سرویس: غیر تولیدی 10:02 - شنبه 03 خرداد 1399

روحانی: اماکن مقدسه از فردا باز می‌شوند/ همه کارمندان دولت از ۱۰ خرداد سر کار می‌آیند

رئیس جمهور گفت: مقرر شد اماکن مقدسه از فردا یک ساعت بعد از طلوع آفتاب بازگشایی و یک ساعت قبل از غروب آفتاب بسته شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان گفت: امیدواریم خداوند این دعای مردم را مورد قبول درگاه خود قرار دهد. پایان بسیار خوبی برای عبادت مردم رقم بزند و فردای یکشنبه ان شاء الله روز عید واقعی برای همه مسلمانان و برای همه مخلصین باشد.

روحانی بیان داشت: امروز سوم خرداد هم است و روز بسیار مهمی در تاریخ ملی و دفاع مقدس کشور ما است. شاید شادمانی سوم خرداد از یاد رفتنی نباشد. همیشه به یاد مردم ما باقی بماند.

* سوم خرداد پایان یک توطئه عظیم استکبار جهانی بود

وی با اشاره به آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد سال ۶۱ ادامه داد: سوم خرداد سال ۶۱ که رزمندگان عزیز ما از ارتش، سپاه، بسیج و سایر نیروها و عشایر و نیروی انتظامی همه در کنار هم آن غرور بزرگ و آن پیروزی عظیم را برای تاریخ ما رقم زدند. مردم یادشان است که ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد وقتی صدا و سیما پیروزی را اعلام کرد چه ولوله‌ای در سراسر کشور شد. سوم خرداد پایان یک توطئه عظیم استکبار جهانی و بین المللی و منطقه‌ای بود.

* اراده ملت ما بر دشمنان پیروز خواهد بود

وی در این باره اضافه کرد: ملت ما در این روز نشان داد که اگر تمام کشورهای مخالف ما در منطقه و جهان پشت به پشت هم دهند و مدرنترین سلاح ها را در اختیار دشمنان ما قرار دهند، اراده ملت ما بر همه آنها قالب و پیروز خواهد بود و این روز در تاریخ ماند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: روزها و شادمانی‌های دیگری هم در دفاع مقدس داشتیم اما به گمان من هیچ غمی در دوران دفاع مقدس به اندازه غم سقوط خرمشهر در اوایل آبان سال ۵۹ نبود و هیچ شادمانی هم در دفاع مقدس بالاتر از سوم خرداد ۶۱ یعنی بازپس گیری خرمشهر و آزاد شدن این شهر نبود.

وی بیان داشت: به همه رزمندگان و شهدا و دلاوران درود می‌فرستیم و همه رزمندگانی که آن روز در آن دفاع مقدس شرکت داشتند و امروز هم به خدمات خود ادامه می‌دهند برای آنها توفیق بیشتر آرزو می‌کنیم.

* چهار مرحله مبارزه با کرونا در کشور

وی با شاراه به روند مبارزه با کرونا در کشور افزود: در ارتباط با کرونا می‌توانیم بگویم از سه مرحله عبور کردیم . البته ممکن است در بعضی از جاها هنوز در مرحله سوم باشیم. ولی قاعدتا کم کم وارد مرحله چهارم می‌شویم. در مرحله اول، مرحله اعلام دقیق این بیماری در کشور بود و بسیج همه امکانات کشور برای مقابله بود.

روحانی اضافه کرد: یعنی آن روزی که کادردرمانی ما با همه توان به صحنه آمد، نیروهای مسلح و مردم همه به صحنه آمدند تا برابر ویروسی که می‌خواست یک خطر بزرگی را برای ملت ما در سراسر کشور به وجود بیاورد سد مستحکمی ایجاد کردند و یک مدیریت خوبی در آن مرحله صورت گرفت.

وی افزود: مرحله دوم، ‌مرحله ای بود که ما از آن حالت خطرناک عبور کرده بودیم اما برای این که شیوع این بیماری را بتوانیم کنترل کنیم محدودیت‌هایی را تحت عنوان فاصله‌گزاری اجتماعی مقرر کردیم و مردم به خوبی از پیشنهاد مسئولان و متخصصان استقبال کردند و روند خوبی در این دوره در کشور طی شد.

