که محصول مورد نظر توسط شرکت های متعدد عرضه شود و بسیار پرکاربرد باشد.

محصولاتی که پخش مویرگی می شوند شامل محصولاتی هستند که هر روزه استفاده می شوند و بسیار پرکاربرد هستند و در هر فروشگاه یا مغازه ای یافت می شوند؛ مانند: صابون، خمیر دندان، …

چون این شیوه همه بازار و فروشگاه ها را تحت پوشش دارد پس برای محصولاتی که با پخش  مویرگی توزیع می شوند مهم ترین عامل، شیوه توزیع یا پخش است که به دلیل گسترش صنعت پخش نیاز به نرم افزارهای ویژه ای در این باره است.

صنعت پخش

از نقش های کلیدی در صنعت تولید ایران، می توان صنعت پخش را نام برد.

شرایط اقتصادی و محیطی کشور به تازگی سبب افزایش هزینه و آسیب پذیری اقتصاد شده است و به این علت بسیاری در پی روشی نوین برای حل این مشکل هستند. فناوری اطلاعات در این صنعت به صورت جزیی به عنوان بخشی از فعالیت های سازمان پخش بوده است.

اما از دیگر مشکلات صنعت پخش، عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضا است که سبب ناهماهنگی در چرخه تولید و تقاضا می شود. زیرا گاهی بخش تولید بدون آگاهی از میزان نیاز بازار اقدام به تولید کرده و طبیعتا از بخش توزیع انتظار فروش خوبی دارد اما به علت عدم هماهنگی تولید و تقاضا کالاها دپو می شود و در نتیجه سبب افزایش هزینه انبار کردن و افزایش قیمت کالای توزیع شده می شود.

همچنین تولید انبوه و عدم فروش سبب کاهش نقدینگی و عدم کنترل آن می شود اما اگر سازمان با ایجاد جریان اطلاعاتی از میزان تقاضای بازار آگاه باشد، بر اساس میزان تقاضا تولید و توزیع می کند.

برای حل این مشکلات شرکت های نرم افزاری بسیاری راه حل خود را مطرح کرده اند اما تنها بخشی از نیازهای سازمان را پاسخگو بودند که این بخش از سازمان، واحد پخش نام دارد و نیازهای زیر را پوشش می دهند:

  • مدیریت گروه عوامل فروش
  • مدیری بخش متنوع فروش
  • سفارش گیری
  • برنامه ریزی
  • تخفیفات
  • حمل و توزیع کالا
  • سفارش گیری آنلاین برای افزایش سرعت در پخش و فروش

اما سایر فعالیت های کلیدی سازمان اعم از: حسابداری توزیع و پخش، انبار و حسابداری آن، خرید، تولید، خزانه داری و بهای تمام شده نیز به علت عدم هماهنگی بین نرم افزار توزیع و پخش به صورت جدا به تبادل اطلاعات باهم می پردازند که مدیریت سازمان باید این عدم هماهنگی را نیز بهبود ببخشد.

حال منظور از عدم هماهنگی و یکپارچگی بین نرم افزار توزیع و پخش چیست؟

این عدم یکپارچگی سبب ایجاد جریان اطلاعاتی در واحدهای مستقل می شود که با وجود بودن در یک سازمان، تنها به فکر بهبود عملکرد بخش خود هستند و عملکرد کلی مد نظر نیست.

با هماهنگی و یکپارچگی عملکرد، برنامه ریزی مناسب، مدیریت صحیح و استفاده مطلوب از فناوری اطلاعات می توان هزینه ها را کنترل کرد و نظارت مناسب از مرحله تولید تا توزیع داشت.

نرم افزار پخش مویرگی، راه حلی مناسب برای برنامه ریزی صحیح و نظارت بر فعالیت های سازمان به شمار می رود و دیگر مانند سابق تنها بخش هایی از سازمان را کنترل نمی کند، بلکه تمام بخش های سازمان و عملکردهای آنها را کنترل می کند.

نرم افزار تولید و پخش مناسب دارای 7 وظیفه کلیدی است که شامل موارد زیر می شود:

  • تولید
  • دریافت سفارش
  • انبار کردن کالا
  • تحویل به مشتری
  • دریافت مطالبات
  • کنترل و نظارت بر بازار
  • محاسبه بهای نهایی از مرحله تولید تا پخش

جدا کردن هر بخش از سازمان یا به اصطلاح جزیره بودن آن سبب عدم تمرکز بر هزینه های مالی و بهای نهایی کالای فروش رفته می شود که مدیریت شرکت را دچار اختلال می کند زیرا در دراز مدت منابع مالی تعیین کننده تولید هستند و واحد تولید پیرو تصمیمات واحد پخش می شود. همچنین پیروی بیش از حد از تصمیمات واحد پخش بدون در نظرگیری هزینه های انجام شده و اطلاعات سازمان، این خطر را به وجود می آورد که واحد پخش هزینه محصولات تولید شده را در روند خود در نظر می گیرد و همواره دغدغه از دست دادن بازار وجود دارد. بنابرین نرم افزاری مناسب است که بستر یکپارچگی را فراهم کند تا مدیریت بهبود بخشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.