اصفهان شرق

تجمع کشاورزان روستاهای مالواجرد و یخچال در بخشداری جرقویه علیا نسبت به تصمیم تخریب زهکش های کشاورزی/تصاویر

کدخبر: 197915
1399/02/31 در ساعت 01:42

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق، صبح امروز 100 نفر از کشاورزان دو روستای مالواجرد و یخچال در اعتراض به تصمیم آب منطقه ای شهرستان اصفهان مبنی بر مسدود و تخریب کردن زهکش های کشاورزی در محل بخشداری جرقویه علیا حضور یافته و خواستار رسیدگی به این تصمیم شدند.

یکی از کشاورزان حاضر در محل در گفتگویی با خبرنگار اصفهان شرق گفت: در اوایل انقلاب جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام(ره) جهت آباد کردن زمین های بایر اقدام به ایجاد زهکش در دو روستای یخچال و مالواجرد بعلت بالا بودن سطح آب و رطوبت بیش از حد زمین، کرد و  اهالی به کار کشاورزی در این زمین ها پرداختند و کم کم این زمین ها آباد شد ولی امروز سازمان آب منطقه ای اصفهان، بنا به دلایلی می خواهد این زهکش ها را تخریب کنند و این امر موجب ناراحتی کشاورزان این دو روستا شده است.

وی در ادامه افزود: کارشناسان آب منطقه ای در سالی که بنام سال جهش تولید نامگذاری شده است، باید به جای اینکه نارضایتی کشاورزان را شاهد باشند، به حمایت کشاورزان بلند شوند و ایا این پیروی از فرمایشات رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است که همیشه توصیه می کنند که به مردم مناطق محروم  و کشاورزان رسیدگی کنید؟

کشاورز دیگری در این خصوص تاکید کرد: این زهکش ها در حدود 40 سال است که ایجاد شده است و هیچ اثر سویی بر اب های زیرزمینی ندارد، این آب از زمین های خود کشاورز در یک گودالی جمع شده و دوباره مورد استفاده قرار می گیرد و ارتفاع این گودال ناچیز است و سازمان آب منطقه ای اگر محافظ اب های زیر زمینی است برود چاه های بالا دستی منطقه که از نوع چاه های عمیق هستند را بررسی و جلوگیری کند.

احمد مهدیزاده کارشناس جهاد کشاورزی جرقویه علیا  نیز در جمع کشاورزان و نماینده سازمان آب منطقه ای اصفهان گفت: حدود ۵۰۰ رشته زهکش در کل منطقه جرقویه علیا در اراضی کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرند که به دلیل سطح بالای آبهای زیرزمینی و خطر نابودی محصولات کشاورزی بوسیله ی زه زمین (رطوبت)، بیش از ۳۰۰ رشته ی آن در دو روستای مالواجرد و یخچال واقع شده است.

مهدیزاده در ادامه افزود: بیش از ۹۰ رشته زهکش در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و در پی فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر دایر کردن زمین های بایر و توسعه ی کشاورزی، توسط جهاد سازندگی در منطقه ایجاد شده است و مابقی نیز در طول ۴۰ سال به منظور جذب آب های بالا دستی اراضی کشاورزی توسط کشاورزان ایجاد شده است.

بخشدار جرقویه علیا نیز در این خصوص گفت: متوسط سطح مالکیت کشاورزی در جرقویه علیا کمتر از ۵ هزار مترمربع (۵ جریب) برای هر کشاورز است و متأسفانه به دلیل خرده مالکی بودن اراضی کشاورزی، کشت سنتی و همچنین عدم سودآوری مناسب در این زمینه، سیل مهاجرت جوانان به شهرهای بزرگ در منطقه رو به افزایش است و کشاورزان قشر ضعیف و سالخورده ی جرقویه علیا را تشکیل داده اند که تنها منبع درآمد و امرار معاششان همین کشاورزی های خرد است که در صورت مسدود شدن منابع آب، زندگیشان به مخاطره خواهد افتاد؛ لذا از سازمان آب منطقه ای خواستاریم که در تصمیم خود در خصوص جرقویه علیا تجدید نظر کند.

رضا صادقی رئیس شورای اسلامی روستای مالواجرد گفت: با توجه به متشنج شدن شرایط این دو روستا در پی اخطارهای مکرر به کشاورزان، این حضور به منظور حل و فصل موضوع صورت گرفته است.

امید است کارشناسان مربوطه،  کارشناسانه و با تعامل و همکاری با کشاورزان در جهت حمایت از این قشر زحمتکش و پینه به دست، این مشکل را حل کنند و از تشنج در این دو روستا جلوگیری نمایند زیرا در این دو روستا مردم بیشتر به کار کشاورزی مشغول هستند و اگر این موضوع حل نشود بحث بیکاری که دغدغه همه ی مسئولان است مشکل ساز خواهد شد.

انتهای پیام/ خبرنگار احمد صادقی