سرویس: سیاسی » بین الملل 16:40 - پنجشنبه 01 خرداد 1393

بحران اوکراین و رایزنی های دیپلماتیک

بی‌توجهی به فراخوان سرمایه‌دار اوکراینی برای تظاهرات علیه جدایی‌طلبان

مدودف در مصاحبه ای با شبکه ی تلویزیونی بلومبرگ گفته است که احتمال دارد با چین به توافقات بلندمدتی در زمینه‌ی انرژی برسند. وی همچنین گفته است که روسیه به سمت جنگ سرد جدیدی با آمریکا و متحدان اروپایی‌اش سوق داده می‌شود. روسیه و چین بیانیه‌ی مشترکی هم در محکوم کردن تحریم‌ها صادر کرده‌اند.

فراخوان ثروتمندترین فرد اوکراین برای تظاهرات علیه جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه با واکنش‌های مبهمی مواجه شد و بسیاری از کارکنان در روز سه‌شنبه به مشاغل خود مشغول شدند.

رینات آخمتوفِ میلیاردر که معادل زغال سنگ، کارخانه‌های فولاد و دیگر کارخانه هایش، قدرت صنعتی منطقه‌ی دونِت باسین اوکراین است، ۳۰۰۰ نفر از کارکنانش را به شرکت در تظاهرات علیه جدایی‌طلبانی که به گفته‌ی وی منطقه را تهدید می‌کنند، فراخوانده بود.

در ورود به کارخانه‌ی فولاد ایلیچِ آخمتوف در ماریوپول، شهری صنعتی و بندری در جنوب شرق اوکراین، کارکنان و شاهدان گفتند هنگامی که زنگ کارخانه به نشانه‌ی زمان تظاهرات به صدا در آمد هیچ کس بیرون نیامد.

آخمتوف گفته است روز دوشنبه تظاهراتی مشابه را لغو کرده است زیرا مطلع شده که افرادی مسلح قصد دارند به شرکت‌کنندگان شلیک کنند.

در این میانه بعضی از کارکنان خود را در میدان ماجرایی می‌بینند که بعضا خشونت‌بار است و بین دولت سه ماهه‌ی طرفدار غرب و کسانی که می‌خواهند شرق اوکراین را قسمتی از روسیه ببینند جریان دارد. آنها فکر می‌کنند که آخماتوف هم مانند جدایی‌طلبان باعث تقسیم اوکراین است. در عین حال آنها هم در بعضی موارد علیه دولت موقت کی‌یف با جدایی‌طلبان همنوا هستند.

رهبر جدایی‌طلبان که خود را جمهوری خلق دونِتسک نامیده اند، در توئیتر خود گفته است که ملی کردن دارایی‌های الیگارش‌های منطقه را آغاز می‌کنند. او آخمتوف را نام نبرده است ولی در توئیت دیگری مشخص کرده که منظور اوست.

به نظر می رسد که آخمتوف از هرچه بتواند علیه حرکت جدایی طلبان استفاده می کند.

 

وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه گفته است که واحدهای مستقر در نواحی غربی اوکراین طبق دستور روز دوشنبه‌ی رئیس جمهور پوتین، آماده‌ی بازگشت به پایگاه‌های داخلی شده اند، چادرها را جمع کرده اند و تجهیزات را بار زده اند.

راسموسین دبیرکل ناتو گفته است که آنها هنوز هیچ گونه عقب نشینی مشاهده نکرده اند.

 

پوتین اوایل ماه جاری گفته بود که حدود ۴۰,۰۰۰ نیروی روسی در مرز اوکراین در حال عقب نشینی هستند، ولی نشانه ای بر این امر مشاهده نشده است.

روسیه این عقب نشینی را تکمیل دوره‌ی عادی تمرینات آموزشی خوانده است. وزیر دفاع روسیه ۳۱ ماه می را پایان فصل آموزش‌های زمستانی اعلام کرده است. تاریخ آغاز تمرین‌های تابستانی اول ژوئن اعلام شده است.

پاولو شرمتا وزیر اقتصاد اوکراین روز دوشنبه در مصاحبه ای از دستور جدید پوتین استقبال کرده است.

در عین حال سفر پر سر و صدای پوتین به چین نشانه‌ی دیگری بر فاصله گرفتن روسیه از غرب و بحران اوکراین است.

به گفته‌ی پوتین قرار است گام‌های سیاست خارجی آنها با هماهنگی بیشتری پی گرفته شود. از جمله‌ی آنها فعالیت هایشان در قالب سازمان ملل، گروه BRICS (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا پاسیفیک (اَپِک) است.

پوتین، چین را اصلی ترین شریک اقتصادی روسیه خوانده است. سال گذشته تجارت دوجانبه به ۹۰ میلیارد دلار رسیده است و کرملین در بیانیه ای گفته است که تلاش می کند این مبلغ را به ۱۰۰ میلیارد دلار برساند.

این دو کشور اعلام کرده اند که به طور مشترک ۷۰ ‌اُمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم را گرامی خواهند داشت، جنگی که در آن اتحاد شوروی در جنگ علیه ژاپن به کمک چین آمد.

مدودف در مصاحبه ای با شبکه ی تلویزیونی بلومبرگ گفته است که احتمال دارد با چین به توافقات بلندمدتی در زمینه‌ی انرژی برسند. وی همچنین گفته است که روسیه به سمت جنگ سرد جدیدی با آمریکا و متحدان اروپایی‌اش سوق داده می‌شود. روسیه و چین بیانیه‌ی مشترکی هم در محکوم کردن تحریم‌ها صادر کرده‌اند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.