سرویس: دین و اندیشه 14:27 - شنبه 09 فروردین 1399

معنویت درمانی از منظر «دعا و توسل»

مبحث معنویت درمانی در فرهنگ شیعه بسیار قوی و از منابع ارزشمندی هم برخوردار است، به برکت قرآن و اهل بیت (ع) دعاها، ادعیه و زیارات بسیار خوبی وجود دارد که می تواند از لحاظ روحی و روانی به ما آرامش بدهد و کمک کند که از بحران های خاص با آسیب خیلی کمتری عبور کنیم.

حسین مطیع در گفت و گو با خبرنگار، با بیان این که در فرهنگ ما و همه ملتهای جهان معنویت درمانی یک بحث ریشه دار و عمیقی است، اظهارکرد : دعا و توسل، تغییر جهان بینی و نگاه توحیدی و زیبا به عالم و تعجیل برای ظهورامام زمان (ع) سه محور اصلی است که کمیته معنوی کارگروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا پیگیری خواهد کرد.

معنویت درمانی کرونا از منظر «دعا و توسل»

عضوشورای سیاست گذاری بسیج اساتید استان اصفهان، افزود: در فرهنگ ما و همه ملتهای جهان معنویت درمانی یک بحث ریشه دار و عمیقی است و در همه ملتهای جهان دعا، نیایش، توسل و مسائل معنوی برای درمان یک موضوع خیلی ارزشمندی است.

مسئول کمیته معنوی کارگروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا، با بیان این که مبحث معنویت درمانی در فرهنگ شیعه خیلی قوی و از منابع ارزشمندی هم برخوردار است، گفت: به برکت قرآن و اهل بیت (ع) ما دعاها، ادعیه و زیارات خیلی خوبی داریم که می تواند از لحاظ روحی و روانی به ما آرامش بدهد و به ما کمک کند که از این بحرانهای خاص با آسیب خیلی کمتری عبور کنیم.

وی با بیان این که خواندن قرآن و زیارت عاشورا شفا است، گفت: در درجه اول تاثیرات روحی عمیقی دارد و در درجه دوم تاثیرات جسمی ومادی آن است.

مطیع سپس به بیماری وبا در سامرا و توصیه مرحوم میرزای شیرازی بزرگ برای خواندن زیارت عاشورا برای دفع این بلا اشاره کرد و افزود: همچنین مرحوم میرزا احمد خوانساری خواندن هفت آیه را برای دفع بلاها و بیماریها توصیه کرده اند.

مسئول کمیته معنوی کارگروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا، با اشاره به این که در شرایط فعلی احساس نیاز مردم به دعا و توسل بسیار زیاد است، به تقارن این بیماری با ماه رجب اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ذخایر ارزشمند معنوی و دعاهای ویژه ای هم برای ماههای رجب، شعبان و رمضان داریم، لیکن ورود تخصصی در این خصوص نیازی است که باید پاسخ داده شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دعای هفتم صحیفه سجادیه که رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره کردند خیلی پرمغز، مفید و عمیق است، اهل سنت، مسیجیان، یهودیان، زرتشتیان اهل کتاب و هرکس خدا را قبول دارد می تواند این دعا را بخواند.

عضوشورای سیاست گذاری بسیج اساتید استان اصفهان با اشاره به این که دعای هفتم صحیفه سجادیه آرامش دهنده است و سطح ایمنی را بالا می برد، افزود: قرآن، زیارت عاشورا، حدیث کسا، صحیفه سجادیه و بسیاری ذکرهای شریف داریم، باید استفاده کنیم، تشویق مردم به خواندن این دعاها و مناجات هم مهم است، حتی اگر خیلی مادی هم نگاه کنیم سطح ایمنی بالاتر می رود آرامش می دهد و خیلی زودتر بیماری را دفع یا رفع می کند.

وی با بین این که خواندن دعا و مناجات ارتباط مردم را با خدا وسیع می کند روح را آرام و جسم را قوی می کند تاکید کرد: البته رعایت مسائل بهداشتی بسیار مهم است، رعایت آن با دعا و توسل مکمل هم هستند؛ راجع به دعا و نیایش از توصیه های افراد بی سواد و کم سواد و منابع غیر معتبر بپرهیزند

مطیع خاطرنشان کرد: مردم به توصیه های افراد بی سواد و کم سواد راجع به دعا و نیایش و ذکر و ورد با منابع غیر موثق و نامعتبر که گاها در فضای مجازی دست به دست می شود توجه نکنند. کمیته تخصصی معنویت درمانی در مبارزه با ویروس کرونا تلاش می کند فضای مجازی را سالم و تلطیف کند و هم کمک می کند که ما با یک ایمنی بالاتر و آسیب کمتری این دوران را طی کنیم.

