اصفهان شرق

توجه به مشاغل كوچك و خانگي از اولويت هاي دولت است/ بیمه زنان قالی باف را دنبال می کنیم

کدخبر: 19610
1393/03/01 در ساعت 13:00

مهندس جلالی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق از ورزنه پيرامون مطالبه اساسي در بحث اشتغال، ضرورت ها و مزيت هايي كه در شهر واقع شده است، با اشاره به اهداف اساسی در این زیمنه اظهار داشت: مطالبه اساسي در بحث اشتغال مي تواند در کاهش بيكاري موثر باشد. هدف اين است كه ما بتوانيم با نگاه آمايشي، مزيت هاي منطقه و فرصت هاي غالبي كه مي تواند در بحث اشتغال تاثير گذار وتعديل كننده نرخ بيكاري در استان و شهرستان باشد را مورد بررسی قرار دهیم.

images

مشاغل جایگزین را وارد بخش کنیم

وی پرداختن به مشاغل جایگزین را فرصتی در بحث خشکسالی ورزنه خواند و افزود: الحمد لله منطقه، دارای ظرفیت های بالایی در حوزه هاي گردشگري می باشد و اگر چه كم آبي به عنوان تهديد به شمار می رود اما در حوزه كشاورزي برخی از مشاغل جايگزيني در حوزه دام و طيور مي تواند فرصت هاي مناسب شغلي را باعث بشود. ضمن اينكه بحث صنايع دستي از فرصت هاي عالي در بحث اشتغال استان اصفهان است كه بنظر من در اين منطقه هم مي توان براي خانمها و آقايان كه علاقه مند به فعاليت در مشاغل كوچك هستند، بپردازيم.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان رکود و تورم را از شرایط رنج آور مناطق و اقتصادهای کوچک خواند و خاطرنشان کرد: در شرايطي هستيم كه اقتصاد، از دو پديده ناخوشايند ركود و تورم رنج مي برد و توجه به مشاغل كوچك و خانگي از اولويت هاي دولت است. در بخش توانمند سازي بنده با نگاه به آنچه كه بتوانيم مهارت را در دستان جوان بياوريم و منابع را در اختيارش قرار بدهيم و با مراقبت ویژه در مشاغل در ایجاد شغل مستمر و پايدار از برنامه هاي اصلي ما در حضور اين شهر بوده است.

شرق اصفهان سرشار از منابع بکر

وی منطقه ی شرق را دارای منابع بكر و ثروت زا خواند و با اشاره به قطع پیشه های شغلی کشاورزی در این مناطق افزود: تاكيد استاندار و مسئولين، دغدغه نمايندگان و تكليف بر مديران است كه همكاري لازم را داشته باشند، آنچه كه در بضاعت و توان و مسئوليت و به عبارتي رسالت آموزش فني و حرفه اي كشور و استان مي باشد اين است كه ما روي مقوله توانمند سازي، آموزش را از منظر آموزش، توليد، بازار يابي و فروش نگاه داشته باشيم.
جلالی تحقق اشتغال در بین جوانان را از جنبه های توانمندسازی و نگاه کارآفرینی عنوان کرد و بیان داشت: بخشی نگری به مقوله ی توانمند سازي عدم کارآفرینی در زمینه های اشتغال جوانان را سبب می شود. به اعتقاد بنده اگر ما بتوانيم نگاه كار آفريني و مراقبت هاي پس از توانمند سازي براي جوان را دنبال كنيم، اشتغال قطعا تحقق پيدا خواهد كرد.

بستر مهارت آموزی را برای جوانان اماده کنیم

وی به فراهم کردن بستر مهارت آموزی بدون فوت وقت در کم ترین زمان اشاره و افزود: ظرفيتي كه بنا هست عن قريب توسعه پيدا كند در مركز آموزش فني حرفه اي، الزاما نه براي آقایان بلکه مي تواند اختصاص به خانمها داشته باشد. از اين بابت ما مشكل خواصي را نداريم. ضمن اينكه ظرفيت مهارت آموزي هم بحثي نيست كه صرفا در اختيار دولت باشد، بخش غير دولتي و خود مردم چنانچه علاقه مند باشند ورود پيدا كنند بسترش را ما آماده كنيم و بدون فوت وقت و در كمترين زمان مجوز هاي لازم را براي مشاركت بخش غير دولتي در بحث آموزش برايشان فراهم مي كنيم.

این مقام مسئول فنی و حرفه ای استان با توجه به بازدید خود از مراکز تولیدی ورزنه و کارگاههای تولید قارچ گفت: عمده دغدغه پس از بازار تولید، نگراني از بازار فروش بوده است. متعصفانه محصول قارچ از محصول هايي است كه خيلي زمان ماندگاري برايش تعريف شده نيست، لذا بايد به سرعت در اختيار مصرف كننده قرار بگيرد و گاها توسط واسط بين تحويل و فروش از اين فرصت سوء استفاده مي شود. لذا اتفاقا يكي از دلايل حضور من در اين بخش به جهت شناسايي و در عين حال آماده سازي تعدادي از افرادي كه بتوانند نقش پشتيبان را ایفا کنند و در بحث تولید و فروش جهت سودآوری بیشتر گام بردارند می باشد.

بی

 حمایت از قالیبافان

جلالی در پایان با توجه به صنایع دستی و کار جدی در جهت حفظ هنر ارزشمند صنایع دستی، سعی خود را بر شناسایی قالیبافان منطقه دانست و خاطرنشان کرد: دو بحث جدي در شناسايي قاليبافان منطقه و بحث ارتقاء مهارت بانوان در این زمینه برابر استاندارد و همچنین پیگیری حل موضوع بیمه آنان را در پیش رو داریم و در جهت فروش محصولشان پیگیری لازم را انجام می دهیم، ضمن اينكه شركت پشتيبان در اين بخش جهت خرید محصولاتشان را دیده ایم.