سرویس: غیر تولیدی 11:23 - یکشنبه 04 خرداد 1399

چرا بورانی ماست و اسفناج باعث سنگ کلیه می‌شود؟

ایرنا نوشت: بورانی ماست و اسفناج یکی از محبوب‌ترین بورانی‌های اسفناج است. اغلب برای دلپذیرتر شدن به آن موسیر یا سیر هم اضافه می‌کنیم؛ اما این بورانی خوشمزه برای بدن ضرر دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسفناج به تنهایی منبع مهم آهن، ویتامین‌های آ، ای، پتاسیم، سی و کلسیم است. اسفناج، سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث کاهش روند پیری می‌شود و ضد سرطان است.

این گیاه ملین کننده است و در هضم راحت غذا و درمان یبوست‌ نیز اثر مثبتی دارد. اسفناج به تنهایی مواد مغذی و ویتامین‌های بسیاری دارد که آن راتبدیل به یک منبع غذایی مفید کرده است؛ اما ترکیب آن با ماست (منبع کلسیم) نه تنها هیچ یک از اثرات مثبت را به بدن نمی‌رساند بلکه مضر هم است.

چرا آهن اسفناج در بورانی ماست و اسفناج جذب بدن نمی‌شود؟

طبق یک قائده‌ی علمی، در غذایی که کلسیم و آهن وجود داشته باشد، آهن جذب بدن نمی‌شود و آهن غذا کمک به جذب بیشتر کلسیم می‌کند. در غذایی که آهن و ویتامین سی وجود داشته باشد، ویتامین سی کمک به جذب هر چه بیشتر آهن می‌کند. ویتامین سی همچنین کمک به جذب کلسیم نیز می‌کند. به همین علت است که نباید قرص آهن و ویتامین سی را با شیر بخوریم و برای جذب بیشتر قرص آهن، اغلب پزشکان توصیه می‌کنند قرص آهن را با آب پرتقال بخوریم.

چرا اسفناج باعث سنگ کلیه می‌شود؟

طبق این قاعده، شاید فکر کنیم که حداقل کلسیم ترکیب ماست و اسفناج، به خوبی جذب بدن می‌شود؛ اما وجود ترکیب اسید اگزالیک در اسفناج، مانع جذب آهن و کلسیم می‌شود بنابراین یون‌های کلسیم را به اتم خنثی تبدیل می‌کند و کلسیم‌های خنثی قابلیت رسوب کردن در کلیه را دارند. رسوب کردن در کلیه به معنای سنگ کلیه است. در صورت درمان نشدن سنگ‌های کلیه و بی اهمیتی به دردهای کلیوی و عفونت‌های ادراری ممکن است کلیه از بین یرود. اگر شما از طرفداران این غذا بودید توصیه «ایرنا زندگی» به شما نوشیدن آب زیاد، طناب زدن، پیاده روی و دویدن است. بهتر است اسفناج را با هیچ یک از محصولات لبنیاتی میکس نکنید و جداگانه مصرف کنید.

برداشتی از: فب پرس، آکسفورد آکادمیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.