سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:05 - شنبه 03 خرداد 1399

داستان‌هایی از کرونا که باید برای آیندگان تعریف کرد

در حاشیه داستان شیوع کرونا اتفاقات دل‌گرم کننده کم نبود، رویدادهایی که شنیدنشان لبخند رضایتی بر لب و گرمایی در دل ایجاد می‌کرد و اگر روزی قرار باشد از این برهه زمانی داستان‌هایی برای آیندگان گفته شود، حتماً باید از آن‌ها هم یادی شود، این گزارش مروری خواهد داشت بر گوشه ای از این حماسه سازی‌ها، از کمک‌های مادی و معنی به اقشار نیازمند تا همدردی با قربانیان.

به گزارش اصفهان شرق؛ «شیوع بیماری» برای نسل‌های امروز بیشتر یادآور داستان‌های تاریخی از شیوع طاعون و وبا بود که در سالیان دور جان انسان‌های زیادی را به دلیل کمبود امکانات درمانی می‌گرفت اما از ابتدای سال جدید میلادی و در عصر پیشرفت و تکنولوژی و در زمان توسعه امکانات بهداشتی، این داستان نسخه جدید خود را به اسم کووید 19 یا همان کرونا ارائه کرد.

حالا دیگر شیوع ویروس یک پدیده غالب در جهان شده و اتفاقاً در کشورها توسعه یافته بیش از جهان سوم تلفات بر جای گذاشته و به گفته کارشناسان می‌تواند سرآغاز گفتمان جدیدی در بحث جهانی شدن باشد؛ جهانی شدنی که می‌خواست مرزها را کم رنگ و جهان را به یک دهکده تبدیل کند، حالا حتی در یک سوپرمارکت هم نمی‌تواند چند نفر را کنار هم بپذیرد.

شیوع کرونا از سوی دیگر شرایط ویژه ای را به وجود آورده که پیش از آن سابقه نداشت و آن ایجاد یک «شاخص مشترک» در میان ملت‌ها و دولت‌ها بود تا بتوان عیار هر کشور را سنجید و در یک رقابت برابر جایگاه هر کدام را شناخت؛ تا پیش از این هر زمان مشکلی در کشور مطرح می‌شد مقایسه‌های نابرابری صورت می‌گرفت که نتیجه قهریان نیز چیزی جز خودتحقیری نبود.

برآوردها از هزینه و تلفات ویروس کرونا آن چنان گسترده بوده که به سادگی امکان پذیر نیست اما همین تهدید جدی در ایران ما تبدیل به فرصت شد تا هم بسیاری از کسانی که تخت تأثیر رسانه‌ها دچار یک خودتحقیری درونی شده بودند کمی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند، فرصت دیگر اما از این مهم‌تر بود و آن شکوفایی ظرفیت‌های نهفته مردمی و ایجاد حس همدلی آن هم در کشوری که از هر جهت مورد تهدید دوقطبی شدن قرار دارد.

چند روز ابتدایی شیوع بیماری به دلیل ناشناخه بودنش و وضعیت بی سابقه‌ای که ایجاد کرده بود، نوعی هرج و مرج در جامعه به وجود آمد، اما در زمان کمی گروه‌های مختلف به خود امدند و تا به امروز می‌توان گفت به نسبت سایر کشورهای مدعی، ایران در مواجهه با ویروس کرونا بهتر عمل کرد و مردم ایران در این آزمون یکسان که از دنیا گرفته شد با همه کاستی‌ها، سومدیریت ها، محدودیت‌ها و تحریم‌ها نمره قبول قبولی گرفتند.

در حاشیه داستان شیوع کرونا اما اتفاقات خوب کم نبود، رویدادهایی که شنیدنشان لبخند رضایتی بر لب و گرمایی در دل ایجاد می‌کرد و اگر روزی قرار باشد از این برهه زمانی داستان‌هایی برای آیندگان گفته شود، حتماً باید از آن‌ها هم یادی شود، این گزارش مروری خواهد داشت بر گوشه ای از این حماسه سازی‌ها، از کمک‌های مادی و معنی به اقشار نیازمند تا همدردی با قربانیان.

