سرویس: غیر تولیدی 09:49 - چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

نئولیبرالیسم در حال تسخیر جوامع و فرهنگ‌ها است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: نئولیبرالیسم می‌کوشد انسان را در درون خود غرق کرده و حیات اجتماعی انسان را در انفراد و فردی سازیِ پدیده‌ها مستهلک کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام محمد قطبی، نئولیبرالیسم را حرکت به سمت جامعه فردگرایان و منفردانه دانست و اظهار کرد: نئولیبرالیسم در حال تسخیر جوامع و فرهنگ‌هاست و از مدرن‌ترین تکنولوژی‌هایی مانند بلاک‌چین نیز بهره می‌گیرد. مهم‌ترین رقابت نئولیبرالیسم بر سر ساخت “اجتماع‌های منفردانه” یا به قول عامیانه، مشارکت از کُنج خانه است. یعنی ضمن این‌که همه آحاد انسان در امور سرنوشت و اداره جامعه سهم و مشارکت دارند، غرق در درون خویش و سرخوش از تمرکز بر درونیّات خود باشند.

وی با اشاره به راهبردهایی که نئولیبرالیسم از آن بهره برده، تصریح کرد: یکی از راهبردهای نئولیبرالیسم، کالایی سازیِ ارزش‌ها است. یعنی ارزش‌ها و معنویت‌ها در قالب کالای مستقل و جدای از یکدیگر، به انسان فروخته و هر کس با تصاحب و تملّک کالای خویش غرق در یک معنویت و ارزش انفرادی می شود.

ریس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد:با راهبرد کالایی جلوه دادن ارزش ها، فرد حیاتِ معنوی و ارزشیِ خود را در گرو حفظ مایَملک و دارایی‌های شخصیِ خود می‌پندارد. ضمن اینکه با کالایی شدنِ ارزش‌ها، بین معنویت و سرمایه‌داری آشتی به وجود آمده است.

قطبی افزود: این آشتی میان معنویت و سرمایه داری به گونه‌ای که انسان‌ها برای کسب ارزش‌ها باید کالاهای تولید شده خریداری کرده و سرمایه‌داران نیز از این تجارت سود می‌برند.

وی با تاکید بر گستردگی کالاهای ارزش مدار فردی، تصریح کرد: عموم محصولات ناظر به حوزه روانشناسی، ذهن آگاهی، عرفان‌های فردی، تمرین ذهن و حتی محصولات غذایی، سلامت و فراغت از این دسته از کالاهای ارزش‌مَدارِ فردی محسوب می شوند. لذا نئولیبرالیسم نه تنها از انفرادی کردنِ ارزش‌ها و رفتارهای انسان‌ها سودِ حاکمیتی می‌برد بلکه سود اقتصادی نیز خواهد بُرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان همچنین پیدایش ویروس کرونا و راهکار در خانه ماندن را نیز کمک به حرکت این جریان و شتاب بخشی آن دانست و در خصوص راهکارهای مقابله با این جریان فکری، خاطرنشان کرد: در برابر این جریان و تفکر، باید راهبردهای اصیل و قویم (راست و استوار) اسلامی را در جامعه دنبال کرده و دو راهبرد به صورت موازی باید در نظر گرفته شود.

قطبی توضیح داد: یکی از این راهبردها اجتماعی‌ سازی از مسیر توسعه خدمات اجتماعی و انسانی است که باید با راهبرد تقویت فرهنگ دَهِش مَنشی و اجابت گرانه به طور موازی حرکت کند.

وی این دو راهبرد را نوعی مُواسات و نذر خدمت دانست و افزود: این نوع نذر خدمت که در مقوله‌هایی مانند وقف، نذر، صدقه، خیرات، صله رحم، آیین‌های مذهبیِ اجتماع‌مداری همچون حج، عزاداری، نماز جماعت، قربانی، اعتکاف و امثال این ها تجلّی پیدا می‌کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان  تاکید کرد: در مصاف با نئولیبرالیسم برترین راه و روش، تمسّک به آیین‌ها، آداب و مناسک اجتماعیِ اسلامی است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.