سرویس: غیر تولیدی 10:12 - سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

گزارش/

کرونا ۶۸ هزار کارگر اصفهانی را متقاضی دریافت بیمه بیکاری کرد

همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران و پیامدهای اقتصادی مرتبط با آن، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که به کارگرانی که به دلیل ویروس کرونا بیکار شده‌اند، بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد، موضوعی که اما و اگرهای بسیاری به دنبال دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اواخر هفته دوم فروردین سال‌جاری در جلسه اقتصادی ستاد مقابله با کرونا تصویب شد که مبلغ 5000 میلیارد تومان منابع در اختیار صندوق بیمه بیکاری برای حمایت از افرادی که شغل خود را به‌واسطه کرونا از دست داده‌اند در نظر گرفته شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این اعتبار فقط برای پرداخت مستمری به مشمولان قانون کار اختصاص دارد و مستمری مابقی بیکارشدگان در قالب یارانه یا تسهیلات ارزان پرداخت می‌شود.

بنا بر اعلام مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار در این شیوه‌نامه که در تاریخ 11 فروردین 1399 به امضای مشترک معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی رسیده و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است، 10 گروه از فعالیت‌ها و زیربخش‌های اقتصادی به عنوان فعالیت‌هایی که متاثر از ویروس کرونا بوده‌اند و به صورت غیرمترقبه کسب و کار آنها دچار آسیب شده و کارگران این فعالیت‌ها هم مشمول قانون کار و بیمه بیکاری باشند می‌توانند برای مدت 3 ماه از مزایای بیمه بیکاری طبق ضوابط قانونی بهره‌مند شوند.

همچنین سایر بنگاه‌هایی که جزو 10 گروه شغلی مذکور نبوده اما به دلیل اثرات ناشی از این ویروس ناچار به کاهش فعالیت و تعدیل بخشی از نیروی کار خود شده‌اند با تشخیص مدیران کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند.

براین اساس علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به تمهیدات دولت برای حمایت از معیشت مردم در دوره شیوع کرونا، اعلام کرد: دولت برای افرادی که در مشاغل فاقد پوشش بیمه بیکاری به‌اجبار بیکار شده‌اند، 5 هزار میلیارد اختصاص داده است.

همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که همه کسانی که براثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند با تشخیص سازمان‌های مربوطه‌شان ظرفیت استفاده از قانون بیمه بیکاری را دارند و مشمول بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمایتی سازمان و وزارتخانه مربوطه هستند.

براساس اظهارات وی، برای بیکاری مشاغلی مثل دست‌فروشان نیز مقرر شد حدود 3 هزار میلیارد تومان سرمایه به منظور پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به این افراد تخصیص یابد.

در همین راستا مسعود بابائی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص راه‌اندازی سامانه‌ای که در وزارت کار با نشانی bimebikari.mcls.gov.ir طراحی شده و ثبت درخواست به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود، گفته است که با راه‌اندازی این سامانه افراد مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی که مشمول قانون بیمه بیکاری هم باشند می‌توانند با مراجعه به این سامانه و با وارد کردن اطلاعات شغلی و شخصی نسبت به تکمیل در خواست خود اقدام کنند.

برهمین اساس بسیاری از کارگران آسیب‌دیده از کرونا در سامانه bimebikari.mcls.gov.ir  که در وزارت کار به این منظور راه‌اندازی شده درخواست خود را برای بیمه بیکاری به ثبت رساند و براساس اعلام صفحه رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اینستاگرام تا به امروز 586 هزار و 370 نفر که بیکار شده‌اند، در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند.

اما به نظر می‌رسد افزایش تعداد ثبت‌نام کنندگان در سامانه بیمه بیکاری باعث اعمال محدودیت‌هایی در اختصاص مقرری بیمه بیکاری شده باشد؛ تا جایی که به گفته مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری تنها ثبت‌نام در سایت نیست و کارگرانی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند حتما باید مشمول قانون کار، قانون بیمه بیکاری و قانون تامین اجتماعی باشند.

البته مقامات وزارت کار می‌گویند در حال حاضر 260 هزار مستمری‌بگیر بیمه بیکاری در کشور وجود دارد و چون با شیوع کرونا این تعداد افزایش خواهد یافت از رئیس‌جمهور خواسته شده که مبلغی برای این افراد جدید در نظر گرفته شود؛ ازاین‌رو آنچه تحت عنوان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود فقط به مشمولان قانون کار که 3 درصد حق بیمه بیکاری را پرداخته‌اند تعلق می‌گیرد. بر این اساس به نظر می‌رسد مابقی بیکار شدگان باید از طریق همان کمک‌های دولتی که در قالب تسهیلات ارزان‌ قیمت یا یارانه پرداخت می‌شود، معیشت خود را بگذرانند.

