سرویس: غیر تولیدی 17:24 - پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

درد و دل‌های مظلوم‌ترین قشر جامعه| ازکوچک‌تر شدن سفره کارگران تا عدم تأمین امنیت شغلی

نشست مطالبه‌گری چالش‌ها و مشکلات کارگری توسط معاونت مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی استان اصفهان، به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد و نمایندگان کاگران مشکلات خود را مطرح کردند.

به گزارش اصفهان شرق؛ صبح امروز نشست مطالبه‌گری چالش‌ها و مشکلات کارگری توسط معاونت مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی بسیج دانشجویی استان اصفهان، به مناسبت روز جهانی کارگر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

در این نشست که با حضور نمایندگانی از جامعه کارگری برگزار شد، حمیدرضا بابایی به عنوان نماینده جامعه کارگری اظهار داشت: ما کارگران همواره در تمام صحنه‌ها حضور تاثیرگذار داشتیم و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مؤثری داشتیم، همچنین در دفاع مقدس با تقدیم ۶۴۰۰ شهید کارگر، انجام وظیفه کردیم.

وی ادامه داد: آن‌چه که مسلم است کارگران بخش مظلوم جامعه هستند که هیچ‌گاه آن‌طور که شایسته است با آن‌ها رفتار نشده و ما کارگران همواره حداقل‌ها را داشته‌ایم.

بابایی عنوان کرد: بیشترین مشارکت‌ها در انتخابات را کارگران و معلم‌ها دارند و این‌گونه همیشه پای نظام بوده‌اند ولی از کوچک‌ترین حق که امنیت شغلی است بی‌بهره هستند، کارگر وقتی امنیت شغلی نداشته باشد، دغدغه‌اش به سمت قرارداد کاری می‌رود و نمی‌گذارد که خلاقیت‌هایش شکوفا شود و در مسیر تولید مؤثر باشد.

نماینده جامعه کارگری در ادامه بیان کرد: در همه سیستم‌های مدیریتی کشور، وقتی فشار اقتصادی وارد شود، پیش از هر چیز مزد کارگر را تغییر می‌دهند، کارگر امنیت شغلی می‌خواهد.

وی افزود: قراردادهای سفید امضا و گرفتن چک و سفته از کارگر از دیگر مشکلات جامعه کارگری است، همچنین در اجرای تبصره دو ماده هفت قانون کار هم مشکل وجود دارد، این قانون می‌گوید در کارهایی که دائم است، کارگر نباید قراردادی کار کند ولی بعد از بیست سال هنوز کارگران در حال کار کردن با قراردادهایی هستند که یک ماه انقضا دارند.

شرکت‌های خدماتی دلال نیروی انسانی هستند 

بابایی تصریح کرد: موضوع شرکت‌های خدماتی که به نوعی دلالان نیروی انسانی هستند، مشکل دیگر ما است، این شرکت‌ها قانون‌ را به عناوین مختلف دور می‌زنند.

نماینده جامعه کارگری اظهار کرد: از ابتدای انقلاب حتی سال‌هایی بوده که صفر درصد افزایش حقوق داشتیم، متأسفانه سال گذشته که تورم ۴۱ درصد بوده ولی حقوق کارگران ۲۱ درصد افزوده شد و با این وجود می‌توان گفت که ما کارگران زندگی نمی‌کنیم، فقط زنده هستیم.

وی درخصوص میزان افزایش حقوق کارگران اعتراض خود را بیان کرد و در این‌باره افزود: در شورای کار دقت لازم برای این مسئله انجام نشد و این تصمیم برخلاف قانون بدون امضای جامعه کارگری گرفته شد، امکانش وجود داشت که دوباره وقتی برای ان می‌گذاشتند و جلسه دیگری برگذار کنند.

بابایی گفت: کارشناسان حداقل میزانی که برای هزینه‌های خانوار ایرانی تعین کردند ۴.۵ میلیون است‌؛ جامعه کارگری ۴۰ میلیون جمعیت دارد که می‌توان گفت نصف جمعیت کشور است.

نماینده جامعه کارگری عنوان کرد: در شرایط کرونایی کارگران با وجود خطرات بسیار بخش‌های تولید را تعطیل نکردند و امروز حداکثر تولید را داریم.

وی بیان کرد: چند سال است که دستمزد ما در قیمت تمام شده کالاها زیر ده درصد است، این قول را می‌دهیم که ما کارگران توان انجام هر کاری را داریم؛ متوسط سطح علمی جامعه کارگری افزایش یافته و از زیر دیپلم به کارشناسی رسیده است.

در برخی سال‌ها بیش از مقدار تورم افزایش دستمزد داشته‌ایم 

پس از آن محسن احمدی، رئیس اداره روابط کار اصفهان اظهار داشت:ضرورت تصویب قانون کار حمایت از قشر زحمتکش کارگر بوده است؛ مشکلات اقتصادی دهه اخیر در تعیین حداقل دستمزد کارگران موثر بوده است.

وی بیان کرد: البته در برخی سال‌ها حتی بیش از مقدار تورم افزایش دستمزد داشتیم، جایگاه دولت به شکلی است که باید از سرمایه و نیروی انسانی مراقبت کند ولی این موضوعات نمی‌تواند پاسخگوی خواسته‌ها و مطالبات قشر کارگر باشد.

احمدی گفت: از ابتدای دهه هفتاد مشکلاتی با تصویب قوانین کار و شکل گرفتن قراردادها در قالب موقت و کاهش امنیت شغلی برای کارگران ایجاد شد، می‌توان گفت که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد از کاگران قرارداد موقت دارند و امنیت شغلی ندارند و در معیشت مشکل دارند.

