سرویس: اخبار شهرستان 13:06 - جمعه 29 فروردین 1399

از زبان مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری انتظار نصرآباد؛

14 برنامه معرفتی قابل اجرا در ادامه قرنطینه خانگی و غنی سازی اوقات فراغت

14 طرح‌ و برنامه‌ پیشنهادی قابل اجرا در قالب پویش، مسابقه و چالش جهت دفع بلا و غنی سازی اوقات فراغت خانواده ها در زمان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و پویش در خانه بمانیم.

به گزارش اصفهان شرق،
مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید.   امام خمینی(ره)

14 طرح‌ و برنامه‌ پیشنهادی قابل اجرا در قالب پویش، مسابقه و چالش جهت دفع بلا و غنی سازی اوقات فراغت خانواده ها در زمان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و پویش در خانه بمانیم با بهره گیری از:

امکانات و ظرفیت مساجد.
فضای مجازی
و دیگر نیروها و امکانات موجود

با توجه به این که مدتی است برای جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا توصیه می شود مردم در خانه بمانند به منظور دعا جهت دفع و رفع این ویروس خطرناک و همچنین استفاده بهینه از این فرصت خانه نشینی بویژه در ماه مبارک رمضان که احتمال دارد برنامه های جمعی مذهبی همچنان تعطیل باشد 14 طرح و برنامه به شرح زیر ارایه می شود تا خانواده ها در گروه های فامیلی و مدیران و فعالان فرهنگی و فضای مجازی در گروه ها و کانال های خود انها را اجرا نمایند.

1. پخش قران. اذان و دعا : 
پس از اعلام تعطیلی نمازهای جمعه و جماعت به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا متاسفانه فعالیت و پخش اذان از برخی مساجد قطع یا کمرنگ شده است. انتظار می رود در این شرایط حساس که نیاز به معنویت و ارتباط با خالق هستی بیشتر شده گلبانگ اذان به عنوان شعار دین مبین اسلام همراه با تلاوت قران بیش از پیش و در هر سه نوبت صبح. ظهر و مغرب از ماذنه های مساجد و حتی بلندگوی حسینیه ها، تکایا و اماکن عمومی و خصوصی به گوش برسد و دعای هفتم صحیفه سجادیه که مقام معظم رهبری توصیه فرمودند قبل یا بعد از تلاوت قران و اذان پخش شود تا هر چه زودتر شاهد ریشه کن شدن این بلای مرموز و ویروس مجهول باشیم. همان گونه که سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی در مصاحبه با صدا و سیما گفتند وقتی در روزهای اغازین جنگ 33 روزه پیام ولی امر مسلمین مبنی بر قرائت دعای جوشن صغیر را به لبنان رساندم این دعا با صوت خوش از همه شبکه های رادیو و تلویزیون و ماذنه های مساجد و حسینیه های لبنان مرتب پخش می شد و باعث پیروزی حزب الله لبنان بر ارتش از پا تا دندان مسلح رژیم صهیونیستی شد.

2. ختم قرآن کریم :
برنامه ختم قرآن مجید به ویژه در ماه مبارک رمضان در گروه ها و کانالها تبلیغ و در هر شهر و روستا فرد یا افراد مشخص و یا نهادی متولی اجرای طرح و دادن شماره جزء به علاقمندان از طریق پیامک یا فضای مجازی شود.
شایسته است این ختم ها به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف . رفع گرفتاری و بلایا. شادی روح شهدا و اموات. برآورده شدن حاجات و …. تلاوت شود.

3. ختم صلوات:
همراه یا مانند برنامه ختم قران مندرج در بند ۲ اجرا شود.

۴. کتابخوانی:
برنامه کتابخوانی با معرفی منابع از جمله بخش ها یا فرازهایی از کتب شریف نهج البلاغه. صحیفه سجادیه. ادعیه مفاتیح الجنان. آثار شهید مطهری و دیگر کتاب مفید و ارزنده با استفاده از فضای مجازی انجام شود.
کتابداران کتابخانه ها و فعالان فرهنگی و فضای مجازی می توانند مجری این برنامه شده و منبع معرفی یا فایل بخش مورد نظر را به صورت روزانه یا هفتگی منتشر نمایند.

۵. منبرانه:
با توجه به تعطیلی برنامه های مذهبی جمعی از جمله نمازهای جمعه و جماعت. سخنرانی ها و دیگر ویژه برنامه های مذهبی و محرومیت مردم از منبر و سخنرانی علما به صورت حضوری و چهره به چهره. درخواست می شود روحانیت معظم فیلم های کوتاه یا فایل های صوتی یک تا پنج دقیقه‌ای با محتوای ارزشمند و آموزنده و یا ادعیه. مدح. یا روضه های متناسب با ایام تهیه و منتشر و در اختیار فعالان فرهنگی و فضای مجازی قرار دهند تا با انتشار آنها مردم از بیانات و نوای گرمشان لذت و بهره‌ ببرند.
ضمن این که می شود مطالب این عزیزان را در قالب گفت و گو و سخنرانی کوتاه هم منتشر کرد.

