سرویس: اجتماعی 11:15 - شنبه 27 اردیبهشت 1399

برای خرید این محصول درمانی کلیک کنید؛

قارچ گانودرما، شیتاکه و ترکی تیل، سه قارچ محبوب در ایران

گانودرما دارای خواص قدرتمند ضد قارچی ، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. همچنین، این قارچ به عنوان یک ماده تقویت کننده ایمنی بسیار عالی عمل می کند.

به گزارش اصفهان شرق، وقتی صحبت از قارچ می شود ، فقط ممکن است قارچ نگینی کبابی شده را متصور شویم . اما شاید جالب باشد بیش از 38000 گونه قارچ شناخته شده که از این میان تقریبا 270 نوع وجود دارد که دارای اثرات دارویی هستند.

قارچ های دارویی هزاران سال است که خصوصاً در طب سنتی چین توسط پزشکان تجویز می شوند. در دو دهه گذشته نیز، دانشمندان به مطالعه قارچ های دارویی و چگونگی خواص دارویی آنها پرداخته اند و به اثبات رسانده اند که این گونه ها به سلامتی ما کمک کرده  و می توانند برای درمان انواع مختلف بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند.

همانطور که اشاره شد انواع مختلفی از گونه های قارچ وجود دارد اما همه آنها خوراکی نیستند. در اینجا مختصرا ، به سه قارچ دارویی ( گانودرما ، شیتاکه و ترکی تیل ) که اخیرا در ایران مورد توجه قرار گرفته اند می پردازیم  .

قارچ گانودرما

قارچ گانودرما حاوی گانودریک اسید است که به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح کلسترول و همچنین کاهش فشار خون می شود. از قارچ گانودرما  نیز در طب چینی به عنوان قارچ لینگ ژی  یاد می شود و سالهاست که توسط بسیاری از کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات نشان می دهد که مدت هاست که در خانواده های سلطنتی مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان سمبل ماندگاری در نظر گرفته می شود.

خواص قارچ گانودرما

گانودرما دارای خواص قدرتمند ضد قارچی ، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. همچنین، این قارچ به عنوان یک ماده تقویت کننده ایمنی بسیار عالی عمل می کند. این قارچ دارویی حاوی ترکیب منحصر به فردی از پلی ساکاریدها است که به افزایش طول عمر کمک می کند. همچنین از بروز عروق خونی غیر طبیعی که اغلب با سرطان در ارتباط هستند جلوگیری می کند.

مطالعات همچنین نشان می دهد که  گانودرما  توانایی مهار رشد تومورها را دارد. و ممکن است به از بین بردن سلولهای سرطانی در بدن و حمایت از تولید فاکتور رشد عصبی کمک کند. همچنین از این قارچ برای کمک به درمان بیماریهای عصبی استفاده می شود

قارچ شییتاکه

قارچ شیتاکه  یکی دیگر از انواع پر قارچ خوراکی است. معمولاً در آشپزخانه به دلیل عطر و طعم و بافت غنی از آن استفاده می شود. این قارچ همچون گانودرما در اکثر کشورهای آسیای شرقی کشت می شود و در میان درختان مختلف از جمله بلوط ، افرا شمالی ، صنوبر و راش نیز رشد می کند. هزاران سال است که توسط پزشکان به عنوان قارچ دارویی استفاده می شود.

قبل از استفاده از آن به عنوان یک قارچ دارویی ، شیتاکه ابتدا  به دلیل طعم لذیذ و دودی مانندش در آشپزی محبوب شد. با این حال ، محققان دریافتند که این قارچ حاوی خاصیت محافظت از سیستم ایمنی بدن ،کاهش سطح قند خون و ضد تومور است . در کنار موارد ذکر شده قارچ شیتاکه  اغلب توسط افرادی که می خواهند وزن کم کنند ، مصرف می شود. این قارچ  به مدیریت موثرتر وزن بدن کمک می کند و سطح لیپیدهای بدن را کاهش می دهد.در عین حال ، مصرف قارچ  شیتاکه به طور مرتب ممکن است با افزایش تجمع تری اسیل گلیسرول در کبد از چاقی جلوگیری کند. این قارچ همچنین با کاهش سطح کلسترول به محافظت از سلامت قلب و عروق کمک می کند.

 محبوبیت قارچ شیتاکه در ایران :

تاثیر شگفت انگیز قارچ شیتاکه در درمان زگیل تناسلی و سرکوب تایپ های خطرناک HPV باعث شده تا این قارچ آسیایی  به عنوان یک راه حل درمانی بدون عوارض انتخاب و مورد استقبال قرار گیرد . در واقع  ماده لنتینان موجود در قارچ شیتاکه است که می تواند مانع تکثیر انواع ویروس ها گردد ، برای مثال آدنوویروس های نوع ۱۲ که طیف وسیعی از عفونت های تنفسی و گوارشی را ایجاد می کنند در حضور پلی ساکارید  لنتینان با کاهش شدیدی در تعداد و تکثیر خود مواجه می شوند ، این ماده همچنین روی ویروس هایی نظیر ویروس حفره دهان ( عامل انواع عفونت ها و زخم های دهانی ) ،  آنفولانزا، ویروس فلج اطفال و همچنین ویروس شایع ایدز ( HIV ) اثرات بازدارنده دارد .

قارچ ترکی تیل :

این قارچ دارویی قرن ها در چین برای بهبود سلامت عمومی مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار گانودرما به عنوان نمادی از طول عمر در نظر گرفته می شود. محققان به دلیل اثرات دارویی آن ، آن را به طور گسترده مورد مطالعه قرار داده اند.

خواص ترکی تیل :

این قارچ در مدیریت اثرات شیمی درمانی بسیار مؤثر است. همچنین برای بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن و تنظیم سطح کلسترول بدن استفاده می شود. این ماده طبیعی به لطف خاصیت ضد ویروسی آن ، در کنار دو قارچ شیتاکه و گانودرما در درمان HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد

سخن پایانی

قارچ های دارویی ( گانودرما ، ترکی تیل ،شیتاکه و … )  فوق العاده هستند و  در ایران نیز همانند سایر کشور ها اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده اند .

شاید برایتان جالب باشد بدانید که فقط تجارت قارچ گانودرما دارای بازار جهانی حدود ۲٫۱۶ میلیارد دلار است؛ یعنی چیزی حدود ۲ درصد از میزان کل فروش مواد غذایی در سراسر جهان. اما متاسفانه این محبوبیت و استقبال زیاد از قارچ ها باعث شده تا افراد سودجوی بسیاری از این موقعیت سو استفاده کرده و بر خلاف اخلاق  اقدام به تبلیغ اغواگرانه و عرضه نمونه های تقلبی و بی کیفیت  این محصولات نمایند. استفاده از این نوع محصولات بی کیفیت نه تنها درمانی برای فرد مصرف کننده ندارد بلکه به جد سلامت او را به خطر خواهد انداخت …

GANODERM.IR  – منبع : فروشگاه تخصصی گانودرم

 

.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.