سرویس: دسته‌بندی نشده 01:45 - دوشنبه 08 اردیبهشت 1399

حجت الاسلام محمد قطبی نوشت؛

آیا فرهنگ و ارشاد اصفهان تازه می‌شود؟

حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در یادداشتی نوشته است: در سال جهش تولید، چشم به‌راه تازه شدن فرهنگ و هنر اصفهان هستیم تا با شتاب و عُمق بیشتر، اصفهان را دوباره صدرنشین تمدن ایرانی اسلامی کند.

به گزارش اصفهان شرق، ارشاد اصفهان در طول حیات خود خَرامان خَرامان به پیش رفته، در بعضی از عرصه‌ها شکُفته و در برخی ورطه‌ها لنگیده است. گاه مسیر هموار را پیدا کرده و اسب زین را در آن تاخته و گاه چنان زمین‌گیر شده که حتی خَرک لنگ به منزل نرسانده؛ به این همه طُرفه و عُلقه باید وضعیت فرهنگ و هنر اصفهان را افزود که در میدان هنرمندی و هنروری در تارُک ایران درخشیده و تباری پرمایه به‌هم زده است ولی در میدان اثبات خود به کشور و پایتخت نشینان دچار لانه‌ی چنددروازه شده و هر کس سر به‌زیر به راه خود رفته است.

ادبیات، موسیقی، تئاتر، نگارگری، تجسّم، هنرهای کاربردی و مستظرفه همه و همه با ریشه‌های محکم و ستونی استوار، اصفهان را به سرزمینِ عرش و فرش، سرزمین ترنج و نارنج، سرزمین طاقچه و باغچه، سرزمین خیال و مثال تبدیل کرده است و اگرچه هنر اصفهان به نام‌آوران آن شناخته می‌شود ولی در نسل نوخاسته جوان و نوجوان آن رگه‌هایی از بلوغ و ابتکار دیده می‌شود که اگر در مدار لطف قرار گیرد جهش و شتاب آبرومندانه‌ای به هنر ایران اسلامی خواهد بخشید.

نسل نوی که درک هنریِ سنتی را از اساتید خود آموخته و سبک هنریِ نوین را به اقتضای زمان خَلق خواهد کرد، نسلی که می‌تواند پیوند سنت و مدرن را در آثار خودش عیان کرده و سیمای نوین به سنّت کُهن ببخشد.

در عرصه‌های موسیقی، نمایش و تجسّم این میدان گشوده‌تر و شرایط مهیا‌تر است چرا که صنایع خلاق و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در این میدان‌ها نفوذ و رسوخ بیشتری دارد.

میراث ناملموس و معنوی اصفهان دریایی است که می‌تواند در قالب و فرم فناوری‌های نوین به جهان پیشکش شود و دیپلماسیِ هنری را بر پایه سنت‌های دیرین و روش‌های نوین رقم بزند.

در ایامی که بنده توفیق تشرّف به آن اداره را داشتم گام‌های کوچکی برای حمایت و تقویت فناوری‌های نرم و هویت‌ساز برداشته شد و تعامل شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در تاسیس مرکز رشد فرهنگ، هنر و رسانه حاصل شد، اینک امّا به نظر می‌رسد وضعیت فعلی حکایت از سرعت منطقی ندارد و لذا نیازمند شتاب و تاکید بیشتری است تا این مهم به نتیجه برسد.

زیست‌بومِ شرکت‌های خلاق اینک بهترین میدان برای تاختنِ نسل نو و هسته‌های فناور فرهنگی است که با شتاب معقول و حمایت معمول می‌تواند آینده فرهنگ را در این دیارِ پرتبار به سامان کند، آنچه از محضر عالی مقام سرابی، مدیرکل جدید اصفهان انتظار می‌رود حمایت مشفقانه و ایجاد زمینه‌های ظهور و بروز خلاقیت‌های نسل نوخاسته جوان و نوجوان است که بسان باروتِ باران خورده، بوی متصاعد دارد ولی زمینه‌ی انفجار ندارد، باید به او میدان داد و معرکه را به او سپرد تا دُرّ و گُهرهای خود را بیرون بریزد و آسمان اصفهان را پر ستاره کند.

فرهنگ و هنر خلاق و دانش بنیان است که می‌تواند در آینده امتداد یافته و گذشته را برای آیندگان به ارمغان بیاورد، تنها و تنها راه استمرار و بقای این همه هنر و مهارت برای آینده، پوشاندن لباسِ فناوری و نوآوری به آن است.

الگوهای رایجِ هسته‌های فناور، شتاب دهنده، مرکز رشد و نوآوری، کارخانه نوآوری، صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر، فن بازار و زیست بوم شرکت‌های خلاق در کشور با حمایت بی‌بدیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال گسترش است ولی اصفهان به نسبت جمعیت و پیشتازی خود، از همه ظرفیت‌هایش بهره نبرده و این میدان را برای نسل نوخاسته جوان و نوجوان به ویژه در عرصه‌های هنر، فرهنگ و رسانه فراهم نساخته است. در سال جهش تولید، چشم به‌راه تازه شدن فرهنگ و هنر اصفهان هستیم تا با شتاب و عُمق بیشتر، اصفهان را دوباره صدرنشین تمدن ایرانی اسلامی کند.

 

* حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی – مدیرکل اسبق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان – رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.