اصفهان شرق

امور خیری که از منزل شهید مدافع حرم اصفهانی کلید زده شد/ از کمک به ایتام تا ترویج ازدواج آسان جوانان مذهبی

کدخبر: 195798
1399/01/06 در ساعت 19:23

به گزارش اصفهان شرق، در حال و هوای روزهای نوروز 1399 و در ایام قرنطینه خانگی به دلیل شیوع بی رویه ویروس کرونا، گشت و گذار روزانه در شبکه های اجتماعی با افزایشی اندک روبه رو شد. پیج های مختلفی که هر کدام با شگرد متمایل به سبک و منش افراد، تریبونی اندر احوال شخصی آنها شده است.

هر فردی می خواهد خودش را به شیوه دلخواه سرگرم کند تا نوروز آمیخته با برخی مشقات حاصل از بیماری، به کامش تلخ نشود. عده ای بدون توجه به فرمایشات بزرگان دین و مسئولان بهداشت، راه سفر در پیش گرفته و برخی مردم بر حسب وظیفه شرعی، خود را در قرنطینه کرده اند تا دینی برگردنشان نباشد.

برای یک خبرنگار رسانه ای، روزگار کمی متفاوت تر رقم می خورد، خبرنگاران مکلف به شناخت موقعیت هستند و برایشان فرقی نمی کند که در چه بحبوحه ای از زمان قرار دارند زیرا اصل مهم در زندگی یک خبرنگار، دغدغه مند بودنش است. به همین دلیل بی جهت، تلفن به دست نمی شود و بدون هدف در شبکه های اجتماعی و پیج های اینستاگرامی عبور نخواهد کرد.

به رسم هر ساله در ابتدای سال شمسی، باید سری به قطعه شهدای مدافع حرم اصفهان در گلستان شهدا می زدم تا در همان ساعت های اولیه سال جدید، میثاق نامه خود با شهدا را در دفتر خاطرات خبرنگاری ام ثبت کنم ولی امسال به دلیل برخی محدودیت ها، حضور در گلستان منتفی شد و تلفنی جویای احوال خانواده شهدا شدم.

شهید مسلم خیزاب، از جمله شهدای مدافع حرمی بود که ارادت خاصی نسبت به ایشان و خانواده گرانقدرشان داشتم و همین امر باعث شد تا در ابتدا تماس تلفنی با همسر شهید خیزاب داشته باشم. چندین مرتبه تماس گرفتم ولی پاسخی داده نشد و خوب می دانستم که این عدم پاسخ به دلیل مشغله های متعدد همسر شهید در برخی فعالیت های فرهنگی_مذهبی وی است که به رسم همسر شهیدشان، با رمز «یازهرا» ادامه دارد.

طی پیام با همسر شهید، متوجه شدم که مراسم عقد زوج مذهبی در منزلشان برگزار شده بود و دلیل خیری بر عدم پاسخگویی خانم رنجبر یافتم ولی این دلیل، آغازی بر یک گزارش خبری ویژه نوروز 99 به نام شهید مسلم خیزاب و شناخت تشکیلات این شهید بزرگوار مدافع حرم، به شمار آمد.

شهید مسلم خیزاب سال 1359 دیده به جهان گشود و 20 مهر 1394 در سوریه در نبرد با تروریست‌های داعش به شهادت رسید؛ پس از شهادتش بود که برخی از زوایای زندگی او و آرزوی شهادتش بر مردم آشکار شد و جزء آن دسته از شهدایی شد که بسیاری از مردم به سمت شناخت او گرایش پیدا کردند.


*نحوه آشنایی با تشکیلات جهادی فرهنگی شهید مسلم خیزاب

پیش از این، از همسر شهید خیزاب در خصوص تشکیلات جهادی فرهنگی این شهید والا مقام مطالبی را شنیده بودم ولی شنیدن کی بود مانند دیدن و اهمیت کار تشکیلاتی شهید، در بازدید از پیج اینستاگرامی به نام «تشکیلات شهید مسلم خیزاب» برایم به خوبی هویدا شد.

صفحه ای که گزیده خیلی کوچک از کار فرهنگی همسر شهید را به نمایش می گذاشت و آن هم به درخواست همراهان شهید از همسر ایشان و پس از گذشت چهار سال از فعالیت شبانه روزیشان، محقق شده بود، وگرنه آنچه از کار تشکیلاتی جهادی فرهنگی شهید خیزاب در محضر خداوند ارائه شده بود به یک سال و دو سال خلاصه نمی شد و سال ها قبل از شهادتش و پس از آن با همراهی همسر پرتوان شهید در حال اجرا بود.

