سرویس: سیاسی » دولت و مجلس 14:15 - شنبه 03 خرداد 1393

مشروح/ در همایش تجلیل از ایثارگران

روحانی: نمی‌گذاریم دشمنان گوشه‌ای از حق ملی ایرانیان را زیر پا بگذارند/ خرمشهر‌های جدیدی خواهیم ساخت

رئیس‌جمهور تاکید کرد در زمینه هسته‌ای نه می‌خواهیم بالاتر از حق خود قدم برداریم و نه خواهیم گذاشت دشمنان گوشه‌ای از حق ملی ما را زیر پا گذاشته و به ما زور بگویند.

به گزارش اصفهان شرق، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در کنگره ملی تجلیل از ایثارگران ویژه شهدای فتح خرمشهر که در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار داشت: روز سوم خرداد برای ما روز بسیار مهم، خاطره‌انگیز و افتخارآفرینی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روزی که دشمن متجاوزانه، ظالمانه و بی‌دلیل به سرزمین و کشور ما حمله و تجاوز کرد روز سختی بود اما تلخ‌ترین خاطره آن روزی بود که بعد از هفته‌ها و روزها ایستادگی و مقاومت خبر سقوط خرمشهر به گوش مردم ما رسید.

وی تصریح کرد: عجیب است که خرمشهر هم یادآور تلخ‌ترین روز تاریخ دفاع مقدس و هم شیرین‌ترین ساعات در ایام فتح دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود.

روحانی یادآور شد: فتح خرمشهر پیروزی بر دشمن تا دندان مسلحی که از سوی همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها پشتیبانی می‌شد توسط ملتی که تنها تکیه‌گاهش خدا بود؛ انواع سلاح‌های شرقی و غربی به سوی دشمن سرازیر می‌شد دلارهای نفتی برخی از کشورهای منطقه به سوی خزانه آنها ارسال می‌شد و همه بندرگاه‌هایشان را به عنوان بندر متجاوزان قرار داده بودند.

وی با بیان اینکه انواع تجهیزات و سلاح‌ها در اختیار دشمن قرار داده شده بود اما حتی از دادن یک قطع یدکی که طبق قرارداد باید به ما می‌دادند دریغ کردندگفت: اما ملت بزرگی که راه و مسیر را از راهبر و امام بزرگش دریافت می‌کرد و تکیه‌گاهش الطاف خداوند و معصومان (ع) بود با تکیه بر نام فاطمه(س)، علی(ع)، حسین(ع) و علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) و همه بزرگان دین رمز شروع عملیات و تکیه‌گاه فتح و پیروزی خود قرار می‌داد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: فرزندان شما در خرمشهر با دست خالی و سلاح سبک در برابر مجهزترین تجهیزات رزمی دشمن ایستادند و آنها را به عقب راندند؛ همه اقوام، همه مذاهب، همه عاشقان این سرزمین و فرمانبران فرمان راهبر متقی روشن‌ضمیر و همه آنهایی که می‌خواستند بگویند دوران زورگویی بر ملت‌ها به سر آمده و اینکه ما یک ملت یکپارچه هستیم و از هیچ قدرت و ابرقدرتی هراس نداریم در مقابل دشمن ایستادند و پیروز شدند.

وی بر همین اساس گفت که این ملت بزرگ و فرزندان شجاعش از سپاه، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی و همه قهرمانان به جبهه نبرد رفتند و مقاومت کردند، آن ائمه جمعه که زیر رگبار گلوله‌ها در سنگر نماز باز هم ایستادند و نماز جمعه آبادان را هر هفته به پا داشتند. گرچه خرمشهر روزی از دست ما رفت و یک روز دردناک برای تاریخ ما بود، در لحظه سقوط خرمشهر در پایگاه هشتم شکاری در میان خلبانان f14 بودم و ضمن آنکه این خبر همه را متاثر کرد و بر گونه برخی از تیز پردازان ما اشک جاری ساخت اما در صورت‌هایشان اراده مستحکم را دیدم که ای خرمشهر به سوی تو خواهیم آمد و از چنگال دشمن نجات خواهیم داد و دلاورانی چون جهان‌آرا و همه فرماندهان، ایثارگران و بسیجیان و آنهایی که 19 ماه صبر و تحمل کردند و زمینه را برای آزادی خرمشهر آماده ساختند از همه آن عملیات‌های کوچک و بزرگ تا عملیات سرنوشت‌ساز ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان و بالاخره سال 61 با پیروزی بزرگ فتح‌ المبین آغاز شد.

