سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:30 - یکشنبه 04 خرداد 1393

بلوغ زود‌‌رس از مهم‌ترین تأثیرات شبکه‌های ماهواره‌ای است

محقق و کارشناس ارشد رسانه دانشگاه صدا و سیما بلوغ زود‌‌رس را یکی از مهم‌ترین تأثیرات برنامه‌های شبکه‌های ماهواره دانست و گفت: برنامه‌های ماهواره‌ای از طریق کمپانی‌های آمریکایی با سیاست‌های از پیش تعیین شده به منظور فروپاشی فرهنگی تهیه می‌گردند.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از فارس، سلمان هاشمیان با اشاره به تأثیرات منفی ماهواره‌ها بر مخاطبین اظهار کرد: تأثیرات بسیار منفی و نامطلوبی بر مخاطب کودک و نوجوان به خاطر قرار گرفتن در معرض برنامه‌های ماهواره‌ها و رسانه‌های غربی وارد می‌شود.

وی آسیب‌های ایدئولوژیک و روحی و روانی را از دیگر دستاوردهای برنامه‌های ماهواره‌ای ذکر کرد و افزود: طبق تحقیقات به عمل آمده اصلی‌ترین علت استقبال خانواده‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای سریال‌هایی است که توسط این شبکه‌ها پخش می‌گردد که این سریال‌ها مروج رابطه‌های نامشروع، طلاق، سقط جنین، دوستی‌های بی‌قید و بند میان جنس مخالف‌‌ و بی‌توجهی به اصول اخلاقی هستند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: سریال‌هایی که در شبکه های ماهواره‌ای تولید و پخش می‌شوند عمدتا محصول کشورهای ترکیه، کلمبیا و آمریکا هستند و از نظر مفهومی و محتوا به علت نفوذ فرهنگ آمریکایی در ترکیه و کلمبیا این دو کشور کاملا مبتنی بر الگوهای آمریکایی که با اهداف شوم فرهنگی همراه هستند اقدام به تولید فیلم و سریال می‌کنند.

وی سطح سواد رسانه‌ای خانواده‌های ایرانی را نامطلوب دانست و گفت: متأسفانه فرهنگ و سواد رسانه در بین خانواده‌های ایرانی در سطح بسیار پایینی قرار دارد و خانواده‌ها از آثار شوم برنامه‌هایی که خود و فرزندانشان مخاطب آنها قرار می‌گیرند بی‌اطلاع هستند.

هاشمیان با اشاره به اینکه بلوغ زودرس یکی از پیامدهای برنامه‌های ماهواره‌ای است اظهار کرد: خانواده‌ها باید از محتوا و مفهوم برنامه‌هایی که مخاطب آنها قرار می‌گیرند مطلع باشند و روش‌های مراقبتی و کنترلی غلطی که به منظور حراست و حفاظت از فرزند خود در برابر برنامه‌های ماهواره‌ای اتخاذ می‌کنند نه تنها اثر بخش نیست بلکه پیامدهای منفی دیگری از جمله کنجکاوی بیش از حد و بدبینی فرزندان نسبت به خانواده را در پی دارد.

وی مواجه شدن با مسائل و برنامه‌هایی که خارج از محدوده سنی کودکان و نوجوانان است را یکی دیگر از مشکلات برنامه‌های ماهواره‌ای ذکر کرد و گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای مستقیما زیر نظر سرویس‌های جاسوسی و صهیونیستی اداره می‌شوند، شبکه «من‌ و تو» که متأسفانه مخاطبین زیادی در کشور ما دارد توسط سازمان بهائیت اداره می‌شود و به هر قدر هم خوشبینانه به این شبکه‌ها نگاه کنیم دست‌های پشت پرده دشمنان به خوبی پیداست.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.