۶. شاعرانه:
افرادی که ذوق و طبع شاعرانه دارند سروده های خود را درقالب فیلم وصوت منتشر کنند یا افراد علاقمند به شعرخوانی گزیده‌ای از سروده‌های شاعران نامی همچون حافظ. سعدی. فردوسی. شهریار و…. را بخوانند وصدا یا فیلم خود را منتشر نمایند.

۷. هنرمندانه:
افرادی که اهل هنرند اعم از هنرهای دستی. تجسمی. نقاشی. موسیقی. طراحی. قصه گویی و …. هنر خود را به صورت فیلم کوتاه ارائه نمایند و با انتشار آن حس و حال خاصی به دوستداران هنر بدهند.

۸. کودکانه:
بچه ها گفتارها و رفتارهای شیر ین و بامزه ای دارند و فیلم‌های کوتاه آنها می‌تواند خوشایند خیلی از خانواده ها و دیگر هم سن و سالان انها باشد و عامل ایجاد حس تحرک و سخنوری در دیگر بچه ها شود.

9. خلاقانه:
برخی اهل کار های خلاقانه و مبتکرانه هستند و این گونه موارد برای دیگران هم جذاب است و هم آموزنده و ضبط و پخش آن هم موجب سرگرمی است و هم حس کنجکاوی و بهره‌گیری را بر می انگیزد.

10. خنداننده:
افرادی در جامعه هستند که اهل مزاح و طنزند و می توانند با صحبت های خنده دار یا نحوه بیان جملات و کلمات لبخند را روی لبهای دیگران بنشانند یا با برخی حرکات و اداها دیگران را شاد کنند. تهیه و انتشار فیلم کوتاه یا فایل صوتی این عزیزان که به دور از تهمت و توهین باشد می تواند مورد استفاده دیگران قرار بگیرد.

11. خیرخواهانه:
بعضی مردم دست خیر دارند و خودشان کمک می کنند یا مردم آنها را قبول دارند و اگر رو بزنند رویشان را رد نمی‌کنند و کمک نقدی یا غیرنقدی را در اختیارشان می‌گذارند تا به نیازمندان برسانند.
با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و درماندگی برخی مردم در تامین معیشت خود و خانواده . این گونه افراد می توانند برای رضای خدا دست به کار شوند و در حد خانواده و. فامیل . محله . روستا یا شهر خود به صورت فردی یا گروهی نسبت به جمع آوری کمک و توزیع بین نیازمندان اقدام کنند و با اخلاص واسطه خیر شوند و به دور از منت و با حفظ حرمت گره ای از کار مردم  بگشایند و کمک کار نهادهای خدماتی و حمایتی شوند و با مشارکت در رزمایش مواسات و کمک مومنانه مطرح شده از طرف مقام عظمای ولایت خیر دنیا و اخرت را ببرند.

12. عاشقانه:
زندگی خیلی از افراد در دوران عشق و عاشقی و زندگی مشترک حاوی داستان ها و نکات آموزنده تلخ و شیرین است که افراد می‌توانند با تعریف آنها هم بخشی از وقت فراغت دیگران را پر کنند و هم تجربه آنها کمک کار جوانان برای تشکیل زندگی زناشویی یا تفاهم بیشتر در خانواده شود.

۱۳. زیرکانه:
برخی اشخاص خیلی زیرک و باهوش هستند و با این استعداد خود کارهایی می‌کنند که شاید به فکر خیلی ها نرسد. این بزرگواران با ارائه و بیان کار زیرکانه خود در قالب فیلم کوتاه یا فایل صوتی می‌توانند گرم کننده محفل خانواده ها و ارائه دهنده راهکار هوشمندانه باشند.

14. بازیگرانه:
شاید بازی‌های بومی و محلی برای برخی عادی باشد اما برای خیلی ها جذاب و دیدنی است. یا برخی افراد حرکت ها یا بازی های جالب اجرا می‌کنند که دیگران دوست دارند ببینند و یاد بگیرند و بعضی افراد هم اهل بازیگری هستند و به صورت فردی یا گروهی می‌توانند کارهای جالبی را به نمایش بگذارند و دیگران را سرگرم کنند. نشر فیلم کوتاه از این موارد در فضای مجازی اوقات خوشی را برای افراد در فضای حقیقی فراهم می کند.

انتهای پیام/ ولی الله عرب مختاری، مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری انتظار نصرآباد

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.