روحانی با تاکید بر اینکه روز سوم خرداد به عنوان روز پیروزی بزرگ ملت ایران است افزود: روزی که شهد شیرینی پیروزی در کام همه مردم ایران قرار گرفت؛ درود بر تو ای امام عزیز و درود بر شما ای شهدای بزرگوار و سلام و درود بر خانواده‌های عزیز ایثارگر فداکار، شهیدان، جانبازان، آزادگان که فرزندان خود را به سوی جبهه نبرد با کمال افتخار فرستادید و جنازه غرق به خون آنها را با دنیایی از فخر در آغوش گرفتید و می‌دانستید که آنها جاودانه شدند.

رئیس‌جمهور با ذکر این نکته مهم که خرمشهر و روز پیروزی ما نباید منحصر به سوم خرداد سال 61 باقی بماند گفت: ما در اینجا جمع شده‌ایم و در سراسر ایران این روز را گرامی می‌داریم که نه‌تنها سوم خرداد از یاد ما نرود بلکه سرمشقی جاودانه برای ما باشد.

وی یادآور شد: چطور فرزندان شما در برابر قدرت‌های جهانی و توطئه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با ایمان و اراده و سلاحی اندک توانستند در خرمشهر به پیروزی برسند و حماسه بزرگ خلق کنند که البته خرمشهر را خدا آزاد کرد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم یک پیروزی بزرگ بیافرینیم باید همفکر و هم‌هدف شویم یادآور شد: آزادی خرمشهر به عنوان یک موضوع ملی برای تمام ملت ایران بود و هیچ‌کس تردیدی نداشت که خرمشهر به دامن این ملت بازگردد. مسلمان، ارمنی، زرتشتی، کلیمی، همه اقوام، گروه‌ها، شیعه و سنی فرقی نمی‌کرد و یک هدف ملی برای همه ملت ایران بود.

روحانی تاکید کرد: اگر بخواهیم پیروزی خرمشهر را در تاریخ کشورمان تکرار کنیم باز هم باید آرمان‌هایمان به صورت ملی باشد هرکجا مردم متحد شوند تردیدی نیست پیروزی صورت خواهد گرفت و ما باید خرمشهر را دوباره و صدباره بیافرینیم و تنها آزادی خرمشهر 61 نباشد.

وی با تاکید بر اینکه باید در برابر توطئه‌های بیگانگان و برای دستیابی به اهداف ملی هر سال و هر ماه خرمشهری جدید بسازیم گفت: خرمشهر یعنی شهر آرمان‌هایمان را خرم کنیم و از دست دیگران نجات دهیم. ما در زمینه خرمشهر به دنیا اعلام کردیم نه خاک دیگران را تصرف می‌کنیم و نه خواهیم گذاشت یک کف دست از خاک سرزمین ما در تصرف متجاوزان باقی بماند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همانطور که در خرمشهر با راهبری اماممان و اتحاد پیروز شدیم امروز هم با راهبری رهبر فرهیخته معظم انقلاب و وحدت و اتحاد و همدلی در اهداف ملی‌مان پیروز خواهیم شد.

