سرویس: اخبار شهرستان 00:59 - سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

از مطالبه قشر عشایر تا پیگیری رسانه مردمی اصفهان شرق؛

سهمیه فعلی نفت، نیاز عشایر عرب جرقویه سفلی با دام شیرده را تأمین نمی‌کند/ هر چادر عشایر، یک گام در استقلال اقتصادی کشور

انتظار می رود مسوولان در اسرع وقت و یک بار برای همیشه نسبت به رفع این مشکل و تحویل سوخت مورد نیاز عشایر اقدام نمایند و نگرانی عشایر محروم و زحمتکش از بابت هدر رفت زحمات و تولیدات انها را بر طرف کنند و اجازه بدهند عشایر که به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ذخایر انقلابند در سال جهش تولید نقش خود را در تحقق شعار سال به نحو مطلوب ایفا نمایند.

به گزارش اصفهان شرق، چند روز گذشته خبری مبنی بر اعتراض عشایر عرب منطقه جرقویه سفلی در مقابل بخشداری به مقدار ناکافی سهمیه نفت این قشر زحمت کش در شبکه های اجتماعی محلی جرقویه سفلی منتشر شد؛ خبری که هر چند به جهت انعکاس مطالبات قشر عشایر نشر داده شد ولی زمان و نحوه انتشار تا حدودی نامناسب بوده و متاسفانه برخی شبکه های خارجی معاند را نیز تحریک کرد.

اصفهان شرق رسانه ای مردمی در شرق شهرستان اصفهان است و همه تلاش خود را برای تحقق مطالبه به حق مردم عزیز این بخش انجام می دهد و در این رابطه نیز بدون بارگزاری خبر، مدت هاست با پیگیری رسانه ای و همت خبرنگار این منطقه، به دنبال تحقق سهمیه نفت این قشر زحمت کش و آبرومند بوده و خواهد بود ولی به دلیل اینکه عشایر نامشان بر زبان بیگانگان نچرخد، تا مشخص شدن موضوع و اعلام پیگیری دقیق از مسئولان، از نشر خبر ممانعت کرد و امروز که تا حدودی پاسخ قانع کننده از مسئولان استان و منطقه به دست ما رسیده، بر آن شدیم تا خبر مطالبه به حق عشایر را منتشر کنیم.

چرا عشایری که شعارشان عشایریم بیداریم از فتنه گر بیزاریم است و در عمل همه همت و تلاش و عملکردشان بیانگر ولایتمداری و عشق به نظام و تحقق منویات مقام معظم رهبری و پیاده کردن اقتصاد مقاومتی و رونق و جهش تولید است به علت بی توجهی برخی مسوولان در تامین سوخت مورد نیازشان مجبور به تجمع شوند و این اقدام مورد سوء استفاده برخی نیروهای معاند و ضد انقلاب قرار گیرد؟

هر چادر عشایر عرب جرقویه یک گام در استقلال اقتصادی

عشایر قشر مولد، سختکوش و زحمتکش که در سخت ترین شرایط با کمترین امکانات بهترین محصولات را تولید می کنند و هر چادر عشایری که در مرتع به پا می شود یک کارخانه است که با استفاده از تمام ظرفیت اعضای خانواده مشغول به فعالیت و تولید است و نقش به سزایی در استقلال اقتصادی و مواد غذایی دارد.

عشایر به یک مسیر دسترسی ساده خاکی که بیشتر خود با تردد مرتب ایجاد می کنند بسنده می نمایند و هزینه زیرسازی و اسفالت و جدول کاری و کانال دفع ابهای سطحی به دولت تحمیل نمی کنند.

انها در مرتع نیاز به بوستان، فضای سبز، اتوبوس و مترو و تاکسی، سینما و دیگر خدمات عمومی که هزینه های زیادی برای دولت ایجاد می کند ندارند.

همچنین عشایر از خیل خدمات هزینه بر دیگری که مردم شهرنشین و حتی روستا نشین از انها بهره می برند از جمله شبکه های اب و برق و گاز و تلفن و…. محرومند.

نیاز بسیار عشایر عرب جرقویه به نفت در قیاس عشایر قشقایی و بختیاری

این قشر قانع و مولد برای تولید محصولات لبنی خود، پخت و پز و گرمایش نیاز مبرم به نفت سفید دارند اما متاسفانه سال به سال سخت گیری برای تحویل نفت بیشتر و میزان نفت اختصاصی به عشایر کمتر می شود.

عشایر در خارج شهر و روستا که هیچ گونه امکاناتی نیست استقرار دارد و با توجه به وضعیت زندگی و چرای دام ساعات دوشیدن شیر دام 10 صبح تا 5 عصر یعنی گرمترین ساعات روز می باشد و چنانچه چند دقیقه بعد از دوشیدن دام به علت نداشتن سوخت نتواند شیر را گرم و وارد چرخه تولید کند شیر خراب و فاسد شده و قابل استفاده برای تولید ماست، پنیر، روغن، کشک و قارا و… نمی باشد و علاوه بر محرومیت از تولید و فروش این محصولات به عنوان منبع درامد، جوابگوی مخارج چرا و تامین علوفه و پرداخت علف چر و ابچر و دیگر هزینه های دام و وقت اعضای خانواده هم باید باشد.

مشکل دیگر عشایر تردد زیاد بین مکان استقرار و تولید محصول و محل عرضه محصولات برای فروش و تامین مایحتاج است که با توجه به سهمیه بندی سوخت لازم است سهمیه ویژه ای نیز برای عشایر در نظر گرفته شود.