واقعیت امر این است که کار تشکیلاتی یعنی «یک جمع هم عقیده که برای انجام فعالیت هایی مشخص به صورت آگاهانه با یکدیگر همکاری می کنند.» و در تشکیلات جهادی فرهنگی شهید مسلم خیزاب به خوبی این تعریف مشهود بود.

همسر شهید خیزاب، فعالیت آگاهانه و خودجوش خود را نه از روی اجبار بلکه با علاقه خاصی به شهیدش انجام می داد و چیزی که برایش اولویت داشت، هدفی بزرگ برای رسیدن به آرمان هایی بود که در وجود شهید برای خدای متعال جریان داشت.

کار تشکیلاتی جهادی فرهنگی شهید مسلم خیزاب، از کمک های ماهانه به مناطق حاشیه نشین شهر اصفهان، کمک به ایتام تا امر خیر ازدواج جوان های مذهبی ادامه دار بود و چیزی که این روند را با سرعت بالا حرکت می داد، اخلاص و ایمانی بود که همسر شهید در رهرو بودن مسیر فعالیت همسرش پیش گرفته بود و جالب تر اینکه، محمد مهدی تک فرزند شهید، همپای مادر در همه صحنه ها حضور داشت تا نام پدر را بر بلندای تاریخ فداکاری فرزندان ایران اسلامی بالا برد.

در تکمیل این گزارش خبری، روز پنجم نوروز 99 گفتگویی با خانم رنجبر، همسر شهید مسلم خیزاب در خصوص تشکیلات جهادی فرهنگی شهید داشتم و خانم رنجبر طبق روال قبل، با روی گشاده زمینه این گفتگو را فراهم کردند. نکته ای که در ابتدای گفتگو باید به آن اشاره داشته باشم، این بود که تا دی ماه 1398 این کار تشکیلاتی جهادی فرهنگی با قوت به صورت پنهانی انجام می شد ولی به پیشنهاد حاج حسین یکتا، این تشکیلات به صورت علنی به کار خود ادامه داد.

خانم رنجبر از ابتدای شروع این کار تشکیلاتی جهادی فرهنگی این گونه بیان کرد:

از زمانی که همسرم شهید نشده بودند، دختر پسرهای مذهبی را بهم معرفی میکردیم. اعتقاد شهید این بود که در بین قشر مذهبی به دلیل حیایی که وجود دارد، سخت تر می توانند، هم کفو خودشان را پیدا کنند و باید افرادی، جوانان مذهبی را به همدیگر معرفی کنند تا زمینه زندگی پایدار فراهم شود.

بنده به همسرم می گفتم، نمی ترسید از این واسطه گری ولی ایشان می گفتند، ما معرفی می کنیم ولی تایید نمی کنیم و انشالله خود دختر و پسر و خانوادشان با تحقیق به نتیجه می رسند.

این همیشه گوشه ذهن بنده بود تا بعد از شهادت هم به واسطه ارادتی که دختران جوان به شهدا داشتند یا دعوتهایی که از بنده میشد، ارتباط صمیمی آنها با بنده بین دختران جوان زیاد شد و از طرفی هم جوان های زیادی دیده بودند که دختران جوان زیادی همیشه دور بر بنده هستند که حجاب کاملی دارند و به این دلیل به واسطه خانواده شان از بنده درخواست می کردند که دختری با شرایطی که پسر می خواهد را برای ازدواج معرفی کنم.

نکته: مراحل اول دیدار دختر و پسر در منزل شهید برگزار می شود تا هزینه های احتمالی خواستگاری از دوش خانواده ها کم شود

همسر شهید ادامه داد: برخی خانواده ها بیان می کردند که در حین خواستگاری هزینه هایی بر دوش دو خانواده نظیر پذیرایی خانواده دختر و گل و شیرینی خانواده پسر، است و زمانی که این خواستگاری به سرانجام نمی رسد، این هزینه ها فقط بر دوش آنها می ماند، به این دلیل قرار شد تا جلسات اول در منزل شهید با حضور مادران و دختر و پسر برپا شود و اگر پسند انجام شد، مراحل نهایی در منزل دختر برگزار شود و مهم تر اینکه مراسم عقد به خواست دختر و پسر در منزل شهید بدون تجملات برگزار می شد تا در ابتدای این پیوند مشترک، تجملات جایی در زندگی مشترک زوج های مذهبی، نداشته باشد.