عضوشورای سیاست گذاری بسیج اساتید استان اصفهان سپس با اشاره به این که یک مسئله مهم در رابطه با ویروس کرونا بیوتروریسم است و کشورهایی هم به این موضوع اشاره کرده اند، گفت: در کارگروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا کمیته تخصصی بیوتروریسم هم تشکیل شده و همکاران ما این موضوع را پیگیری خواهندکرد.

مسئول کارگروه تخصصی کمیته معنوی کارگروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا، اظهار داشت: یکی دیگر از مباحث مهم در معنویت درمانی این است که نگاه مردم توحیدی تر و خدایی تر شود این که مردم متوجه آزمایش الهی باشند؛ «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً».

وی با تاکید بر این که دست خدا را باید ببینیم باید به مردم توحیدی نگاه کردن را یاد دهیم، اظهار داشت: در آخردعای هفتم صحیفه سجادیه که رهبر معظم انقلاب هم بر خواندن آن تاکید داشتند یک عبارتی است که می گوید خدایا زیبایی ها و خوبی های مسئله را هم به من نشان بده. حضرت زینب (س) هم بعد از واقعه کربلا قسم می خورد که ما رَایْنا الّا جَمیلًا؛ رفتن یک انسان کامل، شهادت یک انسان کامل در نظر اولیای خدا جمیل است.

مطیع با اشاره به صفات جمال و جلال الهی و این که خدا در جمالش جلال هست در جلالش هم جمال است، بیان کرد: در حال حاضر وقتی نگاه کنیم به این مسئله باید در آن یک جمالی هم باشد آن جمال را باید پیدا کنیم، نگاه توحیدی کمک کننده است و به مردم هم کمک می کند راحتتر با این مسئله کنار بیایند.

وی سپس به این حدیث امیرالمومنین حضرت علی (ع) « إنَّ البَلاءَ للظالمِ اَدَبٌ وَ للمؤمنِ اِمتِحانٌ وَ للانبیاءِ دَرَجةٌ وَ للأولیاءِ کرامَة » هم اشاره کرد و گفت: طبق این حدیث گرفتاریها برای انسان گناهکار عقوبت و ادب کردن است برای انسانهای مومن امتحان و برای انبیا درجه و برای دوستان و مقربان خداوند، کرامت است. این خیلی مهم است و می تواند «نگاه توحیدی» ما را در بحث معنویت درمانی شکل دهد.

عضوشورای سیاست گذاری بسیج اساتید استان اصفهان گفت: دعا و توسل، تغییر جهان بینی و نگاه توحیدی و زیبا به عالم و تعجیل برای ظهور امام زمان(ع) سه محور اصلی است که کمیته معنوی کارگروه تخصصی مبارزه با ویروس کرونا در بسیج اساتید استان اصفهان برای خود ترسیم کرده است.

وی با بیان این که حتی محور تغییر جهان بینی و نگاه توحیدی و زیبا به عالم می تواند نسبت به دعا و توسل اولویت باشد، گفت: بحث ظهور و تعجیل در ظهور هم از مباحث محوری و مهم در کمیته تخصصی مبارزه با کرونا است، روایت داریم نزدیک ظهور بلایای عام و بیماریهای عام و فراگیر زیاد می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شاید این گونه بلایا بهانه ای باشد خدا بخواهد ظهور را نزدیک کند، چه بسا اگر ما از خدا بخواهیم خدواند مابقی دوران غیبت را بر ما ببخشد.

مطیع در پایان به غیبت پیغمبر قومی از بنی اسرائیل و این که بواسطه دعا و نیایش خداوند مابقی دوران غیبت را بخشید، اشاره کرد و گفت: برای حضرت صاحب الزمان (ع) هم همینطور است و حدیث است که اگر دعا و مناجات کردید و فهمیدید که به امام زمان نیاز دارید خداوند مابقی دوران غیبت را می بخشد وگرنه همه دوران باید طی شود تا امام زمان (ع) ظهور کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.