سرویس: اجتماعی 08:02 - دوشنبه 29 اردیبهشت 1399

نقش پررنگ حواس پرتی در تصادفات اصفهانی‌ها/ کاهش ۴۰ درصدی تلفات جاده‌ای در فروردین

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با اشاره به کاهش 40 درصدی تلفات جاده‌ای گفت: فروردین ماه امسال ۴۳ نفر در حوادث ترافیکی جانشان را از دست داده‌اند که از این تعداد ۱۰ نفر زن و ۳۳ نفر مرد هستند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حوادث جاده‌ای از جمله دلایل اصلی مرگ و میر در ایران است به طوری که دی ماه گذشته معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد بر اساس جداول آماری سازمان بهداشت جهانی، سومین عامل مرگ و میر در ایران مربوط به تصادف‌های جاده‌ای است.

استان اصفهان که به جهت قرار گرفتن در مرکز کشور همواره ترددهای بسیاری را میزبانی می‌کند، در سال‌های اخیر جزء ۵ استان اول از لحاظ تعداد تلفات جاده‌ای بوده و طبق آخرین آمار در سال گذشته مجموعاً ۱۰۵۰ نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند.

کاهش ترددها در نوروز امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا نتیجه اجتناب‌ناپذیر دیگری هم داشت، این که تعداد تلفات جاده‌ای نسبت به قبل کاهش پیدا کرد، محمدعلی صلواتی معاون فنی اداره کل راهداری استان اصفهان در خصوص این کاهش‌ها اظهار داشت: از ابتدای طرح نوروز تا پایان چهاردهم فروردین ماه، حجم تردد ورودی و خروجی استان اصفهان با کاهش ۷۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود.

صلواتی خاطرنشان کرد: همچنین در دو هفته پایانی فروردین ماه با وجود کاهش محدودیت های سفر، میزان تردد در استان اصفهان به ۴۲ هزار خودرو در روز کاهش یافت.

کاهش ۴۰ درصدی تلفات جاده‌ای اصفهان در فروردین

با توجه به این کاهش انتظار می‌رفت تا تلفات حوادث جاده‌ای نیز به همین میزان کاهش بیاید اما در عمل این اتفاق رخ نداد، علی سلیمان‌پور مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: فروردین ماه امسال ۴۳ نفر در حوادث ترافیکی جانشان را از دست داده و پزشک قانونی استان اصفهان ارجاع شده‌اند که از این تعداد ۱۰ نفر زن و ۳۳ نفر مرد هستند.

سلیمان‌پور با بیان این که نسبت به فروردین سال گذشته که تعداد تلفات ۷۳ نفر بوده کاهش ۴۰ درصدی را شاهد بوده‌ایم، ادامه داد: ۲۵ نفر در حوادث برون‌شهری و ۱۷ نفر درون‌شهری بوده، یک مورد هم سایر گزارش شده؛ همچنین مصدومان ناشی از حوادث جاده‌ای در فروردین ۹۹ به ۹۵۶ نفر رسید که از این تعداد ۷۱۸ نفر مرد بودند.

در خصوص چرایی میزان بالای تلفات در کشور و استان دلایل مختلفی بیان می‌شود از جمله، ناایمن بودن خودروها، جاده‌های نامناسب، فرهنگ پایین رانندگی و … که هر کدام سهمی در بالارفتن کشته‌های هر ساله در جاده‌ها دارند.

۸۰ درصد تصادف‌های استان اصفهان در بزرگراه‌ها اتفاق می‌افتد

در رابطه با ایمنی راه‌های استان، فرزاد دادخواه معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان به دلیل قرار گرفتن در چهارراه ترانزیتی کشور ۱۱.۵ هزار کیلومتر راه داریم، ۱۰۹ نقطه پرتصادف در استان شناسایی و ۶۷ موردش مصوب کشوری شد و طی دو سال اخیر توانستیم با حداقل اعتبارات ۱۳ نقطه را به طور کامل رفع خطر کنیم و ۱۲ نقطه هم در دست انجام است.

دادخواه با بیان این که عمده سهم تصادف ارتباطی با جاده ندارد، یادآور شد: بیش از ۸۰ درصد تصادف‌های استان اصفهان در بزرگراه‌ها اتفاق می‌افتد که راه‌های ایمنی شناخته می‌شوند و معمولاً به دلیل خواب آلودگی یا عدم توجه به جلو از سوی راننده رقم می‌خورد، شاید دلیل اصلی آن وسعت استان و جاده‌هایی است که در مناطق کویری کویر واقع شده است.

نقش پررنگ حواس پرتی در تصادفات اصفهانی‌ها

طبق بررسی صورت گرفته از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی بیشترین علل وقوع تصادفات در شهر اصفهان عدم توجه به جلو با اختصاص سهم ۱۸.۸ درصدی از کل تصادفات است؛ همچنین پرحادثه‌ترین ساعات شبانه‌روز ساعت ۲ الی ۴ بعد از ظهر با اختصاص سهم ۱۲ درصدی از کل تصادفات است.

محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان با بیان این اعداد و ارقام، اعلام کرد: عابران پیاده با اختصاص سهم ۱۷ درصدی، موتورسیکلت با اختصاص سهم ۳ درصدی و دیگر وسایل نقلیه با اختصاص سهم ۱.۵ درصدی از کل جان‌باختگان تصادفات فوتی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان این که ۱۸ درصد از کل تصادفات در روز پنج‌شنبه رخ می‌دهد، از رانندگان خواست ضمن رعایت قوانین رانندگی از عجله و شتاب در رانندگی اکیداً خودداری کنند و با سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنید تا شاهد وقوع حوادث تلخ رانندگی نباشیم.

آمار ارائه شده نشان می‌دهد حتی با وجود کاهش ۷۰ درصدی ترددها در فروردین ماه، تلفات جاده‌ای به این اندازه کاهش پیدا نکرده که نشان از تأثیر سایر عوامل بر تصادفات است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.