سرویس: تولیدی 00:24 - چهارشنبه 20 فروردین 1399

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی جرقویه سفلی در گفتگو با اصفهان شرق:

انتظار فرج از بهترین حالات برای شیعیان جهان/ حضرت بقية الله را براي خودش بخواهيم

بايد حضرت بقية الله را براي خودش بخواهيم نه اين كه واسطه حل مشكلات خودمان و جمكران را به نيت دعا براي تعجيل فرجش برويم نه براي رفع مشكلات خودمان.

به گزارش اصفهان شرق، به مناسبت نیمه ماه شعبان فرخنده زاد روز منجی عالم بشریت حضرت حجت ابن الحسن العسکری ارواحنا فداه؛ بر آن شدیم تا گفتگوی خود را با مسئول جوان و باانگیزه سازمان تبلیغات اسلامی بخش جرقویه سفلی داشته باشیم.

منبرهای حضوری و جشن های باشکوه منطقه ای تعطیل شده است ولی این دلیل نمی شود که مباحث معنوی از کلام حجج اسلام، فراموش شود.

حجت السلام خلیل کوهگرد، یکی از روحانیون جوان و خوش ذوق است که دستی بر قلم در زمینه های مناسبتی اهل بیت(ع) دارد و به این دلیل پای درس وی نشستیم و سوالات خود پیرامون نیمه شعبان را از وی پرسیدیم.

– وظیفه شیعه در زمان غیبت؟

يكي از وظايف شيعه در عصر غيبت امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ تضرع و زاري و دعا براي تعجيل در فرج آن حضرت است.

– چه دعایی؟

انسان معمولاً در موقع گرفتاري دعا مي‌كند و در راحتي غافل است البته اين كه چه چيزي را گرفتاري و مشكل بداند مهم است. مشكلات شخصي يا اجتماعي.

-ریشه مشکلات عالم؟

به نظر مي‌رسد ريشه‌ي همه‌ي مشكلات عالم، غيبت ولي الله الأعظم است و اگر او بيايد تمام مشكلات برطرف مي‌شود.

– برای حل این مشکل چه باید کرد؟

بايد انديشيد كه در موارد و اماكن استجابت دعا چه بخواهيم كه جامع همه‌ي خوبي‌ها و خيرات باشد.
بسياري دعاها در نهايت، نجات شخص دعا كننده را به دنبال دارد و براي ساير مردم و از جمله حضرت حجت ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ سودي ندارد و مشكل او را حل نمي‌كند.

– مگر دعای مومن برای خودش ایرادی دارد؟

در حالي كه جلب منفعت براي خود با احاديثي كه مي‌گويد «مؤمن نيست مگر اين كه جان مرا از جان خودش بيشتر دوست بدارد و اهل‌بيت مرا از خانواده خود بيشتر دوست بدارد» و با «آيه‌ي مودّت»كه مزد رسالت است سازگاري ندارد.

– فرق مودت و محبت ؟

مودّت فراتر از محبت است چون ممكن است پدري فرزندش را خيلي دوست داشته باشد ولي در اثر اختلاف با او قهر باشد، اما با پيامبر و اهل‌بيت، نمي شود قهر كرد، ممكن است كسي را دوست بدارد ولي كمكي به او نكند اما مؤدت ابراز حبّ با دست و زبان و ساير اعضاء است.

– بهترین شیوه دعا ؟

دعايي بكنيم كه فايده آن خوشحالي پيامبر و خاندان او باشد و خاصه قلب امام زمان را شاد كند و نيز ثمره‌اش براي همه ي انسان‌ها از مرده و زنده باشد و بالأخره جامع همه‌ي خوبي‌ها باشد و آن دعا براي فرج قائم آل محمد ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ است.

– هدف دعا چه باشد؟

بايد حضرت بقية الله را براي خودش بخواهيم نه اين كه واسطه حل مشكلات خودمان و جمكران را به نيت دعا براي تعجيل فرجش برويم نه براي رفع مشكلات خودمان.
در مكاشفه‌اي، امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ در حرم امام حسين ـ عليه السّلام ـ به مرحوم آيت الله بهبهاني ـ رحمة الله عليه ـ فرمود ببين اينجا كه دعا مستجاب است كسي به ياد ما نيست ايشان شنيد كه همه براي مشكلات خودشان دعا مي‌كنند.

– بیشترین دعا ؟

در حديث است كه «اكثروا الدعا بتعجيل الفرج فان في ذلك فرجكم»يعني براي تعجيل فرج، بسيار دعا كنيد به راستي كه فرج شما در آن است.