*همسر شهید از اهداف کار تشکیلاتی جهادی فرهنگی شهید مسلم خیزاب اینچنین گفت:

هدف ادامه دادن راه شهید و عمل به وصیت همسرم است که به قول فرمایش حضرت آقا، ادامه دادن راه شهدا کم از شهادت نیست و هیچ لذتی برای بنده بالاتر از این نیست که وقتی عقد این جوان ها خوانده می شود تا به حال الحمدالله همه راضی بودند.
یادآور شوم که حقیقتا چراغ خاموش در بحث ازدواج و ایتام کار می کردیم و کسی از این تشکیلات جهادی فرهنگی، جز تعداد اندکی که همراهی می کردند، خبر نداشت ولی از زمانی که حاج حسین یکتا در دی ماه سال 1398، منزل ما تشریف اوردند، پیشنهاد دادند که این قبیل اقدامات نیاز به تبلیغ دارد تا دیگران تشویق شوند در امور خیر شرکت کنند و به این دلیل، تشکیلات جهادی فرهنگی از چراغ خاموشی به روشنی تغییر پیدا کرد.

*خانم رنجبر از سابقه تشکیلات شهید خیزاب در دوره حیات شهید تا این لحظه خبر داد و تصریح کرد:

جرقه کمک به ایتام مانند امر خیر ازدواج، از زمان حیات شهید شروع شد، آقا مسلم هر ماه که حقوق میگرفتند به نیت ۵ تن ال عبا، بسته اقلام آماده و در برخی مناطق محروم اصفهان بین فقرا و ایتام توزیع می کردند.

که بعد از شهادت آقا مسلم، پدرم گفتند که سعی کنید راه شهید را ادامه دهیم و امروز به لطف خدا و عنایت شهدا، این ۵ خانواده ایتام به 50 خانواده رسیده و حتی برخی مواقع که هزینه خرید اقلام کم می آمد، وام 20 درصد می گرفتم ولی نگذاشتم که این اقلام حذف و دست خانواده ها نرسد.

*جوانان در این کار خیر از هم سبقت می گرفتند

خانم رنجبر در این رابطه و کمک برخی جوانان به تشکیلات جهادی فرهنگی شهید مسلم خیزاب خبر داد و عنوان کرد:
برخی از دوستان و یا جوان ها که از این تشکیلات خبر داشتند، مبالغ نذری خود را بر سر مزار یا به حساب مسئول تشکیلات واریز می کردند و خود بنده، مسئول خرید، بسته بندی و توزیع بودم.

همسر شهید در پایان خاطرنشان کرد: مهم ترین هدف بنده، عمل به وصیت نامه و سفارش همسرم بود که در ذیل بخش پایانی وصیت نامه همسرم را می آورم.

بخشی از وصیت نامه شهید مسلم خیزاب:

«و نیز خطاب به خانواده همسرم عرض پوزش و حلالیت دارم و شما را بسیار به زحمت انداختم و آرزوی شفاعت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را برای شما دارم. به همه عزیزان توصیه به صبر و شکیبایی و استمداد و توکل از خدا را دارم و علیکم بالقرآن و علیکم به یتیم ها و فقرا و نیازمندان و علیکم به سرکشی از خانواده شهداء و با ورزش جسم و روح خود را قوی کنید و بلند همت باشید و از تکبر و غرور بیجا و همسایه آزاری بپرهیزید و مجالس عزاداری و قرائت قرآن و نماز را بپا دارید.
باشد که مورد عنایت ویژه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گیرید.»

*************************

گزارش ویژه نوروز 99 در همین لحظه به خط پایان خود رسید ولی هنوز تشکیلات جهادی فرهنگی شهید مسلم خیزاب با قوت به کار خود ادامه می دهد و امید داریم با پشتکار همسر شهید و فرزند گرانقدرش، شاهد ارتقاء این تشکیلات جهادی فرهنگی باشیم.

به خاطر داشته باشیم كه يكي از الزامات كار فرهنگي عشق و اخلاص است؛ چراكه كار تشكيلاتي جهادی فرهنگی يك كار مهم است كه بايد با عشق و اخلاص انجام شود. علاوه‌بر اين، اخلاص باعث مي‌شود كه كار پر بركت شود و خداوند از اين طريق كمك بيشتري به متولیان امرو خیر مي‌كند. اخلاص بركات كار را مضاعف مي‌كند و اگر همه ما براي خدا كار کنیم قطع به یقین بركت آن را خواهیم دید، چیزی که همسر شهید مسلم خیزاب با توکل به خدا تا کنون به انجام رسانده است.

هدیه نثار روح مطهر شهید مدافع حرم مسلم خیزاب، صلوات….

گزارش از زهرا شجاعی

متن وصیت نامه شهید مسلم خیزاب به دست خط شهید والامقام

انتهای پیام/ فروردین 1399