رئیس اداره روابط کار اصفهان عنوان داشت: یک سری اقدامات تابعی از سوی وزارت کار اتفاق افتاده ولی خیلی موثر نبوده است؛ بحث پایه سنوات روزانه‌ای که اکنون در مصوبات شورای اداری کار است و از ابتدای سال ۹۲ در خصوص کارگران موقت بوده، باعث شده در یک فاصله حدودا هفت ساله مزد پایه کارگر در یک کارگاه ثابت حداقل ۶۰۰ هزار تومان تفاوت داشته باشد.

وی ادامه داد: این مسأله‌ای است که در سال‌های قبل رخ نداده بود و در سال‌های قبل کارفرما با پایان سال با کارگر تسویه حساب می‌کرد و در سال جدید کارگر صفر می‌شد و دوباره حداقل را دریافت می‌کرد.

احمدی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۲ شورای عالی کار، پایه سنوات را ایجاد کرد، یعنی ماندگاری کارگر در همان محل کار باعث می‌شود، حقوقش از حداقل فاصله گیرد.

رئیس اداره روابط کار اصفهان گفت: الزام کارفرما به پرداخت در قالب واریز به حساب در حال حاضر به‌صورت ۱۰۰ درصد و قطعی انجام می‌شود و هر شکل پرداخت دیگر که کارگر نپذیرد در مراجع حل اختلاف هم پذیرفته نیست.

وی بیان داشت: موضوع ماده هفت قانون کار از دغدغه‌های اصلی کارگران بوده است؛ قرارداد شفاهی در کنار معایبی که برای کارگر دارد، مزایایی هم دارد، قانون کار به عنوان یک قانون عام که شمولیت گسترده‌ای را در حوزه کارگری دارد، باید همه اقشار کارگر را دربر گیرد.

احمدی تصریح کرد: اگر قراردادهای شفاهی به اثبات برسد، کارگر حالت رسمی می‌گیرد، البته اثبات قرارداد مشکلاتی را برای کارگر به دنبال دارد.

۳۰ هزار پرونده شکایت کارگر و کارفرما در استان اصفهان 

رئیس اداره روابط کار اصفهان گفت: طی سال‌های اخیر حداقل به میزان ۳۰ هزار پرونده در استان اصفهان به شکایات کارگر و کارفرما پرداخته است، ۶۰ هیأت حل اختلاف وظیفه رسیدگی به این شکایات را دارند.

وی بیان کرد: اگر سی سال از تصویب قانون کار می‌گذرد چرا هنوز کارفرمایانی وجود دارد که قانون را رعایت نمی‌کنند و این میزان از شکایت در کشور وجود دارد که اکثر آن مربوط به عدم رعایت حداقل دستمزد است.

احمدی عنوان کرد: ضمانت ضعیف اجرای قانون کار یکی از مسائلی است که منجر به سواستفاده کارفرما می‌شود، در فصل یازدهم قانون کار تحت عنوان جرائم و مجازات‌ها پیش‌بینی کردیم.

۹۶ درصد کارگران کشور قرارداد موقت دارند

در ادامه محمد یاراحمدیان رئیس مجمع نمایندگان کارگران اظهار داشت: قدر و منزلت کارگر در کشور ما جایگاه واقعی را ندارد چون در کشور جمهوری اسلامی ۹۶ درصد از کارگران قرارداد موقت دارند.

وی اضافه کرد: در نتیجه آن، در حوادث کار در جهان رتبه‌دار هستیم؛ بهره‌وری پایینی داریم چون نیروی کار دغدغه امنیت شغلی خود را دارد، مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته مکرر فرمودند که برای امنیت شغلی کارگر اقدامی انجام شود که هیچ کاری صورت نگرفت.

یاراحمدیان بیان داشت: شاخص شغل شناسنامه‌دار، بیمه شده اجباری است، بیمه شده اجباری از هفت سال گذشته تا به حال، نه تنها اضافه نشده بلکه کاهش یافته است و این نماد این است که در کشور اشتغال ایجاد نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران ادامه داد: طرح استاد شاگردی می‌گوید کارفرما کارگر را وارد حوزه کار کند، در ادامه آن، از شمولیت قانون خارج شدند و صدها هزار نفر وارد حوزه کار شدند و در نتیجه هرج و مرج زیادی صورت گرفت که دولت با شکایت بین‌المللی آن را ابطال کرد.

وی تصریح کرد: اگر واقعا به دنبال حل مسائل هستیم، باید مشکلات را به‌صورت ریشه‌ای درست کنیم، امنیت روانی، امنیت شغلی، دستمزد عادلانه و بحث مسکن از مشکلات کارگران است.

یاراحمدیان بیان داشت: باید پرسید تشکل‌های کارگری چه جایگاهی در جامعه دارند، سه تشکل کارگری که وجود دارد، میزان کارگران تحت پوششان زیر ۵ درصد است، تشکل‌های کارگری در ضعف حداکثری هستند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران گفت: یکی از مطالبات ممتاز ما، اصلاح قانون کار است، فصل ششم قانون کار به خوبی نوشته نشده است.

وی اظهار داشت: در هر سه برنامه سوم، چهارم و پنجم، سند ملی کار شایسته و اصلاح قانون کار آمده و هیچ اتفاقی به‌ جز سواستفاده‌های سیاسیون رخ نداده است؛ اصلاح قانون کار مانع تولید نیست، بلکه سومدیریت‌های دولت‌مردان مانع تولید است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.