جوانان هلال‌احمر با خانواده‌های متوفیان کرونا همدردی می‌کنند

حیدرعلی خانبازی معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان اصفهان اظهار داشت: طرح ملی غمگسار جوان با هدف همدلی و تسکین آلام خانواده‌های داغدار ناشی از بیماری کووید ۱۹ با مشارکت اعضای جمعیت هلال احمر در سراسر استان در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت فضای معنوی ماه مبارک رمضان در ایجاد همدلی با خانواده‌های آسیب دیدگان از بیماری کووید ۱۹ با هدف پیشگیری از انزوا و تنهایی بستگان درجه یک متوفیان گفت: این ماه فرصتی است که اعضای جوان این جمعیت در قالب طرح ملی غمگسار با استفاده از ظرفیت مجازی در این راستا حرکت کنند.

خانبازی تصریح کرد: در طرح ملی غمگساران جوان قرائت قرآن کریم، مرثیه خوانی، همدلی تلفنی با بهبود یافتگان از بیماری کرونا با محوریت تسلیت به خانواده‌های متوفیان و دلجویی از ایشان در فضای مجازی از جمله برنامه‌های این طرح است.

جهادگری با زبان روزه و در شرایط کرونایی

امیرمحسن فیوج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: گروه جهادی حضرت زهرا (س) دانشگاه آزاد اصفهان همزمان با شروع ماه مبارک رمضان در مناطق کمتر برخوردار اصفهان (زینبیه، حصه، جوی‌آباد و …) فعالیت بهداشتی درمانی را آغاز کرد.

مسؤول گروه جهادی حضرت زهرا (س) دانشگاه آزاد اصفهان ادامه داد: یک هفته از آغاز فعالیت این گروه جهادی می‌گذرد و در این مدت ۳۵۰ خانوار میانگین ۴ نفره مورد حمایت قرار گرفتند.

وی در خصوص فرآیند ویزیت افراد توضیح داد: شناسایی و نوبت‌دهی از قبل انجام شده و زمانی که افراد مراجعه می‌کنند پیش از ورود تب سنجی و غربالگری می‌شوند و پس از استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، به پزشک ارجاع می‌شوند.

فیوج با بیان این که اساتید و دانشجویانی از رشته‌های مامایی، داروسازی، عمومی و پرستاری در این گروه حضور دارند خاطرنشان کرد: خدمات ویزیت پزشکی، زنان و مامایی، دارو، تب سنجی و آموزش پروتکل‌های بهداشتی به شهروندان ارائه می‌شود.

ابتکار در کمک‌رسانی به نیازمندان

علی مقواساز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در رابطه با توزیع بسته‌های معیشتی در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان در طرح «مهر کریمانه ۳» تعداد ۲۸۰ هزار بسته معیشتی را به دست افراد نیازمند رسانده و طبق برنامه تا عید فطر ۷۰ هزار بسته دیگر توزیع خواهد شد.

جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان ادامه داد: در «مهر کریمانه ۱» که مهر سال گذشته اجرا شد در استان به صورت گسترده اقدام به تهیه بسته‌های لوازم‌التحریر برای دانش آموزان کردیم؛ همچنین در طرح «مهرکریمانه ۲»، با همراهی خیرین تعداد قابل توجهی جهیزیه برای زوج‌های جوان تهیه شد.

مقواساز تصریح کرد: مرحله بعد این است که به بسته معیشتی محدود نشویم، هر کس هر قدمی می‌تواند انجام دهد، به عنوان کمک مؤمنانه همان را انجام دهد؛ دادن وام، نگرفتن اجاره، پرداخت قبوض، پخت غذای گرم، گروه‌های جهادی پزشکی، پرداخت مخفیانه بدهکاری افراد به نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها و … از جمله این اقدامات بوده که شروع شده و ادامه خواهد داشت.

همه این اتفاقات را باید با هم دید و برای نسل‌های بعد روایت کرد «درست زمانی که مردم نیازمند در سایر کشورها به یک پرس غذای گرم دسترسی نداشتند و یا مجبور به حضور در صف‌های طولانی مدت بودند، اینجا غذا را درب خانه ها توزیع کردند و وقتی که برای دستمال کاغذی به جان هم افتاده بودند در ایران محله‌ای بدون بسته حمایتی نماند».

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.