روحانی ادامه داد: البته در مدتی محدودیت شدید و مغازه‌ها بسته و ترددها متوقف شد که این کارها برای مردم سخت بود که اما مردم هوشیار تحمل کردند تا از این مرحله عبور کردیم.مرحله سوم ما، فاصله گذاری هوشمند بود که در این دوره پروتکل‌های بهداشتی باید دقیقا مورد مراعات قرار بگیرد اما بازگشایی‌ها به تدریج آغاز و شروع شود. پلکانی این کار را انجام دادیم و از استانها شروع شد و بعد به تهران رسید. از مغازهای معمولی شروع شد تا به پاساژها رسید.

وی ادامه داد: کار خوبی در کشور با هوشیاری و همکاری همه شروع شد و از طرف دیگر اطلاع‌رسانی بسیار خوبی که صدا و سیما و سایر رسانه‌ها در همه مراحل انجام دادند و مرحله سوم را هم به تدریج داریم به پایان می‌رسانیم. البته هنوز جاهایی باقی مانده است که باید در همین مرحله سوم کار کنیم. الان هم مرحله چهارم مدیریت و مقابله با کرونا را داریم که مرحله مهار کرونا است.

* مرحله مهار کرونا شروع شده است

رئیس جمهور ضمن بیان اقدامات ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: مرحله مهار کرونا شروع شده و تقریباً ده استان را می‌توان بگوئیم شرایط خوبی دارند و  در مرحله مهار هستند. ما در مرحله مهار بخش تشخیص را ادامه می‌دهیم، و جداسازی مبتلایان در این مرحله به شدت ادامه دارد. برای ما مهم است که دقیق‌تر مبتلایان را شناسایی و آنها را جدا کنیم و به قرنطینه خانگی خود و یا در شرایطی به بیمارستان منتقل شوند.

* امنیت جمعی ما هنوز در کرونا کم است

روحانی تاکید کرد: امنیت جمعی ما هنوز کم است. آنتی بادی‌ها و پادتن ها به رقمی نرسیده که اطمینان بخش باشد، باید آموزش ها و دقت‌ها رابالا ببریم. در این جلسه مصوب شد نظارت ها را افزایش دهیم، ۱۸۵ هزار نفر برای نظارت آماده هستند. کادر درمان ما هم باید با همان آمادگی روزهای اول باشد چون شاهد یک پیک خواهیم بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه عده‌ای دنبال هراس افکنی هستند، اظهار داشت: برخی می‌خواهند به مردم القا کنند که وضعیت غیر قابل بازگشت است. هراس افکنی اصلاً جا ندارد و ما باید به کار و فعالیت خود ادامه دهیم. ما در زمینه بازگشایی یک قدم داریم جلو می‌رویم، هراس نباید داشته باشیم و در عین حال باید دستورالعمل‌ها بهداشتی را رعایت کنیم.

*میزان مرگ و میر کرونا نسبت به ابتلا روند نزولی دارد

روحانی گفت: ما دربرابر یک موجود نوپدید و عالم گیر روبرو شدیم، میزان مرگ و میر نسبت به ابتلا روند نزولی دارد. دوران مدت بستری هم روند نزولی را آغاز کرده‌ است. فعالیت وزارت بهداشت برای شناسایی مبتلایان افزایش یافته که همه اینها بسیار خوشایند است اما مرگ و میر‌ها نسبت به افرادی اتفاق افتاده که بیماری زمینه‌ای داشته‌اند، که یک هشدار است و بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت اعلام شده است.

وی بیان داشت: ۸۸درصد افرادی که بخاطر این ویروس در کشور فوت کرده‌اند دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

رئیس جمهور تصریح داشت: در جلسه پیش تصمیم بر این بود که اماکن مقدسه سه ساعت در صبح و سه ساعت در بعد از ظهر باز باشد که اما دوستان متولی گفتند کار سختی است. بنابر این قرار شد یک ساعت بعد از طلوع آفتاب بازگشایی و یک ساعت قبل از غروب آفتاب بسته شود و خدام نسبت به این امر هماهنگی خواهند کرد و از فردا صحن‌ها هم همزمان گشایش می‌یابد. امیدواریم که مردم از این اماکن متبرک حداکثر استفاده را ببرند و شفای واقعی را خداوند بزرگ در سایه توسل به ارواح پاک این عزیزان زودتر برای ما و همه مردم جهان نازل کند.