– منظور این حدیث؟

اين حديث مهدوي دو نكته دارد:
يك) دعا براي فرج او، فرج ما را هم مي‌رساند يعني با آمدن آن «ماء معين» همه تشنه‌هاي عالم سيراب مي‌شوند و مشكلاتي كه داريم حل مي‌شود.
دو) شايد اين نكته هم استفاده شود كه وقتي كسي براي حضرت دعا كند، آن حضرت هم براي مشكلات دعا كننده دعا مي‌كند و چه خوب است كه انسان مشمول دعاي او كه دعايش مستجاب است و كليد همه گنج‌هاي دنيا و آخرت در دست اوست بشود.

– توصیه حضرت در این خصوص؟

مرحوم اصفهاني در مكيال المكارم نقل كرده كه امام عصر ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ در عالم خواب به يكي از دوستان ايشان فرموده: هر كس مصيبت جد شهيدم را ياد كند و سپس براي تعجيل فرج و تأييد من دعا كند من هم براي او دعا مي‌كنم.

– مواعد استجابت دعا

عن الصادق ـ عليه السّلام ـ :
اغتنموا الدعاء عند خمسة مواطن:
1ـ عند قراءة القرآن
2ـ و عند الاذان
3ـ و عند نزول الغيث
4ـ و عند التقاء الصفّين للشهادة
5ـ و عند دعوة المظلوم فانها ليس لها حجاب دون العرش.

پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ فرمودند: الدعاء بين الاذان و الاقامة لا تردّ.
و در روايات ديگر:
عند طلوع الفجر ـ في اثر المكتوبة (بعد از نماز واجب)
اذا اقشعر جلدك و دمعت عيناك و وجل قلبك فدونك دونك فقد قصد قصدك:
يعني وقتي پوست بدنت لرزيد و اشكت جاري شد و قلبت خاشع شد پس آن لحظه را غنيمت شمار كه مقصود تو فراهم شده است.

_ بهترین حالت برای شیعه؟

بهترین حالت برای شیعه حالت انتظار است و بالاترین و افضل ترین عمل هم انتظار فرج است و بهترین یار کسی است که همیشه منتظر باشد.

– ویژگی های شخصی که می خواهد از یاران امام عصر ارواحنا فداه باشد؟

امام صادق علیه السلام در این رابطه فرمودند:
«من سرّه ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق:
هر کس خوشحال می‌شود و دوست دارد که درشمارِ یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه باشد، باید سه ویژگی داشته باشد: منتظر بودن، با ورع بودن، اخلاق کریمانه و بزرگوارانه داشتن».

– اثار و فواید منتظر بودن؟

انتظار کشیدن ـ که از وظایف یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه است ـ یک حالت و عمل قلبی و درونی‌ است که آثار و برکت‌های فراوان بیرونی هم دارد. انسان منتظر، دائماً به در نگاه می‌کند. پیوسته در درون و باطن به عالم بالا نگاه می‌کند که آقایش چه زمانی تشریف می‌آورد.
پس اوّلین اثر انتظار، این است که انسان را دائماً به یاد منتظَر می‌اندازد؛ یعنی در حقیقت، انسان منتظِر، یک لحظه هم از یاد آن حضرت غافل نیست.
دومین اثر، آماده شدن و مهیّا شدن برای آمدن امام زمان عجل الله تعالی فرجه است.

– رابطه انتظار و دنیا طلبی

شخصی از امام صادق علیه السلام می‌پرسد: متی الفرج؛ آقاجان! گشایش و فرج شما اهل بیت علیه السلام چه زمانی است؟ امام فرمودند: «مالک و الفرج و انت ممن ترید الدّنیا!؟؛ تو را به فرج چه کار در حالی که از کسانی هستی که دنیا را می‌خواهند و دنیاطلبند؟!
کسی می‌پرسد فرج چه زمانی است، که خود را برای آن ساخته و آماده کرده است. تو فرج را برای آن می‌خواهی که دنیایت آباد شود! مشکلات اقتصادی و سیاسی برود! تو خود آقا را نمی‌خواهی. آقا بیاید تا دنیایت را آباد کند. بنابراین پرسشت بی‌جاست!»
پس مهم، آماده بودن برای ظهور است.

– اثر دیگر انتظار

اثر سوم انتظار، لحظه شماریِ انسانِ منتظر برای آمدن آن حضرت است. لحظه لحظه می‌گوید: خدا کند تو بیایی!. اصلاً آمدن حضرت را در خواب می‌بیند. نه اینکه بگوید ـ نعوذبالله ـ آقا تا هزار سال دیگر هم ظهور نمی‌کند.

