سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:52 - دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

روانشناس عمومی مطرح کرد:

تاثیر روانشناختی روزه بر روح انسان/کاهش خودکشی در ماه رمضان

یک روانشناس با تشریح تاثیر روانشناختی روزه برانسان گفت: روزه داری، نیازهای بعد روان انسان همچون نیاز به محبت و کمک به دیگران راتامین می کند و در ایجاد جامعه ای سالم و شاد تاثیر دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ فائزه طالبی با اشاره به نیازهای متعدد روح انسان اظهار داشت: آدمی دارای دو بعد جسد روح یا روان است و همانطور که بعد جسم و نیازهایش مهم است، بعد روان و نیازهایش نیز دارای اهمیت است؛ نیازهای روان دارای ابعادی غیر مادی است نیاز به خود ارزشمندی، محبت به دیگران، کمک به دیگران و آرامش از جمله نیازهای بعد روان انسان است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در دهه اخیر در جامعه و روانشناسان بسیار مهم شده است موضوع شادکامی است؛ شادکامی یعنی تجربه لذت رضایت و به‌زیستن همراه با این حس که زندگی خوب، پر معنا و ارزشمند است.

این کارشناس ارشد روانشناسی عمومی با بیان اینکه رشد نگرش مثبت نگری و شادکامی در جامعه ایرانی به ویژه جوانان باعث افزایش شادابی اجتماعی، رضایت از زندگی، بهزیستی روانشناختی، رضایت شغلی و توسعه سرمایه اجتماعی شود، ابراز داشت: یکی از کارهایی که باعث افزایش شادکامی افراد می‌شود این است که افراد به خاطر تمام داشته‌هایشان از خدا قدردانی کنند؛ ما آن تشکر و قدردانی را از طریق نماز، عبادت و روزه داری انجام می‌دهیم در نتیجه روزه داری باعث شادکامی، احساس رضایت درونی و رضایت از زندگی نیز می‌شود.

پیش قدم شدن در کمک به اطرافیان باعث افزایش شادکامی می‌شود

وی بیان داشت: از جمله کارهای دیگری که باعث افزایش شادکامی می‌شود، پیش قدم شدن در کمک به اطرافیان است؛ همان اعمالی که دین اسلام آن را بسیار توصیه کرده و ما بیش‌تر در ماه رمضان آن را انجام می‌دهیم.

طالبی با اشاره به اینکه اگر ما در ماه رمضان همان اعمالی را انجام دهیم که دین اسلام آن را توصیه کرده است در نتیجه باعث افزایش سلامت روانی جامعه خواهیم شد، تصریح کرد: روزه داری باعث افزایش عزت نفس، مدیریت غرایز، افزایش اراده و بهداشت روانی نیز می‌شود.

خود ارزشمندی اثر برجسته روانی روزه داری

وی اضافه کرد: یکی از نتایج روانی روزه داری را می‌توان افزایش عزت نفس اعتماد به نفس بر شما عزت نفس یعنی پذیرش خود و خود ارزشمندی است که شخص نسبت به خویشتن احساس می‌کند؛ علت افزایش اعتماد به نفس را می‌توان به خاطر وجوه مختلف روزه داری بدانیم روزه داری به معنای پرهیز از خوردن آشامیدن و همچنین تمام محرماتی مانند تهمت، دروغگویی، آلودگی نگاه است که خود از جمله علل‌های گسترش و شیوع اختلال‌های روانی است؛ لذا فرد در این ماه تشویق می‌شود که از لحاظ جسمی و روانی موقعیت‌های سختی مانند تشنگی و گرسنگی را تجربه کند که باعث افزایش احساس تسلط فرد بر خودش و افزایش خویشتن داری و اراده می‌شود.

وی اشاره به دیگر ابعاد روزه‌داری داشت و افزود: با توجه به روایت و آموزه‌های دینی ما در زمینه ارتباط بین فردی بخشش و اطعام نیازمندان است که باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس فرد نیز می‌شود که این افزایش عزت نفس باعث کاهش اختلال‌هایی چون افسردگی، فوبیا، اضطراب، افکارهای پارانویید (توهمی) و خصومت خواهد شد.

کاهش خودکشی در ماه مبارک رمضان

این کارشناس ارشد روانشناسی عمومی به کاهش خودکشی به عنوان یکی از آثار روزه داری اشاره‌ای داشت و گفت: هنگامی که افراد به دیگران کمک می‌کنند و نیازهای مادی آن‌ها را برطرف می‌سازند، نیاز روانی خود یعنی محبت و کمک به دیگران را نیز برطرف می‌سازند و نیازهای بعد روان انسان همچون نیاز به محبت و کمک به دیگران تأمین گردد جامعه‌ای سالم‌تر و شادتر را شاهد خواهیم بود.

مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.