وی ادامه داد: ما در زمینه هسته‌ای هم نه می‌خواهیم بالاتر از حق قانونی و طبیعی و روشن خود قدمی بیشتر برداریم بلکه ما می‌گوییم و خواهیم گفت در پی فناوری صلح‌آمیز بوده و هستیم و نه خواهیم گذاشت دشمنان گوشه‌ای از حق ملی ما را زیر پا قرار دهند و به زور بگیرند.

روحانی یادآور شد: اگر دیروز فرزندان سپاه، ارتش، بسیج، عشایر، نیروی انتظامی و همه و همه در صحنه مقاومت و مبارزه برای پیروزی بودند امروز هم فرزندان انقلابی شما در صحنه دیپلماسی برای به دست آوردن پیروزی دیگر همانند خرمشهر ایستادگی، مقاومت، صبوری و فداکاری خواهند کرد.

وی ادامه داد: ما باید پیروزی خرمشهر را در تاریخمان دوباره، سه باره و صدباره تکرار کنیم. تردیدی ندارم که ملت ایران در موضوع فناوری هسته‌ای در برابر فشار دیگران به پیروزی خواهد رسید و ما با حفظ حقوق قانونی و ملی خود با منطق و استدلال در برابر قدرت‌هایی که به عنوان 1+5 در برابر ما هستند قدم به قدم پیش می‌رویم تا همه زنجیرهای تحریم را بگسلیم و هم فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را برای همیشه برای اهداف صلح‌آمیز ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور گفت: اما این خرمشهر ما فقط این نیست. ما خرمشهرها داریم ما باید به توسعه ملی همانند کشورهای توسعه‌یافته در زمینه انواع فناوری‌ها، رفاه اجتماعی، توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست یابیم.

وی ادامه داد: توسعه به عنوان هدف و چشم‌انداز 20 ساله ما از طرف رهبری معظم انقلاب تعیین شده گرچه حدود 10 سال از آن سند گذشته اما 10 سال دیگر پیش رو داریم و اگر همه کمربند همت را محکم ببندیم در 10 سال پیش رو عقب‌ماندگی گذشته را جبران می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه در دو مرحله باید حرکت کنیم گفت: موانع داخلی را کنار بگذاریم و در روابط خارجی نیز معضلات را کنار قرار دهیم و جلوی فشار ایستادگی کنیم و متحدانه خود را برای یک خیزش بزرگ آماده نماییم.

رئیس‌جمهور افزود: در دولت یازدهم در هر دو زمینه قدم برخواهیم داشت و با کمک همه ملت ایران به ویژه خانواده‌های ایثارگر و نیروهای عزیزی که در مبارزه و جنگ از کشور دفاع کردند باید در صحنه اقتصاد و سیاست و توسعه ملی در خط جلو خود را آماده کنند. همه ارتشی‌ها، سپاه، بسیج و همه ملت خود را برای یک خیزش بزرگ آماده کنیم و ما نیاز به حماسه دیگری چون حماسه خرمشهر داریم.

وی اضافه کرد: باید در توسعه این کشور همانطور که در خرمشهر روز غرور ملی ما بود در پیروزی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز روزهای غرور ملی را با عزم ملی و مدیریت جهادی بسازیم.

وی تاکید کرد: ما در این دولت بر قول تورم و قول رکود پیروز می‌شویم و با کمک شما مردم راه اشتغال جوانان را به عنوان یک هدف مهم برای مردم و رهبری باز خواهیم کرد و زمینه را برای رشد در همین سال جاری در نفت و گاز، راه و بنادر و کشاورزی و خودکفایی مواد غذایی و رونق در زمینه اقتصادی و فرهنگ و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی قدم‌های بزرگی برخواهیم داشت.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: خرمشهر آینده ما توسعه همه‌جانبه اقتصاد، فرهنگ، سیاست با رشد اخلاق و معنویت در کنار رفاه و بهبود معیشت و حرکت به سمت مرز علم و فناوری و خرمشهرهای جدید را در آغوش خواهیم کشید و پیروزی‌های جدید را برای ملت ایران خواهیم ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.