– منظور از با ورع بودن یار امام چیست؟

دومین ویژگی یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه تهذیب نفس و خودسازی است. در اسلام، یک منطقة ممنوعه داریم و یک منطقة قُرق. منطقة ممنوعه، گناه است و منطقة قرق شده، مکروهات و شبهات.
دوری از گناه، تقوا و دوری از مکروهات و شبهات، ورع نام دارد. اگر کسی بگوید: می‌روم و در مرز سرزمین گناه می‌ایستم و گناه نمی‌کنم بداند که شیطان می‌آید و آرام به گناه هلش می‌دهد!

– راهکار برای در امان ماندن از شر شیطان

برای حفظ خودمان، باید یک سری مستحبّات را انجام دهیم. مستحبّات، بازوی واجبات است و باید یک سری مکروهات را هم ترک کنیم. دوری از مکروهات، به دوری از حرام و گناه کمک می‌کند.
پس امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «هر کس می‌خواهد از یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه باشد، علاوه بر ترک گناه، باید از شبهات هم دوری کند؛ یعنی مواظب باشد که هر چیزی که در آن شبهة عقلی وعرفی است (نه شبهة برخاسته از وسوسه!) مرتکب نشود.»

– فایده ترک شبهات؟

ترک شبهات میان انسان و امام زمان عجل الله تعالی فرجه سنخیّت و تشابه به وجود می‌آورد. البتّه حضرت درجات و مقاماتش بی‌نهایت است و این یک درجه از آنهاست. ایشان دریای تقوا و ورع هستند و اینها که ما گفتیم، یک قطره بود. باید قطره شد، آنگاه به دریا پیوست!

– نکته دیگری در این خصوص؟

نکتة جالب دیگری که از این قسمت از روایت می‌توان استفاده کرد، این است که «اهل ورع، اهل کار و کوشش هستند، نه اهل خانه نشستن و کاری با جامعه نداشتن!» زیرا می‌فرماید: «فلیعمل بالورع؛ یعنی اهل حرکتند، امّا با ورع در میان مردم زندگی می‌کند. یاران حضرت ورع را پشت کفة ترازو و در محلّ کار خود، همراه دارند.»

– توضیح سومین ویژگی یاران منجی عالم بشریت

ویژگی سوم یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه داشتن اخلاق کریمانه است. این صفاتی که فطرت، به خوبی آنها شهادت می‌دهد و امامان معصوم علیهم السلام از آنها مدح و تمجید کرده‌اند، باید در وجود یار و یاور مهدی عجل الله تعالی فرجه باشد.

– نشانه های داشتن حسن خلق و اخلاق کریمانه

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند:
«سرور خلق‌های نیک وخوب، سه خصلت است؛ اهل انصاف بودن، مواسات با برادران دینی و همواره به یاد خدا بودن.»

– توصیف انصاف و نقش ان در ارتباط با امام عصر ارواحنا فداه؟

پس سیّد و سرور اعمال، انصاف است. انسان باید در همه چیز اهل انصاف باشد؛ در داوری میان دیگران، در گفتار، در معامله، در روبه‌رو شدن با مردم، در نگاه و در هر جایی که بشر در آنجا به رعایت انصاف نیاز دارد.
همین صفت انصاف داشتن اگر در انسان به وجود آید، ربط معنوی و روحی میان او و امام زمان عجل الله تعالی فرجه برقرار می‌شود، داستان پیرمرد قفل ساز که به سبب همین منصف بودن، خدمت امام عصر عجل الله تعالی فرجه می‌رسید، معروف است.

– منظور از مواسات

دومین عملی را که آقای اعمال شمردند، مواسات با برادران دینی است؛ یعنی به آنها در مسائل مالی کمک برساند و یاری کند. خیلی بد است که در میان مسلمانان، شخصی ورشکست شود و کارش به زندان بکشد، امّا اطرافیان او میلیون‌ها تومان پول داشته باشند! آیا با این وضع می‌شود توقّع داشت که از یاران حضرت بود؟!
حضرت می‌فرمایند: «این دوست من است، چرا گرفتاری او را حل نکردید؟!» اولیای خدا در زندگی مواسات داشتند. امامان معصوم علیهم السلام اهل مواسات بودند.

_ چگونه و چه موقع به یاد خدا باشیم؟

سومین عمل برجسته، به یاد خدا بودن در همه حال است. چه در خلوت و چه در جلوت؛ چه در میان مردم و چه دور از مردم؛ چه در بیداری و چه در خواب! یاد قلبی و باطنی خدا را در همه حال داشته باشید.

– نقش افراد دارای این اوصاف در یاری مهدی موعود؟

با توجّه به این روایات، روشن می‌شود که یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه، دارای چنان ویژگی‌ها و اوصاف برتر و کم‌نظیری هستند که به حق در این مقام و موقعیّت قرار گرفته‌اند و بدین جهت نقش مهمّی در پیروزی آن قیام جهانی خواهند داشت.

انتهای پیام/ ولی الله عرب مختاری

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.