اصفهان شرق

افزایش بیش از ۳۰ درصدی مصرف آب شرب و بهداشت در اصفهان

کدخبر: 197952
1399/02/31 در ساعت 15:15

به گزارش اصفهان شرق؛ هاشم امینی با اشاره به افزایش ۱۸ درصدی مصرف آب شرب همزمان با شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: در چند ماه گذشته که موج شیوع ویروس کرونا روند صعودی داشت، مصرف آب شرب در اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۸ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در نیمه اول سال با توجه به افزایش دما و وجود ویروس کرونا چگونگی تأمین آب شرب متفاوت‌تر از سال‌های قبل است خاطر نشان ساخت: شرکت آبفای استان اصفهان با توجه به منابع محدود آب، برای اینکه بتوانند آب شرب مردم را به صورت پایدار تأمین کند، علاوه بر راهکارهای فرهنگی، پروژه‌های فنی را هم در دستور کار قرار داده است.

مدیرعامل آبفای استان اصفهان مردم را به مصرف بهینه فراخواند و بیان داشت: در سال‌های اخیر برنامه‌های متنوعی در زمینه مصرف بهینه آب در قالب‌های مختلف ارائه شد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان اصفهان نیز در خصوص سامانه هوشمند سازی شبکه آب گفت: هم اکنون به منظور توزیع عادلانه آب شرب در شهرهای تحت پوشش این سامانه ۸۸ ایستگاه هوشمند در استان راه اندازی شده است.

ناصر اکبری افزود: هم اکنون از طریق اپراتور با استفاده از سیستم تله متری و تله کنترل مدیریت توزیع آب در شهرهای تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ انجام می‌شود اما در آینده در فازهای توسعه‌ای این طرح به صورت اتوماتیک و کاملاً هوشمندانه توزیع آب شرب انجام می‌شود.

افزایش مصرف آب شرب با شیوع ویروس کرونا

وی با اشاره به افزایش مصرف آب شرب با شیوع ویروس کرونا گفت: در اصفهان در اسفند ماه مصرف آب حدود ۱۳ درصد در فروردین ماه حدود ۱۸ درصد و در اردیبهشت حدود ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که از مردم انتظار می‌رود با آغاز فصل گرما مصرف بهینه آب را مد نظر قرار دهند.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان اصفهان در فصل تابستان که دمای هوا به حدود ۳۷ درجه سانتیگراد می‌رسد پیک مصرف آب تلقی می‌شود این در حالی است که با توجه به محدودیت منابع آبی در اصفهان که تنها دارای یک سامانه آبرسانی است ما با کمبود ۵.۳ مترمکعب آب در ثانیه برای تأمین آب شرب پایدار مردم مواجه هستیم.

اکبری از مردم خواست با مدیریت مصرف آب، سرانه مصرف را کاهش دهند اظهار داشت: در حال حاضر سرانه خانگی مصرف آب در اصفهان حدود ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است که اگر مردم ۱۰ لیتر در شبانه روز در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، قطعاً گذر از تابستان با کمترین چالش در تأمین و توزیع آب شرب سپری می‌شود.

وی گفت: در فصل تابستان در صورتی که رودخانه زاینده رود جاری باشد حدود ۵ درصد به منابع آبی از طریق چاه‌های فلمن افزوده می‌شود که این رقم به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آبی ما در فصل تابستان باشد و اصلاح رفتار مشترکین در شهرها و روستاها به منظور مدیریت مصرف آب، مورد تقاضای جدی است.