سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:08 - پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

چگونه با خط فقر 3.5 میلیونی، حقوق کارگران را 2.5 میلیون تومان مصوب کردند؟

رئیس مجمع نمانیدگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز آمار بیکاران در کشور بسیار بالا است و باید پرسید وقتی خط فقر ۳.۵ میلیون تومان است، می‌توان با ۲.۵ میلیون تومان زندگی را اداره کرد؟

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام سید ناصر لارگانی پیش از ظهر امروز در نشست مطالبه‌گری چالش‌ها و مشکلات کارگری که به مناسبت روز جهانی کارگر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: تغییر برخی از قوانین نیاز به لایحه دولت دارد، اگر مجلس طرحی را که برای دولت هزینه داشته باشد ارائه کند، شورای نگهبان آن را طبق اصل ۷۵ رد خواهد کرد و یکی از موضوعاتی که دولت باید لاحیه آن را ارائه کند، اصلاح قانون کارگری است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: من یکی از سوال‌کنندگان از وزیر اقتصاد دولت دهم در کمیسیون اقتصادی بودم که چرا این لایحه را به مجلس نمی‌آورید و او در جواب گفت که سه ماه فرصت دهید و در ادامه این زمان هم طی شد و اتفاقی رخ نداد؛ همچنین یکی از مسائلی که همواره مورد تأکید مراجع تقلید و مقام معظم رهبری بوده است اصلاح قانون بانکداری و گمرک است.

وی ادامه داد: در نهایت خود مجلس طرحی را مطرح که ۲۲۰ نفر هم آن را امضا کردند ولی این طرح هنوز در مجلس به سرانجام نرسیده است.

موسوی لارگانی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که سرمایه‌گذاران و کارفرمایان دارند، این مسأله است که علی‌رغم این‌که بانک‌ها نباید وام بالای ۱۸ درصد دهند، در حال حاضر سود وام‌ها بالای ۲۵ درصد است و اگر اقساط دیر پرداخت شود، به آن دیرکرد تعلق می‌گیرد و به این صورت هزینه تولید بالا می‌رود.

رئیس مجمع نمانیدگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: یکی از قوانین مترقی، مالیات بر ارزش افروده است ولی برخی از کشورها مالیات را بر مصرف می‌گیرند، اینجا هنگام ورود مواد به گمرک، ۹ درصد مالیات به آن تعلق می‌گیرد و این ۹ درصد به فاکتورها اضافه شده و در ادامه هزینه تولید افزایش می‌یابد.

وی افزود: شهرستان فلاورجان یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور را دارد که سال قبل، بیش از ۱۲هزار نفر کارگر داشت ولی در حال حاضر این عدد به ۴ هزار نفر رسیده که یکی از دلایل آن هزینه‌های تولید است؛ این وظیفه دولت است که لایحه اصلاح قانون کارگری را به مجلس ارائه کند.

موسوی لارگانی گفت: در مجلس دهم تفرقه هایی ایجاد شد، نمایندگان به سه گروه تقسیم شدند و هدفشان را مقابل یکدیگر ایستادن قرار دادند ولی امید است در مجلس آینده که بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثریت نمایندگان آن نیروهای انقلابی هستند، با فشاری که به دولت آورده می‌شود، قوانین به‌ویژه قانون کار، اصلاح شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در دهمین مجلس شورای اسلامی، عده‌ای به دنبال آن بودند که موضوع قراردادهای موقت کارگران را قانونی کنند؛ امروز آمار بیکاران در کشور بسیار بالا است و باید پرسید وقتی خط فقر ۳.۵ میلیون تومان است، می‌توان با ۲.۵ میلیون تومان زندگی را اداره کرد؟

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دولت اعلام کردند که تا پایان ماه رمضان قیمت‌ها افزایش پیدا نخواهد کرد ولی امروز می‌بینیم که برخی کالاها افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی داشتند.

موسوی لارگانی تصریح کرد: کارگران درحال فعالیت در بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی هستند، اگر قرار باشد هزینه‌ای در بخش دولتی اضافه شود، باید ردیف مشخصی وجود داشته باشد که از مقدار آن کاسته شده تا صرف هزینه اضافه شده شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.