اصفهان شرق

هشدار فوریت‌های پزشکی نسبت به برق‌گرفتگی کولرهای آبی

کدخبر: 198021
1399/03/02 در ساعت 12:44

به گزارش اصفهان شرق؛ غفور راستین اظهار داشت: سال گذشته در استان اصفهان ۲۷ مورد حادثه برق گرفتگی به اتاق‌های فرمان اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان اعلام شد که این مصدومان‌ پس از دریافت خدمات درمانی اولیه از سوی پرسنل فوریت‌های پزشکی، به بیمارستان منتقل شدند، از مجموع این افراد ۲۴ نفر مرد و ۳ نفر زن بودند.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان این‌که ۸۹ درصد از مجموع موارد امدادخواهی حادثه برق گرفتگی در استان اصفهان مربوط به مردان بوده است، افزود: در این مدت از مجموع امدادخواهانی که دچار برق‌گرفتگی شده بودند ۵ نفر زیر ۲۰ سال، ۶ نفر ۲۱ تا ۳۰ سال، ۱۳ نفر ۳۱ تا ۴۰ سال، ۲ نفر ۴۱ تا ۵۰ سال و یک نفر بالای ۵۰ سال سن داشتند.

وی با بیان این‌که با فرا رسیدن فصل گرما، تعمیر و استفاده از وسایل سرمایشی به خصوص کولرهای آبی افزایش پیدا می‌کند، این کولرها علت عمده برق گرفتگی‌ها است و حتی گاهی منجر به مرگ مصدوم می‌شود، گفت: فقدان تجهیزات و وسایل حفاظتی و دلایل شخصی نظیر نداشتن آموزش کافی و لازم، به کار بردن روش‌های ناصحیح، مناسب نبودن اعضای بدن شخص نسبت به نوع و ماهیت کار محوله و عدم آشنایی یا سهل‌انگاری از جمله دلایل برق گرفتگی در افراد است.

راستین خاطرنشان کرد: خطرناک‌ترین حالت برق گرفتگی زمانی است که جریان برق از یک دست وارد و از دست دیگر خارج شود؛ در این هنگام جریان برق از قلب و ریه گذشته و می‌تواند سبب از کار افتادن این اعضا و در نهایت منجر به مرگ شود.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان تاکید کرد: در صورت مواجه شدن با حادثه برق گرفتگی با رعایت موارد ایمنی، مصدوم را از جریان برق جدا یا جریان برق را به طور کامل قطع کنید، در ادامه، تعداد تنفس و نبض مصدوم را بشمارید و اگر نفس نداشت به او تنفس مصنوعی دهید و بلافاصله با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

وی با بیان این‌که ممکن است، مصدوم با علائمی چون رنگ پریدگی، سرگیجه، رخوت و کاهش تعداد تنفس و ضربان قلب دچار شوک شود، اضافه کرد: باید به سرعت او را به پشت بخوابانید و پاهای او را ۲۰ سانتی متر یعنی حدود یک وجب بالاتر از سطح بدنش قرار دهید و او را با یک پتو بپوشانید تا اتلاف گرمای بدن به حداقل برسد.

راستین خاطرنشان کرد: گاهی برق گرفتگی با سوختگی همراه است، در این صورت اگر سوختگی سطحی بود، موضع را با آب خنک شستشو داده و پانسمان کنید، اما اگر سوختگی عمیق بود با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و یا مصدوم را بلافاصله به مراکز درمانی منتقل کنید.

انتهای پیام/