این پا و آن پا کردن مسئولان، به ضرر عشایر تمام خواهد شد

در سال های اخیر پیگیری های زیادی از طرف مدیرعامل و هیات مدیره شرکت تعاونی عشایری جرقویه، مدیریت امور عشایر استان، بخشداری جرقویه سفلی و شورای اسلامی نصراباد و حتی نمایندگان مردم شهرستان اصفهان در مجلس برای حل این مشکل صورت گرفته اما متاسفانه بی ثمر بوده و نتیجه ای نداشته است و برخی پیشنهاد های مطرح شده از جمله دادن درخواست اینترنتی و ثبت در سامانه نیز با توجه به شیوه زندگی عشایری و محرومیت از زیرساخت های لازم از جمله عدم دسترسی به امکانات مورد نیاز و عدم انتن دهی تلفن همراه در مراتع و… کار نشدنی است و با توجه به مشخص و محدود بودن تعداد عشایر تعیین و تحویل نفت مورد نیاز و همچنین تخصیص بنزین مورد نیاز خودروهای عشایر کار ساده و راحتی است اما این که چرا مسوولان مربوطه این همه کارشکنی و کوتاهی می نمایند تا صدای عشایر بلند شود و مجبور به تجمع شوند تا شبکه های معاند از ان بهره برداری سیاسی کنند خدا می داند؟!

مدیریت امور عشایر استان و شرکت تعاونی عشایری جرقویه فهرست عشایر و مشخصات انها را دارند و محل استقرار خانوارهای عشایری در مناطق ییلاقی و قشلاقی هم مشخص است و به راحتی می شود نفت را بین انها توزیع کرد. ضمن این که عشایر جرقویه در مرکز ایرانند و مرزنشین نیستند و لذا بیم قاچاق سوخت وجود ندارد.

کل نفت مورد نیاز ایل عرب جرقویه در یک سال برای تولید محصول، پخت و پز و گرمایش فصل سرد چهل تانکر 20 هزار لیتری و در مجموع هشتصد هزار لیتر می باشد این هم نه به صورت رایگان بلکه مانند گذشته در قبال اخذ وجه است.

انتظار می رود مسوولان در اسرع وقت و یک بار برای همیشه نسبت به رفع این مشکل و تحویل سوخت مورد نیاز عشایر اقدام نمایند و نگرانی عشایر محروم و زحمتکش از بابت هدر رفت زحمات و تولیدات انها را بر طرف کنند و اجازه بدهند عشایر که به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ذخایر انقلابند در سال جهش تولید نقش خود را در تحقق شعار سال به نحو مطلوب ایفا نمایند.

ایا وقت ان نرسیده مسوولانی که به علت کوتاهی و عدم تحویل نفت مورد نیاز عشایر زمینه نارضایتی و تجمع انها را فراهم کردند و کسانی که علیرغم فیلترینگ تلگرام بر خلاف قانون و مقررات زمینه موج سواری نیروهای معاند و ضد انقلاب با بهره گیری از بستر پیام رسان های خارجی را فراهم نموده و این خواسته عشایر ولایی و همیشه در صحنه را علیه نظام تبلیغ کنند جوابگو باشند؟

پیگیری اصفهان شرق از بخشدار جرقویه سفلی

سهمیه فعلی نفت، نیاز عشایر با دام شیرده را تأمین نمی‌کند

حسن جعفری هرندی در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به اینکه تصمیم میزان سهمیه نفت به عشایر در وزارت خانه گرفته شده و نماینده عشایر نیز در آنجا حاضر بوده است، افزود: عشایر جرقویه معتقد هستند که دام های آنها برخلاف دام عشایر بختیاری و قشقایی، از نوع شیرده است و قطعا برای فراورده های شیری باید از میزان نفت بیشتری نسبت به عشایر دام های گوشتی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: طی تصمیم وزارت خانه، به هر خانوار عشایری 50 لیتر نفت در ماه تعلق می گیرد که به 600 لیتر در سال می رسد و برای دریافت این سهمیه باید در سامانه تجارت آسان ثبت نام کنند.

بخشدار جرقویه سفلی با اشاره به دریافت بخشی از سهمیه نفت عشایر، خاطرنشان کرد: با مکاتبات انجام شده با استانداری، فرمانداری و امور عشایر، سهیمه 120 هزار لیتر کل عشایر که سهمیه سال 99بوده است، توسط شرکت تعاونی جرقویه سفلی خریداری و جذب شد تا فعلا بر اساس همان سهمیه ماهانه 50 لیتر بین عشایر عزیزمان توزیع شود.

وی با اشاره به تجمع عشایر در مقابل بخشداری، ادامه داد: قبلاً ثبت نام در سامانه صورت نمی‌پذیرفت که عشایر این منطقه ثبت‌نام انجام دهند، اما این مشکل حل‌شده و اکنون عشایر معتقد هستند این میزان سهمیه برای آن‌ها کم است و امیداریم با پیگیری قانونی، عشایر عرب جرقویه که از اقشار زحمت کش هستند، به سهمیه کافی دست یابند.

جعفری هرندی در خصوص زندگی عشایر عرب جرقویه، بیان کرد: عشایر جرقویه شش ماه از سال در مراتع منطقه هستند که هوا در این منطقه سرد است و این در حالی است که عشایر دیگر با کوچ به نقاط گرمسیر منتقل می شوند و این هم دلیل دیگری بر خواسته عشایر بر ناکافی بودن سهمیه نفتشان است.

گفتنی است، جرقویه سفلی دارای حدود 400 خانوار عشایر کوچ رو و همچنین بیش از 1000 خانوار عشایر ساکن در منطقه است.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.