وی بیان داشت: از دهم خرداد همه کارمندان از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ بعد از ظهر سر کار می‌آیند بنا براین از هفته آینده تمام کارمندان دولت سرکار خواهند آمد. البته فعالیت آژانس‌ها برای مسافرت هم قرار شد جلسه‌ای وزارت کشور با مسولان وزارت بهداشت و درمان و گردشگری برگزار کند که آنها هم در چارچوب دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت خودشان را آغاز کنند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد:  نسبت به بازگشایی کل مساجد کشور و همچنین پایان محدودیت برای فعالیت پاساژها در این هفته بررسی‌ها انجام می‌شود و برای جلسه بعد یعنی هفته آینده روز شنبه تصمیم گیری می‌کنیم، البته ممکن است موارد دیگری همه تا هفته آینده به عنوان موارد جدیدی که فعالیت ها می تواند شروع شود اضافه شود و مردم در فشار کمتری باشند و سلامت و معیشت مردم حفظ شود. سلامت و معیشت هردو مدنظر ما است و همزمان و در کنار هم باید پیش برود.

* مصوبه شهدای خدمت 

روحانی در مورد شهدای بهداشت نیز اظهار داشت: عزیزانی که در بیمارستان‌ها اعم از پزشک و پرستار و آنهایی که با همه شجاعت در آن روزهای سخت ایام فروردین و آن حدود چهل روز که همه امکانات و اطلاعات کنار هم جمع نبود به میدان آمدند و فداکاری کردند و عده‌ای برای این فداکاری و برای نجات جان مردم جان خود را فدا کردند به عنوان شهید خدمت نام‌گذاری می‌شوند.

وی درباره اینکه این شهید خدمت دارای چه مزایایی است و چه کسانی هستند؟ گفت: مقرراتی داریم تحت عنوان حکم شهید که همه آن مقررات نسبت به آن عزیزان اجرا می‌شود و تمام دستورالعمل‌های آن نوشته شده و مشخص است و در دولت هم بحث شد و اینجا هم آئین نامه شهید خدمت مصوب می‌شود اما اینکه چه افرادی جز شهدای خدمت هستند ابتدا در کمیته استانی مشخص شده و سپس به کمیته ملی تهران فرستاده می‌شود.

روحانی بیان کرد: کمیته ملی تهران شامل بنیاد شهید، وزارت بهداشت، سازمان اداری استخدامی، سازمان برنامه و بودجه می‌شوند و در نهایت آنها مشخص می‌کنند چه افرادی این عنوان پر افتخار نصیبشان شده و به آنها ابلاغ خواهد شد. مدتی در مورد شهید خدمت بحث شده بود اما چارچوبش مشخص نبود که امروز به حمدالله این چارچوب مشخص است و به آنها ابلاغ خواهد شد.

رئیس‌جمهور گفت: هلال احمر نیز کمک‌هایی را از کشورهای مختلف یا از مردم و داخل در رابطه با این ویروس دریافت می‌کند که قاعدتاً باید در اختیار وزارت بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها قرار دهد. از نظر مقررات قانونی شاید لازم بود اینجا تصویب کنیم هرآنچه هلال احمر در رابطه با این بیماری به دست می‌آورد را در اختیار وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها قرار دهد و ان شاءالله این کار انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: سرپرست وزارت صمت هم در این جلسه به ما اطلاع داد روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه کم کم دارد به حالت اول بر می‌گردد. با بسیاری از سران همسایگان که روابط اقتصادی داریم صحبت کردیم و با آنها توافق کردیم و وزارت بهداشت و درمان و وزارت خارجه، وزارت راه و وزارت صمت تلاش داشتند و به حمدالله بسیاری از دروازه‌های ما گشوده شده است.‌

روحانی ادامه داد: ان شاءالله وضع اقتصادی و صادرات ما به مراتب در روزها و هفته‌های آینده بهتر خواهد شد. برای سرعت بخشیدن به تحرکات اقتصادی و بازگشایی‌ها از مردم خواهشمندیم اگر دستورالعمل‌ها را رعایت کنند ما در مورد سلامت مردم و کادر درمانی مشکلی نخواهیم داشت و زندگی مردم هم زندگی بهتری خواهد شد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.