ثبت‌نام 68 هزار نفر اصفهانی در سامانه بیمه بیکاری کرونا

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: از اسفند سال گذشته تا 15 اردیبهشت سال جاری نزدیک به 68 هزار و 500 نفر در این استان برای دریافت بیمه بیکاری پس از شیوع بیماری کرونا در سامانه bimebikari.mcls.gov.ir ثبت‌نام کرده‌اند.

محسن نیرومند پیرامون اینکه تا 25 فروردین ماه تعداد ثبت‌نام کنندگان بیمه بیکاری استان اصفهان در حدود 45 هزار نفر بوده است، اظهار داشت: پیش از این برآورد شده بود بین 30 تا 40 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری در این سایت ثبت‌نام کنند اما تعداد آنها در حال حاضر افزایش داشته است.

وی درباره ثبت‌نام نزدیک به 68 هزار نفر اصفهانی در سامانه بیمه بیکاری کرونا، افزود: از این تعداد افرادی که در این سامانه ثبت نام کردند پس از پایش، بالغ بر 63 هزار نفر اصفهانی مشمول دریافت بیمه بیکاری کرونا هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در ادامه بیان کرد: اگرچه عمده این تعداد ثبت‌نام کننده در سامانه از اصفهان مربوط به آسیب‌دیدگان از شیوع کرونا است، اما تعداد افرادی که به‌طور معمول واحدهای آنها مجبور به تعطیلی و تعدیل نیرو شدند را شامل می‌شود.

وی گفت: برای رفع آسیب‌های ناشی از این وضعیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اواخر اسفند سال گذشته سامانه bimebikari.mcls.gov.ir را برای ثبت‌نام متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ناشی از بیماری کرونا به صورت غیرحضوری معرفی کرده است.

نیرومند کارگران آسیب دیده در شرایط حاصل از شیوع بیماری کرونا را 2 دسته دانست و اظهار داشت: دسته نخست بیمه شدگان اجباری ماده 148 قانون کار هستند و براساس قانون در شرایط خاص می‌توان از آنها حمایت کرد، امکان ثبت‌نام آنها در سامانه بیمه بیکاری فراهم شده بود.

وی دسته دوم را کارگران فصلی و صنفی فاقد بیمه یا افراد شاغل با بیمه خاص مانند کارگران ساختمانی، رانندگان و قالیبافان دانست و افزود: دولت برای چنین افرادی در حال تعیین سازوکار مشخص به منظور واریز کمک مالی بلاعوض یا تسهیلات بانکی است که مبلغ 10 تا 20 میلیون ریال به آنها تعلق می‌گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: تسهیلات بانکی که به این افراد پرداخت می‌شود پس از چند ماه تنفس به صورت اقساط با مبلغ اندک از حساب یارانه آنها برداشت خواهد شد.

وی پیرامون اینکه ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرونا تنها ثبت‌نام در سایت نبوده و کارگرانی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری هستند حتما باید مشمول قانون کار، قانون بیمه بیکاری و قانون تامین اجتماعی باشند، بیان کرد: افرادی که مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند شد، پیامک اطلاع‌رسانی ارسال می‌شود و نیازی به مراجعه آنها به اداره‌های کار نیست.

نیرومند بخشودگی جرایم اقساط و مالیات، به تاخیر افتادن اقساط، مالیات و حق بیمه کارگران را از جمله تسهیلات دولت برای کارفرمایان به منظور گذر از شرایط پس از شیوع بیماری کرونا برشمرد و گفت: مقرر شده 750 هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره کشوری در اختیار کارفرمایانی که با شرایط فعلی، آسیب و ضرر اما تعدیل نیرو نداشته‌اند تعلق بگیرد.

قرار است به کسانی که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده‌اند تا پایان اردیبهشت ماه‌ جاری بیمه بیکاری پرداخت شود، اگر چه در شیوه‌نامه جدید وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی از 10 گروه فعالیت و زیربخش اقتصادی نام برده نشده اما با توجه به لحاظ کردن 3 شرط مشمول بودن قانون کار، قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری برای متقاضیان بیمه بیکاری به‌نظر می‌رسد مشاغلی مانند دستفروش‌ها، نظافتچی‌ها، کارگران ساختمانی و خدماتی،‌ مشاغل خانگی، مسافرکش‌ها، پیک‌های موتوری، رانندگان تاکسی، رانندگان آموزشگاه‌های رانندگی، تعمیرکاران لوازم خانگی، پیک رستوران‌ها، چرخی‌های بازار، کارگرانی در کارگاه‌های کمتر از 10 نفر و…. به دلیل اینکه قراردادی بین آنها و کارفرما به صورت رسمی منعقد نمی‌شود، مشمول بیمه بیکاری کرونا نشوند و در حالی که نه بسته حمایتی می‌گیرند و نه بیمه بیکاری، مجبور هستند برای تهیه لقمه نانی تلاش کنند و حتی خطر ابتلا به بیماری را به جان بخرند یا در ماه‌های آینده پس از ریشه کنی ویروس کرونا شانه‌های آنها توان ایستادگی نداشته و زیر بار فشارهای اقتصادی خمیده شوند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.